Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Apple: F4Q14 (komentář analytika + investiční doporučení)

Apple: F4Q14 (komentář analytika + investiční doporučení)

21.10.2014 17:50
Autor: Branislav Soták, Patria Finance

Oznámení mapující F4Q14 je ozvěnou „starého dobrého Applu“, tj. na stole máme lepší než očekávané tržby, EPS i výhled pro F1Q15.

Celkovou dynamiku podnikání opět dobře zachytává poslední sloupec výše uvedené tabulky. Důležitý (a velmi vítaný) je zejména první řádek, tj. 12 % yoy nárůst tržeb, jenž je a) dokladem výrazné akcelerace na top-line úrovni (průměr 1Q, 2Q a 3Q činí +5,5 % yoy), a b) testamentem vřelého přijetí nových modelů iPhonu 6 a 6 plus. De facto shodným tempem rostl i provozní zisk, což poukazuje na stabilní profitabilitu podnikání. A konečně, nejvýraznější nárůst se odehrává na úrovni zisku na akcii, což poukazuje na potenciál probíhajícího zpětného odkupu akcií.

Pod překvapením na úrovni tržeb jsou podepsány primárně iPhony (a Macy). Těch se ve F4Q14 prodalo 39,3 mil. (+16 % yoy, +12 % qoq), zatímco trh počítal s 37,4 mil. Dalším příjemným zjištěním je ještě rychlejší nárůst tržeb (+21 % yoy, +20 % qoq), což poukazuje na příznivější produktový mix vychýlen směrem k dražším verzím hardwaru, což je samozřejmě zásluha iPhonu 6/plus*. Důkazem budiž rovněž nárůst průměrné prodejní ceny (ASP) o 42 USD qoq. Dobře si vedly v podstatě všechny prodejní regiony (USA +17 %, Evropa +20 %, Latinská Amerika a Střední Východ >+50 % yoy). Slabší byla Čína (tržby jenom +1 % yoy), což je ale výhradně dílem opožděného startu prodeje nových modelů (začal až v půlce října), a tudíž to nevnímáme jako problém. Pro již beztak silný F1Q počítáme v Číně s výraznou akcelerací růstu tržeb.

Třetím kvartálem v řadě ovšem pokračuje v podnikání Applu i jedna negativní linka, jíž je vývoj v segmentu iPadů, který si prochází podobným vývojem jako starší bratr iPhone. Tj. high-end segment trhu je stále více saturovaný. Prodeje iPadů jsou zároveň jediným negativem oznámení. Ve F4Q14 se jich prodalo jen 12,3 mil. kusů, zatímco trh počítal s 13,4 mil. Objem zásob v distribuční síti klesl o 0,5 mil., reálně jsou tedy čísla o něco lepší, než naznačuje headline. Ve srovnání s loňskem jde o -13 % na prodejích a -14 % na tržbách. Meziroční pokles tak ve srovnání s F3Q14 opět o něco zrychlil. Představení nových modelů z minulého týdne (iPad Air 2, iPad mini 3) může přinést určitou úlevu pro vánoční nákupní sezónu. I přesto ale s markantním zlepšením v dohledné době nepočítáme. Mimo stávající podobu adresovatelného trhu bude totiž brzdit oživení v segmentu i očekávaná kanibalizace prodejů ze strany nově představeného phabletu iPhone 6 plus. Přesto připomínám, že akcionáře to až natolik trápit nemusí, neboť iPhony jsou z hlediska marže daleko nad průměrným iPadem.

Již po několikáté v řadě má naopak za sebou výtečný výsledek segment Maců, který si připsal +21 % yoy na prodejích a +18 % yoy na tržbách (pro srovnání, globální PC trh odepsal dle IDC na yoy bázi ve 3Q14 1,7 %!). K iPhonům a Macům se již tradičně přidal i segment služeb (iTunes, App Store, iCloud, Software, atd.) s 8procentním yoy nárůstem tržeb. Z hlediska tržeb se tak segment pomalu ale jistě dotahuje na iPad.

Profitabilita měřená hrubou marží se drží v mezích očekávání. Ve F4Q14 dosáhla 38 % (horní meze výhledu) ve srovnání s 39,4 % ve F3Q14 a 37 % ve F4Q13 (kdy byl představen iPhone 5S). Hrubá marže se tedy drží o 100 bps nad úrovní loňska i přes představení dvou nových modelů iPhonu 6 a 6 plus**. Pokud by produktový cyklus iPhonu 6/plus přesně kopíroval cyklus iPhonu 5S/5C, mohli bychom se za rok opět blížit hranici 40 %.

Potěšil i výhled pro F1Q15, který počítá s tržbami v rozmezí 63,5-66,5 mld. USD (tržní konsenzus 64,5 mld. USD) a hrubou marží na úrovni 37,5-38,5 % (konsenzus 38 %).

Na tomto místě bychom ještě rádi nahlédli i o kousek dále do budoucnosti, jmenovitě do jinak sezónně slabšího F2Q15, který má (resp. jeho výhled) již v této chvíli slušnou šanci na překonání tržního konsenzu. Důvody jsou v zásadě tři. Prvním je pokračující zájem o iPhone 6/plus, jenž by měl být podpořen i lepšící se nabídkou/dostupností těchto přístrojů. Druhým důvodem je již zmíněná Čína a přesun části poptávky do pozdějších čtvrtletí. Třetí důvod je poněkud technického rázu. Je jím rostoucí podíl rozvíjejících se trhů na celkových tržbách. Obsluha těchto trhů přitom vyžaduje dle vedení společnosti zvýšení cílových zásob v distribučním řetězci na 5-6 týdnů poptávky z dřívějších 4-5 týdnů. Přeloženo do řeči čísel, toto navýšení představuje dodatečné prodeje o objemu >3 mil. kusů u iPhonu a >1 mil. kusů u iPadu, které by měly spadnout právě do F2Q15***.

Provozní cash flow dosáhl výše 13,3 mld. USD. Prostřednictvím dividend a zpětného odkupu akcií bylo akcionářům vyplaceno přes 20 mld. USD. Společnost ukončila F4Q14 s hotovostními zůstatky na úrovni 155 mld. USD (26,4 USD na akcii gross, -10 mld. USD qoq; qoq pokles je dílem zpětného odkupu akcií).

Ze schváleného kapitálového plánu bylo dosud použito cca 94 mld. USD (z celkově schváleného objemu 130 mld. USD, z toho 90 mld. USD na zpětný odkup akcií), z toho 68 mld. USD na zpětný odkup akcií. Dostupný arsenál má tedy momentálně velikost 22 mld. USD (90-68), což by při aktuální ceně akcií (cca 102 USD) stačilo Applu k odkupu zhruba 3,6 % emitovaných akcií s odpovídajícím nárůstem EPS. Vzhledem k postupně ubývajícím prostředkům v rámci schváleného kapitálového plánu, zdravému a velice nadstandardnímu cash flow, a tlakům některých investorů (např. Carl Icahn), nelze dle našeho názoru vyloučit (objemné) navýšení programu zpětného odkupu akcií ve FY15.

Výsledky vnímáme pozitivně, doporučení zvyšujeme na akumulovat (dříve držet), cílovou cenu revidujeme.

*z celkově prodaných 39,3 mil. přístrojů budou nové modely tvořit bezmála třetinu. Jen za první prodejní víkend končící 21.9. se prodalo rekordních 10 mil. iPhonů 6/plus (F4Q14 skončil 27.9.).
**Apple tedy evidentně nemá potřebu účasti v tvrdých cenových válkách v segmentu smartphonů, což bylo zřejmé již z ceníku nových přístrojů. Navíc, se startem výroby/prodeje nových modelů obvykle souvisí mírný pokles marže (viz. qoq dynamiku provozního zisku relativně k tržbám), který se postupně odbourává s tím, jak je zdokonalován výrobní proces a klesají jednotkové náklady výroby. Tento vývoj by ostatně mohl být i za mírně lepším výhledem pro hrubou marži ve F1Q15 (+50 bps qoq).
***nemluvě o očekávaném startu prodeje Apple Watch.




Čtěte více:

Lockheed Martin - stoupání do výšin nad očekávání trhu
21.10.2014 13:31
Výrobce letounů a největší kontraktor americké armády Lockheed Martin ...
Společnost Verizon Communications Inc. - výsledky trpí válkou telekomunikačních titánů v USA
21.10.2014 13:37
Verizon Communications Inc dnes ohlásil své čtvrtletní výsledky – spol...
Coca-Cola čelí snížené poptávce, akcie v premarketu klesají o 3,2 %
21.10.2014 13:50
Coca-Cola, největší světový výrobce nápojů, zveřejnila před otevřením ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
14:30USA - Empire State Manufacturing index
15:15USA - Průmyslová výroba, m/m