Na české železnici se během několika měsíců pravděpodobně objeví šestnáct nových rychlíkových souprav Viaggio, známých pod obchodním názvem Railjet. České dráhy za soupravy zaplatí celkem 4,8 miliardy korun. Nové soupravy budou nasazeny hlavně na mezinárodní tratě. Oznámení o rozhodnutí soupravy koupit uveřejnil Informační systém o veřejných zakázkách.
"Protože jde o nabídku zboží s cenou výrazně nižší, než je obvyklá tržní cena, využíváme zákonného prostředku – jednacího řízení bez uveřejnění," říká mluvčí firmy Radek Joklík.
Smlouva se Siemensem ale zatím uzavřena není. Ohrozit jí mohou stížnosti konkurence, případně změna postoje antimonopolního úřadu. České dráhy podle zákona musí vypsat výběrové řízení a dát tak možnost i dalším výrobcům, k tomu ale v tomto případě nedošlo. Po několika měsících právních analýz se ale rozhodly odvolávat se na nízkou cenu a mimořádnou obchodní příležitost, nabídku totiž mohou využít pouze do konce června.
České dráhy jsou často kritizované za nevýhodné nákupy vlaků. "Když se podaří Railjety koupit, bude se psát, že dráhy nakupují opravdu levně," říká šéf drah Petr Žaluda. Kupované soupravy si totiž objednaly Rakouské dráhy v jednom z největších železničních tendrů v Evropě posledních deseti let. A tomu odpovídala cena. České dráhy nyní převezmou soupravy, pro které Rakušané nemají využití.
K nákupu dochází krátce před vznikem konkurence na české dálkové železnici. Railjety budou moci dráhy nasadit na mezinárodní trati, které budou nově obsluhovány téměř kompletně pouze novými soupravami. Uvolněné starší, ale klimatizované jednotky pak vyrazí na domácí rychlíkové tratě.
Související články na IHNED.cz
České dráhy vyráží na turné po Evropě, nabídnou dluhopisy za sedm miliard
České dráhy zvažují v budoucnu vstup na burzu
Tři desítky zbrusu nových vlaků pro České dráhy vyrobí Poláci