V prvním ze série článků o hlavních dceřiných společnostech Unipetrolu jsme představili Českou rafinérskou, nyní se zaměříme na Benzinu. Benzina vlastní 318 čerpacích stanic, ve kterých provozuje prodej pohonných hmot, ostatního zboží a služeb. Kromě toho zajišťuje přímé dodávky pohonných hmot některým podnikatelským subjektům. Stoprocentním vlastníkem společnosti Benzina je holding Unipetrol.
Finanční výsledky společnosti jsou na provozní úrovni determinovány zejména čistou cenou pohonných hmot (tj. cenou očištěnou o spotřební daň a DPH) pro konečné spotřebitele. Ta je dána cenou vstupů (tzn. prodejní cenou rafinérií, která se skládá z ceny jejich vstupů a rafinérské marže – viz. předchozí článek
Česká rafinérská – klíčové aktivum Unipetrolu) a marží distributorů. Tato marže je určena dvěma základními faktory – sílou poptávky po pohonných hmotách (poptávka po dopravních službách, sezónnost apod.) a intenzitou konkurence v odvětví distribuce paliv (připomeňme např. pokutu udělenou ÚOHS některým distributorům paliv za jejich údajné kartelové dohody).
Úzkou provázanost mezi domácími cenami pohonných hmot a výsledky Benziny demonstrují následující grafy:
Benzina v obou letech vytvořila zisk. Čtvrtletní tržby během roku kolísají mezi 2,5 a 4 miliardami Kč, průměrná EBITDA marže činila 6,83 %.
Čistý zisk společnosti, který čtvrtletně minulé dva roky osciluje kolem nuly, je pak silně ovlivněn její velkou zadlužeností, která je zejména výsledkem rozsáhlého investičního programu v minulých letech, zaměřeného hlavně na „upgrade“ všech čerpacích stanic, popř. budování stanic nových. Zadluženost se pohybuje na úrovni 75% celkových aktiv (měřeno účetními hodnotami) pokrytí úrokových nákladů ziskem EBITDA dosahuje nízkých hodnot 2 – 2.5. Situaci kolem zadlužení je ovšem nutno hodnotit z toho pohledu, že většina dluhu je pohledávkou mateřské společnosti.
Jiří Soustružník