Britský výrobce luxusních automobilů Aston Martin zvýšil své investiční výdaje ve snaze držet krok s konkurencí. Představenstvo společnosti schválilo výdaje ve výši 500 mil. liber, které během následujících 4 let poputují především na výzkum a vývoj efektivních pohonných jednotek a motorů, které Aston Martin plánuje uvést do svých modelů již v roce 2016. Velká část z investice půjde také na rozšíření produktové řady sportovních automobilů o SUV. Do této oblasti, která stále disponuje velkým potenciálem zejména na americkém kontinentu, se Aston Martin vydává na velmi nejistou půdu, není však zdaleka první. Vývojem velkého SUV se v současnosti zabývají další luxusní značky jako Bentley či Lamborghini, první vlaštovkou pak bylo již v roce 2002 uvedení modelu Cayenne německou automobilkou (
76,66 EUR, -2,51%).
Aston Martin však nepatří žádné ze světových automobilek a jeho nezávislost na některém z konglomerátů může znamenat v tomto ohledu nevýhodu. Bentley patřící (
186,8 EUR, -0,81%) či Maserati patřící do skupiny (
8,65 EUR, 1,16%) tak mohou při dobývání amerických, čínských a ruských trhů těžit z koncernové spolupráce. Analytik Pierre Bergeron z pařížské pobočky (
43,89 EUR, -1,23%) dodává: „Aston Martin se snaží držet krok s konkurencí, ale zaostává jak ve výkonu svých vozů, tak v jejich efektivitě a spotřebě. Vysoké prodejní ceny pak nereflektují nízkou provozní marži.“
Výnos z dluhopisů emitovaných společností vzrostl na 3,47 % z hodnoty 1,71 %, kterou
dluhopisy nesly ještě minulý měsíc.
Vedení automobilky však pochybnosti o svých plánech nemá. Jannette Green, v Astonu odpovědné za komunikaci, měla společnost od svých investorů velmi pozitivní reakce na strategie, které jsou na následující roky naplánovány. Přestože březnové
tržby dosáhly výše 165 mil.
USD, agentura Standard & Poor’s snížila rating společnosti na stupeň B. Důvodem ke snížení známky je také fakt, že předpokládaný poměr dluhu společnosti a ukazatele EBITDA (zisk před úroky, zdaněním, odpisy a amortizací) letos pravděpodobně dosáhne hodnoty kolem 4,7. Přestože zisk EBITDA roste (v roce 2013 činil 84,8 mil. liber), velkorysý investiční program automobilky a s tím spojené vysoké úrokové náklady budou mít negativní dopad na výši čistého dluhu společnosti.
Automobilka sídlící v britském Gaydonu v loňském roce prodala 4 200 vozů, což byl meziroční nárůst o 11 % v porovnání s rokem 2012. Aston Martin je financován především prostřednictvím private-equity fondu Investindustrial, který v minulosti investoval například do italského výrobce motocyklů Ducati (v roce 2012 odprodáno německé automobilce Audi). Dalším významným spoluvlastníkem Astonu, který loni oslavil své 100leté výročí, je skupina (
64,64 EUR, -2,20%), která drží přibližně 5% podíl. S Daimlerem také Aston Martin sdílí některé technologie. Aby však Aston Martin mohl nadále konkurovat svým nejbližším soupeřům, je podle analytiků z londýnské (
2,46 GBP, -4,85%) nutné, aby se v Gaydonu angažoval mnohem více. Například (
87,96 EUR, -0,89%) investovalo přes 1 miliardu
EUR do vývoje účinnějších pohonných jednotek a elektrických vozidel. Tato částka převyšuje příjmy Astonu z roku 2013 přibližně o 519 mil. liber.