Společnost Tesla Motors zveřejnila své výsledky za druhé čtvrtletí roku 2014. Ohlásila zisk na akcii očištěný o jednorázové položky (adj. EPS) ve výši 0,11 USD, čímž doslova rozdrtila očekávání trhu ve výši 0,039 USD. Meziročně si ovšem společnost pohoršila, zisk na akcii klesl na 55 % údaje ze stejného období minulého roku.
Na GAAP bázi společnost reportovala ztrátu na úrovni 61,9 mil. USD a prohloubila ji ve srovnání se stejným obdobím minulého roku, kdy dosáhla ztráty 30,5 mil. USD. Tesla ohlásila, že musela vydat vyšší objem prostředků na vývoj nového modelu X SUV, který by se měl začít vyrábět na začátku roku 2015. Společnost také investuje do své továrny ve Fremontu, kde ji upraví tak, aby byla schopná produkovat jak vozy typu S, tak X. Budou muset zastavit výrobu na dva týdny, aby upravili technologii továrny, společnost však ujišťuje, že to nijak neohrozí plánovanou produkci ani prodeje.
Tržby společnosti předčily také očekávání. Dosáhly 857 mil. USD při očekávání 813 mil. USD. Tržby si v meziročním srovnání vedly dost dobře, když rostly o 55 %. Proti 1Q14 je to také zlepšení o 20 %.
Společnost doručila svým zákazníkům 7 579 kusů modelu S a vyrobila 8 763 aut v druhém čtvrtletí. Pro následující čtvrtletí chce Tesla vyrobit až 9000 vozů. Plán je letos dodat 35 000 vozů k zákazníkům.
Společnost již oznámila partnerství s Panasonicem se kterým bude vyrábět baterie v megatovárně, která má stát někde v USA. Panasonic se tak stane dvorním dodavatelem baterií pro Teslu.
Toyota vrací úder – odklání se částečně od elektřiny
Ve světle včerejších výsledků Tesla Motors by bylo záhodno zmínit i novinku i u dalšího elektrického pionýra v oboru vozidel a to u Toyoty. Toyota vyvinula nový model vozu, který bude překvapivě používat vodík jako zdroj energie pro elektromotor. Nový model se bude jmenovat Mirai (japonský výraz pro budoucnost). Je to pozoruhodný okamžik, protože nejde o nějakou koncepci, tohle auto se začne u dealerů Toyoty prodávat někdy v příštím roce. Ale nebude to rozhodně levné auto. Má stát asi 7 mil. jenů (68 000 dolarů) tedy 1,36 mil. Kč. Začne se prodávat v Japonsku a prodeje ve zbytku světa budou následovat.
Nevypadá to, že by Toyota byla schopná prodat mnoho takových aut za takovou cenu. Proto bude záviset na japonské vládě, zda nabídne nějaké zajímavé pobídky pro zájemce.
Mirai je v podstatě ztělesnění japonského názoru na elektrická vozidla a směrem ve který společnost věří. V Mirai nemusíte sebou vozit ultra těžké bateriové bloky jako v Tesle, přestože to je stále elektrické auto. Energii získává z vodíku chemickým procesem. Jediným odpadním plynem je vodní pára. Auta na vodík mají většinu výhod bateriových vozů – jsou čistá a tichá a navíc jsou lehčí. Na druhou stranu auta od Tesly prostě nabijete, Mirai potřebuje vodík, aby fungoval. A vodík je pořád zatraceně drahá věc. Navíc existuje jen několik míst s vodíkovými pumpami v USA. Pokud bude o auto zájem, jistě vyrostou další a další. Zajímavější na celé věci je vůbec myšlenkový a názorový odklon od bateriové technologie, proč to Toyota dělá?
Toyota prostě nevěří na bateriové technologie, nevidí žádný nadějný koncept, který by mohl vyřešit jejich vysokou váhu a relativně nízkou kapacitu. Šéf vývoje a výzkumu v Toyotě Mitsuhisa Kato nedávno řekl, že dlouhý dobíjecí čas a krátký dojezd jsou obrovské nedostatky pro bateriové automobily. Změna uvažování v oddělení vývoje je natolik hluboká, že kvůli Mirai odsunuli vývoj nového Priusu.
Tesla si naopak myslí, že to co dělá Toyota je nesmysl. Podle Musku je bateriová technologie dostatečně dobrá na to, aby bylo možné vyrobit prostě fajn auto. A několikrát oceněný model S je silným argumentem Muska. Musk také uvedl, že vodíková technologie je odsouzená k zániku. Co ovšem lze čekat za komentář od CEO společnosti vyrábějící bateriové vozy, že.
Zdroj: Reuters, Bloomberg, Motley Fool