Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Neznečistí elektromobily planetu nakonec více, než současná auta?

Neznečistí elektromobily planetu nakonec více, než současná auta?

19.10.2017 19:11

Celou diskusi kolem globálního oteplování si můžeme celkem přehledně rozdělit na tři hlavní otázky: Dochází vůbec k nějakému oteplování? Pokud ano, podílí se na tom významným způsobem lidstvo? Pokud ano, budeme se snažit o změnu? I když zrovna nemáme ambici stát se uznávaným klimatologem, či odborníkem na toto téma, nějaký alespoň obecnější názor investorům neuškodí. Už kvůli pravděpodobné elektromobilní revoluci.

Pokud se následující graf skutečně zakládá na relevantních datech, první otázku máme rychle vyřešenou. Globální oteplování je dlouhodobým trendem a nedá se hovořit o tom, že poslední roky by jej nějak oslabovaly, spíše naopak:

001 

Na druhou otázku jednoduchou odpověď neznám a přesunu se proto hned ke třetí. Konec konců je totiž faktem, že nezanedbatelná část světové populace je přesvědčena, že ke globálnímu oteplování hodně aktivně přispíváme a měli bychom s tím něco dělat. A pokud to sebou nese celkově lepší přístup k životnímu prostředí, v podstatě tomu nelze nic vytknout. Musí být ale splněna jedna „malá“ podmínka: Naše kroky musí životnímu prostředí skutečně ulevit.

Elektromobily, plynomobily a uhlomobily


Před časem jsem zde s určitou nadsázkou poukazoval na to, že v Evropě by se elektromobilům mělo spíše říkat plynomobily. Důvod je prostý – výroba elektřiny se na našem kontinentu bude pravděpodobně stále více posouvat směrem k zemnímu plynu a elektrovozy tak budou v podstatě jezdit na tento primární zdroj energie. V Číně by kvůli stejné logice měla být nejspíše řeč o uhlomobilech. Jak ukazuje následující obrázek, uhlí je tam dominantním primárním zdrojem energií:

001 

Jak je to tedy s celkovým emisním dopadem plynomobilů, popřípadě uhlomobilů? Liam Denning na Bloomberg Gadfly se nedávno snažil porovnat celkovou emisní stopu elektromobilů a tradičních automobilů. Jeho předpoklady byly následující:

Podle studie od Union of Concerned Scientists se s „průměrným“ spalovacím vozem střední třídy pojí výrobní uhlíkové emise ve výši 9,7 tun. Pokud k tomu u elektromobilu přidáme baterii o kapacitě 60 kWh, emise stoupnou o dalších 7,3 tun. Argonne National Laboratory odhaduje, že než se jeden galon benzínu dostane k pumpě, „stojí“ nás to 5,2 libery emisí (libra je necelý půl kilogram, galon necelé 4 litry). Během jízdy pak spalovací auto vypustí asi 0,7 libry na jednu míli.

Pokud u elektromobilů předpokládáme, že ujede 3,5 míle na kWh a počítáme s určitou postupnou degradací baterie a s tím, že elektřina je vyráběna zejména v uhelných elektrárnách, vyjde, že elektromobil „vypustí“ asi půl libry emisí na jednu míli. Pokud ještě budeme předpokládat, že běžný vůz i elektromobil ujedou 10 500 mil ročně, vyjde nám následující srovnání emisní stopy obou dopravních prostředků v závislosti na počtu let:

001 

V prvních letech je na tom lépe spalovací motor, protože nižší provozní emise elektromobilu jen postupně vyvažují jeho vyšší výrobní emise (baterie). Vše se změní kolem 6 – 7 roku a pak již začíná být lepší elektromobil. Po 12 letech je emisní poměr 50 ku 55 tunám emisí, uhlomobil by tak snížil emise o nějakých 10 %. Vše je samozřejmě hodně citlivé na předpoklady – plynomobily, či dokonce solármobily by samozřejmě měly výrazně vyšší emisně konkurenční výhodu. Naopak výrazný pokrok v efektivitě spalovacích motorů by mohl výhodu elektromobilů úplně smazat.

Ve mě osobně tedy tento odhad nějaké velké nadšení pro elektromobilitu nevyvolává. I s ohledem na to, že posun k ní by znamenal velké investice do nové infrastruktury, které také nebudou bez emisí. Na druhou stranu je tu ale něco, co můžeme vnímat jako, ve financích někdy neprávem opomíjenou, hodnotu opce. U elektromobilů totiž na rozdíl od spalovacích motorů získáme obrovskou flexibilitu. Právě proto, že elektřinu lze vyrábět z mnoha zdrojů, zatímco benzín a naftu ne. Elektromobilita nám tak výrazně rozšiřuje spektrum technologického pokroku v palivech.

 

Čtěte více:

Americký ministr financí: Akcie výrazně klesnou, pokud neprojde Trumpovo snížení daní
19.10.2017 8:02
Americký ministr financí Steven Mnuchin varoval před výrazným poklesem...
Fed: Ekonomika USA navzdory hurikánům pokračuje v mírném růstu
18.10.2017 22:15
Ekonomika Spojených států na začátku podzimu pokračovala v mírném růst...
Silicon Valley navrhuje vznik nové revoluční burzy
20.10.2017 10:47
Teorie vysvětlující výši cen akcií je ve své podstatě jednoduchá: Hodn...
Mimořádná jízda trhů a globální ekonomiky pokračuje
20.10.2017 13:25
Richard Thaler, který obdržel Nobelovu cenu za ekonomii za práci v obl...
Unipetrol více než zdvojnásobil zisk, akcie letos +88 %. Šéf počítá s růstem dividendy
19.10.2017 7:29
Největší česká rafinérská a petrochemická skupina Unipetrol zveřejnila...
Růst čínské ekonomiky ve 3. čtvrtletí zpomalil na 6,8 procenta
19.10.2017 8:48
Tempo růstu čínské ekonomiky ve třetím čtvrtletí podle očekávání zpoma...
Unipetrol poráží všechna očekávání, Evropa si bude hlídat výsledky a Katalánsko
19.10.2017 8:51
Událostí dne na pražské burze jsou jednoznačně výsledky Unipetrolu. Ne...

Váš názor
  •  
    20.10.2017 19:31

    Elekromobily mají spostu pro i proti, ale výpočet v tomto článku je tak zjednodušený až je to absolutní nesmysl :-(((
    HIS
  • Elektromobily = nižší emise?
    20.10.2017 11:35

    Souhlasím, že téma elektromobily a snižování emisí je citlivé a více komplexní. Aby to mělo smysl a náležitý dopad, je potřeba aby výroba elektromobilů byla doprovázena přestupem z fosilní energetiky na energetiku zelenou. Nakolik elektromobily doopravdy pomohou v boji s globálním oteplováním, je otázka, kterou jsem se sám zabýval. Pokud by Vás zajímal můj názor, můžete si jej přečíst zde: https://cz.energyhub.eu/zpravy-z-oboru/27693-pomohou-elektromobily-snizit-emise-jeste-se-uvidi Šuvarský
    Šuvarský Jaroslav
  • Prepocet CO2
    20.10.2017 10:38

    Prosim vysvetlete mi nekdo 0.7libry CO2/mili, nebo cely prepocet x gramu CO2/km ??? 0.7libry/mile = ~0.2kg CO2/km (pro zjednoduseni: 1l benzinu vazi ~0.7kg, 1libra =~0.5kg, 1 mile = ~1.6km). Uvazujme spotrebu auta 8l/100km = spotreba 5.6kg benzinu na 100km. Pokud by se hmotnost vypousteneho CO2 byla 0.2kg/km, auto by na 100km melo spotrebovat 20kg benzinu (28l/100km). Bezne se u aut uvadi CO2/km napr. 130g. Teda pri 100km je to 13000g, neboli 13kg benzinu, tedy 18l benzinu na 100km. Podle toho prepoctu se vypousti vetsi hmotnost CO2 nez je hmotnost benzinu?
    RAdim
    • Re: Prepocet CO2
      20.10.2017 10:44

      A kde máš váhu kyslíku, který vstupuje do reakce hoření benzínu? Jistě je tam ještě vodík, který musíš odečíst, ale atom vodíku ten je tuším 16 lehčí než atom kyslíku.
      ..
  • Elektromobil...
    19.10.2017 20:14

    Argumenty uvedené v článku jsou nepochybně správné. Pan autor však zapomněl na jeden další problém, který sice je přímo na očích, ale nikdo ho moc nevidí. Při rozšíření elektromobilů bude nutné výrazně posílit nízkonapěťové rozvodné sítě a také mít k dispozici "rychlé" energetické zdroje. Nabíjení bude totiž ve většině případů probíhat v době, kdy je v rozvodných sítích energetická špička. A nebude rovnoměrně rozprostřeno ani v prostoru.
    • Re: Elektromobil...
      19.10.2017 23:23

      Nabíjení ve špičce je omyl. Cena el. energie ve špičce je vyšší než mimo ni proto bude v ekonomickém zájmu majitelů elektromobilů nabíjet tehdy kdy to bude možné, když je elektrika levná. Pak, není třeba zapomínat na rozvoj a pokrok v solárních technologiíích. Mít Panely na střeše rodinných domů, garáží, firemních hal administrativních budova atd. sice nepokryje veškeré potřeby elektromobilů ale hodně jí pomůže. Také článek nespomenul, že milony elektromobilů, resp. jejich baterií umožní akumulaci el. energie v době, kdy je jí přebytek a tedy umožní vyrovnávání spotřeby a tím zvýší efektivitu samotných elektráren. Přečerpávací elektrárny jsou vázané na geografické podmínky a jsou nesmírně drahé. V článku se bere auto jako auto, avšak elektrombil neobsahuje mnoho materiálově energeticky a surovinově náročných součástek. Chladiče, převodovky, diferenciály, čerpadla, výfuky, katalyzátory(platina), olejové náplně a filtry a pod, které tím, že nebudou vyrobeny nezanechají svou uhlíkovou stopu. I samotný elektromotor je výrobně daleko jednodušší než spalovací motor s písty, ventyly a klikovkami a chlazením.
      Trumf
      • RE: Elektromobil...
        20.10.2017 8:05

        Je pravda, že bydlení v rodinném domku mi usnadní nabíjení mimo špičku, protože mám většinou dvojí sazbu. Tedy dvě hodiny přes den a šest hodin v noci, kdy mám sníženou sazbu - tedy mimo špičku. Majitel elektromobilu v paneláku ovšem tuto možnost nemá. Nabíjet bude přes den, kdykoliv bude mít příležitost a odpoledne po příjezdu domů (bude-li mít k dispozici příslušnou zásuvku). Tolik k nybíjení ve špičce. Druhá část mého příspěvku je věnována posílení rozvodných sítí. Zkuste vzít odhad, kolik energie bude zapotřebí k náhradě výkonu spalovacích motorů. Ta se musí drátama dostat k uživateli. Rozvody nejsou koncipovány na takový nárůst odběru. Nejsou prostě dimenzovány na tuto spotřebu, protože v době jejich výstavby nikdo s něčím podobným nepočítal. Mimochodem, zkuste si zažádat např. o elektrokotel. Výkonově odpovídá nabíjecímu místu. Jednomu. Uvidíte, kolik dokumentace rozvodné závody budou potřebovat pro jeho povolení. A může se stát, že kotel mít nebudete, protože v celé oblasti je poddimenzován rozvod.
        • Re: RE: Elektromobil...
          20.10.2017 8:34

          Když by veškerá osobní doprava automobily přešla z fosilních paliv na elektřinu bude to v evropských podmínkách znamenat nárůst spotřeby elektřiny o 10-20%, což není nic extrémního. Záleží, kdy by ten odběr byl. Při současném modelu používání aut, kdy je auto v provozu v průměru tak 1 h denně bych to viděl tak, že elektroauta spíš rozvodné síti pomůžou se stabilizací než že by byly přítěží. Lokálně by pak síť posílení potřebovala třeba na těch sídlištích, ale určitě ne třeba na venkově. Za 3-5 let až mi doslouží současné auto elektromobil silně zvažuji. bude mi stačit něco s reálným dojezdem 400 km. Trávit čas dobrovolně za volantem je stejně diagnóza.
          ..
      •  
        20.10.2017 1:11

        Vazeny zrumfe elektroauto je mrtva vetev a kazdy kdo na adpon maturitu z matematiky si to umi spocitat- infrastruktura dobijeni vyroba baterii suroviny dojezd , dojezd za urcitych klimatickych podminek , ekologicka likvidace atd nebim jak vy ale lide tamkuji sva auta ve dne ne v noci atd povina maturita z matematiky je nutnostni. Facebook a papouskovani nesmyslu plus pseudo humanitni obory nas jako lidstvo vrhly o generace zpet.... kdo to nevidi neni normalni nasledky a disledky se brzo projevi... nemluve o autonomnich autech az si AI uvedomi sebe samu nebude uz lidi potrebovat -autu ktere ridi samo a rozhoduje o mem osudu bych zivot nesveril....
        martík
        •  
          20.10.2017 7:02

          Vážím si tvůj názor, ale: Dobíjení není to stejné jako tankování, Tankovat musíš na vždy pumpě, ale dobíjet můžeš doma, na ulici u klandru nebo v práci. Dobíjet můžeš kdykoliv, když auto stojí, tankovat ne. Rozlišuj nutné rychlonabíjení cca 20 - 30 min na delší cestě přesahující dojezd a pomalé nabíjení např doma přes noc v garáži. Auta se v drtivé většiě používají jako denní přibližovadlo do práce, školy nebo na chatu. Delší cesty jsou spíše sporadické. Na to dojezd 400 km bohatě stačí. Kolik lidí i na služební cestu jezdí denně více jak 400 km? Kolik km najezdíš se spalovacím motorem zbytečně jen k pumpám. Dojezd je dnes cca 400-500 km. testováno je 1000. Vývoj se nezastaví a pokud budou elektroautra s dojezdem přes 1000 km pak to mají benziňáky spočítané definitivně.
          trumf
    • Re: Elektromobil...
      19.10.2017 23:22

      Nabíjení ve špičce je omyl. Cena el. energie ve špičce je vyšší než mimo ni proto bude v ekonomickém zájmu majitelů elektromobilů nabíjet tehdy kdy to bude možné, když je elektrika levná. Pak, není třeba zapomínat na rozvoj a pokrok v solárních technologiíích. Mít Panely na střeše rodinných domů, garáží, firemních hal administrativních budova atd. sice nepokryje veškeré potřeby elektromobilů ale hodně jí pomůže. Také článek nespomenul, že milony elektromobilů, resp. jejich baterií umožní akumulaci el. energie v době, kdy je jí přebytek a tedy umožní vyrovnávání spotřeby a tím zvýší efektivitu samotných elektráren. Přečerpávací elektrárny jsou vázané na geografické podmínky a jsou nesmírně drahé. V článku se bere auto jako auto, avšak elektrombil neobsahuje mnoho materiálově energeticky a surovinově náročných součástek. Chladiče, převodovky, diferenciály, čerpadla, výfuky, katalyzátory(platina), olejové náplně a filtry a pod, které tím, že nebudou vyrobeny nezanechají svou uhlíkovou stopu. I samotný elektromotor je výrobně daleko jednodušší než spalovací motor s písty, ventyly a klikovkami a chlazením.
      trumf
Aktuální komentáře
18.03.2024
17:24Jaký by „měl být“ poměr cen akcií k objemu peněz?
17:03Spolupráce Applu a Alphabetu dnes nastartovala zájem o technologie  
16:02Gerber: Situace v Tesle by se mohla změnit k lepšímu…
14:50Ceny starších bytů v Praze, Brně a Ostravě vzrostly, dorovnávají loňsky pokles
13:50Týdenní výhled: Jak moc změní Fed projekci sazeb na letošek?  
12:37Než otevře Wall Street: Alphabet, Nvidia, PepsiCo  
12:15Týden začíná opatrně pro akcie i dluhopisy. O slovo si řekla AI, ale pozornost míří k sazbám  
12:09Eurostat: Míra inflace v EU v únoru zvolnila na 2,8 procenta, česká klesla pod unijní průměr
11:32Komerční banka, a. s.: Znovuzvolení členky Představenstva KB
10:56Růst maloobchodu a průmyslu v Číně na začátku roku překonaly odhady analytiků
10:26Zájem o akcie Redditu před vstupem na burzu pětkrát převyšuje nabídku
10:08ČEZ, a.s.: Doplnění výroční finanční zprávy 2022
10:06ČEZ, a.s.: Oznámení o výplatě úrokového výnosu
9:58ČSÚ: Ceny průmyslových a zemědělských výrobců v únoru meziročně opět klesly
9:31Zdroje Bloomberg: Apple vyjednává o zabudování umělé inteligence od Gemini do iPhonu
9:13Rozbřesk: Březnové rozhodnutí ČNB - zvítězí snížení sazeb o 50bps?
8:56Trhy zamíří v úvodu týdne vlažně vzhůru. Vláda dle Síkely rozhodne nejméně o dvou jaderných blocích, volby v Rusku vyhrál Putin  
8:55Nynější vláda rozhodne o nejméně dvou nových jaderných blocích, je přesvědčen ministr Síkela
8:50Putin získal celkem 87,28%, EU nikdy neuzná výsledky voleb na okupovaných územích Ukrajiny
6:36Investoři do amerických akcií ignorují riziko stagflace, říká stratég BofA

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
JP - Jednání BoJ, základní sazba
11:00DE - Index očekávání ZEW
13:30USA - Počet stavebních povolení