Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
McKinsey: Jak uspět na nových trzích

McKinsey: Jak uspět na nových trzích

11.02.2013 7:58
Autor: Redakce, Patria.cz

V roce 2025 dosáhne spotřeba v rozvíjejících se ekonomikách 30 bilionů dolarů. Globální firmy chápou, že klíč k jejich dlouhodobému růstu spočívá právě v úspěchu na těchto trzích. Nyní ale ty největší společnosti ve vyspělých ekonomikách generují na rozvíjejících se trzích jen 17 % celkových tržeb. Podíl těchto trhů na globálním HDP přitom již dnes dosahuje 36 %. Úspěch na nich nemůže zaručit žádné jednoduché pravidlo, podle našeho názoru je klíčových následujících deset bodů:

• Společnosti se musí zaměřovat na rostoucí spotřebu obyvatel měst. Důležitá rozhodnutí by tedy neměla být činěna z perspektivy celé země, ale z pohledu jednotlivých měst. Snaha o pokrytí celé ekonomiky je méně efektivní, než zaměření se na rychle rostoucí segment středně velkých měst.

• Využijte chvíle, kdy dochází k explozivnímu růstu. Načasování je totiž stejně důležité jako geografické zaměření. Poptávka po daném produktu obvykle kopíruje S-křivku s pomalým začátkem, který postupně přechází v „horkou zónu“. Během této fáze mají spotřebitelé dost prostředků na nákup produktu. Následně přichází fáze ochlazení poptávky. Kritická je v tomto ohledu výše příjmů na hlavu a S-křivka se u jednotlivých produktů svým konkrétním tvarem velmi liší.

• Trh v rozvíjející se zemi je nutné správně segmentovat. Společnosti často pracují s příliš jednoduchým konceptem, kdy na jedné straně vidí bohatou vrstvu společnosti a na druhé tu chudou. Ta první by podle očekávání měla ochotně utrácet své bohatství, zatímco u druhé je rozhodující nízká cena. Ovšem například v Číně bude do roku 2020 více než polovina domácností v segmentu střední třídy (v roce 2010 to bylo 6 % domácností).

• Společnosti z vyspělých ekonomik často těžko konkurují domácím firmám, které jsou schopny reagovat na změny na trhu rychleji. Pokud však chtějí být úspěšné, musí být společnosti z vyspělých ekonomik ochotny vsadit vysoké částky do dlouhodobého rozvoje.

• Rozvíjející se trhy často nabízejí úplně nové prostředí, ve kterém je možné vyvíjet nové produkty a služby, které se svou inovativností liší od odpovídající produkce ve vyspělém světě.

• Firmy by měly budovat značku, která na nových trzích budí důvěru. Zákazníci na rozvíjejících se trzích jsou velmi vnímaví k novým značkám, zároveň je ale rychle opouštějí ve chvíli, kdy se objeví jiný produkt. Společnosti tak musí více pracovat na tom, aby jejich značka zapadla do základní volby spotřebitele.

• Společnosti z vyspělých ekonomik se musí naučit rozdílnému způsobu prodeje. Například v Číně je 45 % nákupních rozhodnutí učiněno až v daném obchodě. V USA se takto děje pouze u 24 % nákupů. Ovlivnit zákazníka v obchodě je ale velkou výzvou, a to zejména ve středně velkých městech, kde je nejvyšší potenciál růstu.

• Teoreticky by měly mít globální společnosti nad těmi místními konkurenční výhodu díky jejich infrastruktuře a systémům. S tím, jak globální firmy rostou, ale rychle rostou i náklady spojené s nutností vypořádat se se specifickými podmínkami na daném trhu. Je tak namístě, aby uvažovaly o změně organizační struktury a vnitřních procesů. Mohou se například zaměřit jen na klíčové procesy, ze kterých čerpají svou globální konkurenční výhodu, a zbytek ponechat na místním managementu.

• Klíčová je snaha o získání místních talentovaných lidí. Zatímco levné pracovní síly může být na daném rozvíjejícím se trhu nadbytek, zkušených manažerů bude pravděpodobně nedostatek. Vysoké odměny ale představují pouze částečné řešení. Namístě je uvolnění pozic ve vyšším managementu. Počet místních manažerů ve vedení firem by podle našeho názoru měl vzrůst tak desetkrát a za desetinu doby běžné pro obměnu vedení společností na západě.

• Globální společnosti by si měly zajistit dlouhodobou podporu všech, kteří na zahraničním trhu jejich podnikání ovlivňují. I management vztahů s veřejností a vládou může mít obrovský význam pro konečný podíl na trhu a tento faktor je na rozvíjejících se trzích důležitější než ve vyspělém světě.

(Zdroj: McKinsey)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
20.09.2024
22:14Volby online: Česko volí krajské zastupitele a část Senátu
22:01Wall Street lehce v záporu  
17:48Americká akciová výjimečnost pokračuje
17:14J&T ARCH INVESTMENTS SICAV, a.s.: Vnitřní informace
17:03Prezident Pavel jmenuje k 1. prosinci do bankovní rady ČNB ekonoma bankovní asociace Jakuba Seidlera
17:02EK hodlá poskytnout Ukrajině půjčku v hodnotě až 35 miliard eur
17:02Firemní zprávy narušují optimismus o ekonomice a akcie korigují zisky  
15:58Uber bude spolupracovat s Waymo. Evercore ISI jej vidí jako sázku na robotaxíky
15:21Technická analýza: AI může Adobe přinést další růst  
14:54Fidelity International: Snižující se korelace naznačují, že dluhopisy mohou opět plnit zajišťovací role
13:54Než otevře Wall Street: FedEx, Nike  
13:46Direct Financing s.r.o.: Vnitřní informace - Oznámení o výplatě úrokového výnosu
13:24Perly týdne: Tlaky na ceny aut, dluhopisy nechtějí agresivní pokles sazeb
12:49Rakouská Raiffeisen Bank International se stahuje z běloruského trhu
12:24Raiffeisenbank a.s.: Výplata úrokového výnosu dluhopisů
12:19Random Thoughts #2: Všechno bude fajn aneb aktualizace Investičních tipů  
10:58Silný akciový trh stále více kontrastuje s hrozbou pro evropskou ekonomiku. Mercedes varuje, akcie otáčejí dolů  
9:03Rozbřesk: Vláda zvyšuje rozpočtový deficit kvůli povodním. Korunu povzbuzuje dobrá nálada na globálních trzích
8:35Další rána pro německý průmysl, Mercedes-Benz zhoršil svůj finanční výhled. Evropa po vydatném růstu tento týden otevře v červeném  
19.09.2024
22:09Fed dodal akciím novou krev do žil, trhy oslavovaly "jumbo cut"  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data