Aktualizováno Několik mediálních agentur v nedávané době představilo své revidované odhady investic do reklamy na letošní rok, které souzní v jednom názoru: Situace se pomalu zlepšuje. Aktuální odhady hovoří o nárůstu reklamních výdajů v České republice o 1 až 3,5 %.Přehled odhadů publikoval týdeník Marketing&Media (M&M) a dnes na něj na svých stránkách upozornila i mediální skupina Central European Media Enterprises (CETV), která zatím výhled pro očekávané výnosy z reklamy pro letošní rok neoznámila.
Podle posledního výzkumu agentury Universal McCann by se mediální trh v České republice měl v tomto roce zotavit z krize. „Růst ve výši 3,5% však jen mírně zahladí ztráty z posledních dvou let,“upřesnil pro M&M Ondřej Novák, ředitel výzkumu v agentuře Universal McCann.
Agentura GroupM pro rok 2011 také odhaduje mírný nárůst investic do reklamy, konkrétně ve výši okolo 2 %. Za nezanedbatelný faktor přitom označuje absenci voleb, která poznamená reklamu především v segmentu deníků a venkovní reklamy. Investice do reklamy budou podle prognózy agentury nadále brzdit i přetrvávající zdrženlivost a úsporná opatření vyvolaná ekonomickou krizí na straně zadavatelů. Tím spíše, že snížení reklamních rozpočtů následkem ekonomické krize komunikaci v posledním období nepřineslo výrazné zhoršení komunikace některých zadavatelů, což je nenutí tyto rozpočty opět navyšovat, píše Marketing&Media.
Mediální agentura ZenithOptimedia, která při predikcích vychází z hrubých monitorovaných údajů, podle M&M revidovala svůj odhad vývoje reklamních investic a očekává v letošním roce v ČR růst okolo 1 procenta. Šéf výzkumu firmy Jan Poláček pro týdení prognózu zdůvodnil mírně rostoucím hrubým domácím produktem, růst cen ve vybraných komoditách a zvyšováním životních nákladů obyvatel. Následky těchto změn se podle něho mohou v druhé polovině letošního roku projevit také v posunu načasování kampaní u mezinárodních klientů nebo i přesunu plánovaných investic na jiné, klíčové trhy pro zadavatele.
„V našem modelu také pro letošní rok očekáváme pomalé oživení reklamního trhu v ČR, naše prognóza je však optimističtější a blíží se spíše k horní hranici odhadu mediálních agentur. Reklamní výdaje na televizní reklamu by měly růst o něco rychleji než celkový trh s reklamou. Růst výdajů na televizní reklamu v ČR odhadujeme nejvýše v rozmezí 4 až 6 procent,“ komentoval zprávu Tomáš Tomčány, analytik Patria Finance.
(Zdroj: Marketing&Media, CETV)