Hledat v komentářích

Investiční doporučení

Výsledky společností - ČR

Výsledky společností - Svět

IPO, M&A

Týdenní přehledy

 

Detail - rozhovor
Online rozhovor: Majitel Student Agency Radim Jančura

Online rozhovor: Majitel Student Agency Radim Jančura

16.07.2008 12:50
Autor: 

Právě jste vstoupili do online rozhovoru s panem Radimem Jančurou, majitelem společnosti Student Agency. Pan Jančura začne odpovídat na otázky čtenářů dnes ve 13.00 hodin a rozhovor skončí ve 14:00 hodin. Otázky můžete klást po přihlášení kliknutím na zelené tlačítko a vyplněním formuláře.

Plánuje Student Agency vstup na burzu? V jakém časovém horizontu a za jakých podmínek? Jak se projeví rekordní ceny ropy na jízdném? Jak společnost pociťuje rekordně posilující korunu či oslabující dolar? Co stojí za úspěchem člověka, který se ze studenta stal majitelem významné cestovní agentury? Jakým směrem hodlá dále rozvíjet své impérium? Kdy se dočkáme „žlutých vlaků“ a co si od nich můžeme slibovat?

Ing. Radim Jančura (36) vystudoval elektrotechnickou fakultu VUT Brno, od roku 1993 je jediným majitelem společností Student Agency s.r.o. a Orbix, s.r.o. Je svobodný a bezdětný.

Student Agency s.r.o. je největší jazykovou cestovní agenturou v České a Slovenské republice a největším prodejcem letenek. Společnost byla založena v roce 1993 původně pod jménem jejího zakladatele a jednatele, od roku 1996 pak působí pod názvem Student Agency. Společnost se zabývá zprostředkováním au pair programů, jazykových a vzdělávacích programů v zahraničí, pracovních programů a prodejem letenek, provozuje vlastní vnitrostátní i mezinárodní autobusovou dopravu. Student Agency získala řadu prestižních ocenění, např. v roce 2006 se stala 4. nejobdivovanější firmou v ČR, (podle Czech Top 100) a první nejobdivovanější firmou v oboru Doprava, pomocné dopravní služby a cestovní kanceláře, v roce 2006 a 2007 byla podle žebříčku TTG Travel Awards nejlepším autobusovým dopravcem v ČR. Do skupiny Student Agency patří rovněž společnost Orbix, která se specializuje na cestovní služby pro firemní klientelu.


Rozhovor je uzavřený

Upozornění:
* Redakce Patria.cz si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem. Otázky mohou být redakčně kráceny.
* Při psaní otázek se prosím podívejte na již položené, vyvarujte se posílání stejných dotazů.
* Z technických důvodů mohou být vaše dotazy zobrazeny se zpožděním.
* Otázky a odpovědi jsou řazeny chronologicky v textu tohoto článku. Položené otázky se rovněž zobrazí pod článkem v diskusi.
* Host bude odpovídat na otázky v pořadí v jakém přišly, redakce Patria.cz si však vyhrazuje právo výjimečně provádět selekci otázek a cenzuru. Děkujeme za pochopení. 

Aktualizace rozhovoru
  • Otázka (, 13:55) -
    Dobrý den pane Jančuro, jsem Vaším častým a poměrně spokojeným zákazníkem na trase Praha Brno, ale poslední dobou mám pocit, že poněkud upadají služby. Pokud sedíte v zadní části busu, tak na Vás už většinou nevyjdou noviny resp. dostanete ke čtení časopis, který je třeba 1/4 roku starý. Můžete se prosím k tomu vyjádřit? Děkuji.
  • Odpověď (Radim Jančura, 14:33) -
    Ano, na zadním konci autobusu už si nevyberete z několika druhů novin, ale už jen jednoho, méně oblíbeného titulu. Časopisy jsou vždy starší, jedná se o tzv. remitendu, tedy starší čísla. Ten časopis si můžete vzít domů. Nemůžeme v ceně jízdného vám koupit časopis za 15-100 Kč, většinou rozdáváme měsíčníky, a myslím, že rady z Elle či Ženy a život, jak sbalit chlapa, platí v dubnu i v červnu.:-) Tak to je bohužel poslední otázka, budete-li mít kdykoliv cokoliv na srdci, jsem stále na e-mailu jancura@studentagency.cz. Spáchá-li náš zaměstnanec na vás nějaký zločin, budu moc rád, když mi to napíšete, máme jich skoro tisícovku, jsem sběratel bonzů na své zaměstnance, v tom je Student Agency, Orbix a další firmy jiná a jsem na to docela pyšný:-) Přeji hezký den a brzy zase na shledanou, doufám, že moje trochu odlehčené odpovědi uvolní každodenní stres ve světě financí:-)
  • ---
  • Otázka (M.S., 13:53) -
    Dobrý den, zajímalo by mě, v jakých číslech se vzhledem k poměrně nízkým cenám jízdného u Vaší autobusové dopravy pohybuje marže ve srovnání s dotovanou dopravou. Děkuji.
  • Odpověď (Radim Jančura, 14:23) -
    U dotované dopravy můžete mít marži - tedy přimeřený zisk cca 5%, ale věřím, že dopravci dokážou s náklady kouzlit tak, že si pomohou k větší marži. Spousta neznalých tvrdí, že vyzobáváme rozinky na trhu, přitom právě jen a jen dotovaná doprava je vždy zisková, u nedotované dopravy to je velmi velmi těžké, naplnit autobus či vlak tak, aby byl v zisku. Ale lze to, náš průměrný zisk byl v minulém roce 1 Kč na jízdence, letos to budou asi 3 Kč, při počtu 4 mil cestujícíh to jde. Taková charita ve veřejném zájmu a v zájmu pozitivního marketingu. Jakmile vlítneme na vlakovou linku Praha - Ostrava, naší nízkou cenou a nejluxusnějším vlakem v Evropě, rozsekáme pendolíno na "cimpr campr" a ušetříme daňovým poplatníkům několik stovek miliónů, které každý rok ČD ztrácí na této lince a my daňoví poplatníci to zaplatíme díky křížovému financování z dotované dopravy. Chcete-li vydělávat, pusťte se do dotované dopravy, je to takřka bez rizika...
  • ---
  • Otázka (, 13:47) -
    Pane Jančuro, jaké byly Vaše podnikatelské začátky? Proč jste se rozhodl právě pro tuto oblast podnikání a díky čemu si myslíte, že se Vám podařilo uspět? Částečně jste již naznačil v jedné předchozí odpovědi, ale ráda bych se dozvěděla víc podrobností. Děkuji, Marta N.
  • Odpověď (Radim Jančura, 14:16) -
    Začal jsem ještě na kolejích na vysoké škole, proto taky Student Agency. Začal jsem zajišťovat au-pair pobyty, konkurenčních agentur bylo spousta, brali však za zpostředkování 2400 Kč, já chtěl jen 1200 Kč, za 3 roky jsme byli největší aupair agentura na světě. Tyto ceny jsem nikdy nezdražil, doposud se platí 1200 Kč:-). Jako študák jsem dostával "kapesné" od rodičů, vše, co firma vydělala, šlo zpět, tak to funguje dodnes. Ač jsem majitelem všeho, jsem jen pouhý zaměstnanec, který bere plat. Když už pak začnete podnikat, začnou se vám otevírat nové obzory, vidíte to, co jste dříve neviděli. A proto následovaly jazykové pobyty, pak první linka do Londýna, kde jezdila jako průvodkyně zkušená au-pair, která se starala o blaho klientů, dnes říkáme takové slečně stevardka...Pak následovaly levné letenky, ty se prodávají samy. Prostě, když máte lepší produkt, než konkurence, k tomu marketing, tak vám lidi urvou ruce:-).
  • ---
  • Otázka (J. Pelc, 13:41) -
    Dobrý den, jaký tipujete další vývoj cen ropy? Přistoupili byste, pokud by ceny ropy zase spadly, ke snížení jízdného? Děkuji a přeji mnoho dalších úspěchů.
  • Odpověď (Radim Jančura, 14:05) -
    Ropa bude čím dál dražší a já se tomu vůbec nedivím. Ti milí šejkové, co ji čerpají, z ní mají zlomek toho, co my zaplatíme na pumpě. Jednou jim ropa dojde a zůstane jim zase jen ta poušť... Pokud nafta spadne pod 30 Kč, rád hned zlevním, jenže toto moje ubezpečení má takovou váhu, jako kdybych sliboval, že kdybych vyhrál 100 mil Kč, tak bych rozdal peníze svým kamarádům a známým. Prostě ropa dolů nepůjde a to že není ještě dražší, za to jen vděčíme silné koruně. Já bych do Eurozóny nespěchal a počkal až to bude 1:1 s eurem, když na to máme tak hezky našlápnuto:-)
  • ---
  • Otázka (Pepa, 13:40) -
    Dobrý den, věnujete se pouze Vaší firmě, nebo máte také jiné aktivity - investujete např. na finančních trzích?
  • Odpověď (Radim Jančura, 13:57) -
    Nevěřím v náhodu, rád mám vše pod kontrolou, ve vlastních rukou. Skoro každý den mi někdo volá a nabízí tyto služby a já jim dokola říkám, že si mají poznamenat, ať zavolají za 15 let a pánové otravové pořád volají, volají, volají. Já protřebuji vše, co vyděláme investovat do své firmy, nikoliv do cizích firem či do komodit!!
  • ---
  • Otázka (, 13:28) -
    Dobrý den. Pane Jančuro, jaký vliv na Vaše podnikatelské záměry v železniční dopravě bude mít oznámení Zd. Bakaly (NWR, RPG, OKD) o plánovaných akvizicích v železniční dopravě?
  • Odpověď (Radim Jančura, 13:55) -
    Nákladní železnice je obrovský business, kde se marže pohybují okolo 40%!! Je zde prostor pro všechny, problém je sehnat starší lokomotivy, neb nové stojí 100 mil Kč jedna. Pokud se ČD Cargo prodá za 9-15 miliard, získá ten, kdo si ho koupí 1000 lokomotiv a 20 000 vagónů za směšnou cenu. Bojím se, že ČD Cargo má už cenu jen toho šrotu, protože zakázky už jsou "převedené" v nejmenovaných společnostech. ČD Cargo dnes už většinou vozí na zakázku pro jiné konkurenty, či jim přímo dlouhodobě pronajímá celé vlaky. Panu Bakalovi držím palce, bude panu Bazalovi velmi dobrým soupeřem. Já chci dělat osobní dopravu, která je na okraji zájmů těchto velikánů, chci se starat o své klienty, nikoliv vozit uhlí.
  • ---
  • Otázka (investor, 13:26) -
    Dobrý den, mohl byste případný vstup na burzu za účelem financování nákupu žlutých vlaků více konkretizovat prosím? Na čem závisí načasování této transakce - na situaci na trhu nebo/a na situaci v dopravě... atd. prosím rozveďte. Jaký je váš odhad vstupu na burzu ? Děkuji.
  • Odpověď (Radim Jančura, 13:48) -
    Na to vám sám nedokážu odpovědět. Je to jen jedna z možností. Jiná možnost je třeba společný projekt s zahraničním partnerem, který nám s pořízením souprav na regionální osobní vlakovou dopravu může pomoci kapitálově.
  • ---
  • Otázka (Martin S., 13:24) -
    Student Agency pravidelně oznamuje růst obratu, ale nikde jsem nezachytil informaci o ziskovosti SA. Jaké máte nároky na výnosnost aktiv? Jake máte představy o růstu firmy do budoucna, výhled na cca 5 let?
  • Odpověď (Radim Jančura, 13:43) -
    V našich výsledovkách na justici můžete vidět i zisk. Není se však čím chlubit, neboť stávající strategií byl malý zisk, a vysoké nárusty obratu. Loňský zisk za skupinu z 3,4 miliard obratu jen 15 mil Kč je velmi málo. Letos chceme zisk navýšit na cca 30-40 mil Kč, příští rok 70-80 mil Kč. Půjde to vcelku snadno, investujeme veškerou energii do zvyšování produktivity práce, dnes polovina našeho obratu je prodána přes internet. Máme-li si sami našetřit na vlaky, resp. na equitu (vlastní vklad), bude to na úkor růstu.
  • ---
  • Otázka (VF, 13:22) -
    Ráda bych se zeptala, jak vážně to myslíte s železniční dopravou. Nedocházelo by ke kanibalizaci vaší vlastní autobusové dopravy? Hezký den. Vlasta F.
  • Odpověď (Radim Jančura, 13:37) -
    Ač mám rád autobusy, přeci jen je vlak vyšší stupeň dopravy. Velmi rád zruším autobusy z Brna do Prahy a naučím jezdit naše občany vlakem. Vlak nám v poskytování nadstandardních služeb dává naprosto jiné možnosti, než bus. Kdybychom získali stejnou provozní dotaci na 1 km (tzv. úhrada prokazatelné ztráty) jako ČD, bylo by jízdné pro všechny 1 Kč z Brna do Prahy, kdybychom získali jen 40% dotací ČD, ušetřili bychom daňovým poplatníkům 2 miliardy Kč ročně a cestující mezi Brnem a Prahou by jezdili max za 200 Kč, tak jako dnes našimi busy. Ve všech sférách podnikání vyhrává vždy ten, kdo má lepší produkt a kdo dokáže dobře hosporařit.
  • ---
  • Otázka (exportér, 13:19) -
    Dobrý den, ovlivňuje vaše podnikání nějak negativně silná koruna nebo jiné dění na kapitálových trzích?
  • Odpověď (Radim Jančura, 13:32) -
    Naopak. Vývozci sice pláčou, my jsme vývozci jiného druhu - vyvážíme za hranice statisíce klientů, kteří si díky silné koruně mohou koupit levnější letenku, jazykový pobyt či jízdenku. Minulý týden jsme prodávali zpáteční letenky za 48 Kč včetně poplatků, není to paráda? :-)
  • ---
  • Otázka (Koutný, 13:14) -
    Dobrý den pane Jančuro, s obdivem sleduji jak se Vaše firma rozrůstá. Dostal jste se ve svých aktivitách již do slepé uličky? Můžete naznačit, jakým směrem se hodláte vydat dál? Děkuji Koutný
  • Odpověď (Radim Jančura, 13:30) -
    Znám značky, snažím se slepým uličkám vyhýbat:-). Firmu řídím dost intuitivně, jsem docela opatrný, vedu firmu vždy na jistotu. Největší "slepá ulička", resp. pocit bezmoci jsem měl v den, kdy parlament přiklepl oněch 12 miliard pro ČD. Byl jsem natolik frustrovaný, že jsem chtěl se vším seknout, na vše se vykašlat. Zašel jsem večer na 4 piva do hospody a ráno jsem se probudil s odhodláním, že musí vždy existovat možnost jak bojovat s nespravedlností, s nepřízní osudu. Žijeme v EU, Český stát si už nemůže dělat vše, co se mu zlíbí, je zde společný trh, který musí všem soutěžitelům, ať už domácím, tak těm ze Společenství rovnocenný.
  • ---
  • Otázka (J. Slaný, 13:11) -
    Dobrý den, chystá se kvůli drahé ropě Student Agency zdražovat jízdné?
  • Odpověď (Radim Jančura, 13:24) -
    Jízdné jsme zdražili právě včera, a to o max 5 až 10 Kč na dospělou jízdenku. Drželi jsme ceny už příliš dlouho, čekali jsme na zázrak, že ropa půjde zase dolů, tak jak to bylo v minulých letech. Bohužel poptávka po naftě je větší, než po benzínu, nafta je dražší.
  • ---
  • Otázka (matrix, 13:04) -
    Dobrý den pane Jančuro, opravdu se chystáte prodat část nebo celou firmu na burze? Děkuji za odpověď.
  • Odpověď (Radim Jančura, 13:19) -
    Dokud budu živ a zdráv, firmu nikdy neprodám, je ještě mnoho dobrého, co se dá v Česku s naším potenciálem dělat. Mám čuch na díry či dírky na trhu, dokážu uchopit daný projekt za jiný konec a vždy nabídnout něco, co klienty přitáhne. Naším projektem číslo jedna jsou vlaky. Financování vlaků je velký oříšek nejen pro nás, ale i pro České dráhy. České dráhy vždy však dostanou zakázanou veřejnou podporu od státu, my nikoliv. Koneckonců v červnu dostali zálohu na 12 miliard z peněz daňových poplatníků, mým cílem číslo jedna je tyto peníze vrátit zpět státu, ať si je stát raději prošustruje v drahých dálnicích, než utopí v černé díře zvané ČD. Už nyní víme, že financování prvních souprav na trať Praha - Ostrava zvládneme sami, máme-li však Českou republiku zažlutit celou, potřebujeme více kapitálu, který nám vstup na burzu může dát. Je to však dlouhá cesta, nejdříve musíme ukázat, že železniční doprava může být natolik zisková a stabilní, že bude vhodným produktem pro burzu. Můj názor je, že vlaky, tedy výrobní prostředek si má podnikatel zacvakat ze svého, nikoliv že je dostane zadarmo od státu. Je-li však vůle státu pomoci železniční dopravě, nechť platí pro všechny soutěžitele, neboť jen otevřený trh může zlevnit a zkvalitnit železnici u nás.
  • ---
  • Otázka (, 12:59) -
    Pane řediteli, jak se stavíte ke sledované kauze ÚOHS pátrající po tom, zda Vaše firma zneužívala své dominance, když nabízela některé autobusové jízdenky za podnákladové ceny? Děkuji za odpověď
  • Odpověď (Radim Jančura, 13:09) -
    ÚHOS je dle mého jediná dobře fungující instituce u nás, takže zůstávám v klidu. Musí reagovat na podnět od konkurence, je to jejich práce. ÚHOS má právo zasáhnout, pokud zanalyzuje, že máme dominantní postavení na trhu, což máme stěží, neboť s našimi 100 busy z celkového počtu 20 000 autobusů registrovaných v ČR máme půl procenta podílu. I kdybychom měli třebaže v daném přepravním spojení dominanci, tak dominantní hráč se chová dominantně především tak, že jezdí za draho, nikoliv za levno.
Aktualizace rozhovoru
Offline rozhovory
Nyní je ideální doba k investování do ESG, domnívá se portfolio manažer klimatického fondu Craig Cameron
19.02.2024 7:01
V našem sektoru jsme ESG faktory hodili do jednoho košíku a předstírám...
Richard Podpiera: Porážet inflaci bez akcií je prakticky nemožné. DIP nabídneme mezi prvními a v plné šíři, kterou zákon umožní
15.12.2023 6:01
Čerstvě prodiskutován Senátem po listopadovém schválení Sněmovnou je n...
Martin Novák pro Patria.cz: Posun celoročního výhledu ČEZ nám přijde zásadní
09.11.2023 18:50
Zlepšení výhledu ČEZ pro hospodaření za celý rok 2023 je z našeho pohl...

Online rozhovory

Váš názor
  • Služby na lince Praha Brno
    16.07.2008 13:55

    Dobrý den pane Jančuro, jsem Vaším častým a poměrně spokojeným zákazníkem na trase Praha Brno, ale poslední dobou mám pocit, že poněkud upadají služby. Pokud sedíte v zadní části busu, tak na Vás už většinou nevyjdou noviny resp. dostanete ke čtení časopis, který je třeba 1/4 roku starý. Můžete se prosím k tomu vyjádřit? Děkuji.
    Mirek Krátký
  •  
    16.07.2008 13:53

    Dobrý den, zajímalo by mě, v jakých číslech se vzhledem k poměrně nízkým cenám jízdného u Vaší autobusové dopravy pohybuje marže ve srovnání s dotovanou dopravou. Děkuji.
    M.S.
  •  
    16.07.2008 13:47

    Pane Jančuro, jaké byly Vaše podnikatelské začátky? Proč jste se rozhodl právě pro tuto oblast podnikání a díky čemu si myslíte, že se Vám podařilo uspět? Částečně jste již naznačil v jedné předchozí odpovědi, ale ráda bych se dozvěděla víc podrobností. Děkuji, Marta N.
    Marta N.
  •  
    16.07.2008 13:41

    Dobrý den, jaký tipujete další vývoj cen ropy? Přistoupili byste, pokud by ceny ropy zase spadly, ke snížení jízdného? Děkuji a přeji mnoho dalších úspěchů.
    J. Pelc
  •  
    16.07.2008 13:40

    Dobrý den, věnujete se pouze Vaší firmě, nebo máte také jiné aktivity - investujete např. na finančních trzích?
    Pepa
  •  
    16.07.2008 13:28

    Dobrý den. Pane Jančuro, jaký vliv na Vaše podnikatelské záměry v železniční dopravě bude mít oznámení Zd. Bakaly (NWR, RPG, OKD) o plánovaných akvizicích v železniční dopravě?
    rv
  • burza 2
    16.07.2008 13:26

    Dobrý den, mohl byste případný vstup na burzu za účelem financování nákupu žlutých vlaků více konkretizovat prosím? Na čem závisí načasování této transakce - na situaci na trhu nebo/a na situaci v dopravě... atd. prosím rozveďte. Jaký je váš odhad vstupu na burzu ? Děkuji.
    investor
  •  
    16.07.2008 13:24

    Student agency pravidelne oznamuje rust obratu, ale nikde jsem nezachytil informaci o ziskovosti SA. Jake mate naroky na vynosnost aktiv? Jake mate predstavy o rustu firmy do budoucna, vyhled na cca 5 let?
    Martin S.
  • železnice
    16.07.2008 13:22

    Rád bych se zeptala, jak vážně to myslíte s železniční dopravou. Nedocházelo by ke kanibalizaci vaší vlastní autobusové dopravy? Hezký den. Vlasta F.
    VF
  • koruna
    16.07.2008 13:19

    Dobrý den, ovlivňuje vaše podnikání nějak negativně silná koruna nebo jiné dění na kapitálových trzích?
    exportér
  •  
    16.07.2008 13:14

    Dobrý den pane Jančuro, s obdivem sleduji jak se Vaše firma rozrůstá. Dostal jste se ve svých aktivitách již do slepé uličky? Můžete naznačit, jakým směrem se hodláte vydat dál? Děkuji Koutný
    Koutný
  •  
    16.07.2008 13:11

    Dobrý den, chystá se kvůli drahé ropě Student Agency zdražovat jízdné?
    J. Slaný
  •  
    16.07.2008 13:04

    Dobrý den pane Jančuro, opravdu se chystáte prodat část nebo celou firmu na burze? Děkuji za odpověď.
    matrix
  •  
    16.07.2008 12:59

    Pane řediteli, jak se stavíte ke sledované kauze ÚOHS pátrající po tom, zda Vaše firma zneužívala své dominance, když nabízela některé autobusové jízdenky za podnákladové ceny? Děkuji za odpověď
    Bohumil Koutný

Nejčtenější zprávy týdne

Sledujte nás na sociálních sítích

Facebook X LinkedIn Instagram Youtube

Právě diskutujete

 TémaNázor
22:57Kellnetovi
20:51Re: Ridley
20:48 
20:47 
20:43Ridley
20:38 
20:11 
19:56 

Nejčtenější zprávy dne

Nejdiskutovanější zprávy týdne

Analýza dne

Jakub Blaha: Otřesné výsledky Tesly zažehnány zprávami o autonomii a cenově dostupném modelu
24.04.2024 11:09
Kvartální výsledky společnosti Tesla (TSLA) vypadají na prvn...více

    Analýzy online