nebyl schopen zabránit „masivním dezinformacím“, které se šířily v Brazílii během nedávných voleb. Server ProMarket, který provozuje University of Chicago, tak tvrdí, že jde o další důkaz „neschopnosti této společnosti dostat pod kontrolu důsledky své dominance“. Brazilské volby byly přitom podle MarketPro momentem, kdy měl dokázat, že učinil potřebné změny a začíná vyhrávat svou bitvu s dezinformacemi. Měl ukázat, že již nečiní chyby jako v roce 2016 a je schopen bojovat s šířením falešných zpráv a propagandy. Jenže tak se nestalo.
Facebook podle MarketPro zval novináře do center boje s dezinformacemi, zrušil tisíce účtů a sám sebe chválil za svou efektivitu. Jenže brazilské volby i tak doprovázela „masivní kampaň“, což ukazuje, že realita je jiná, než jak ji vykresluje. „Namísto úspěchu se Brazílie přidala do řady s Indií, Filipínami, Barmou, Spojenými státy a brexitem jako důkaz toho, že není schopen nebo nechce omezit používání své platformy jako zbraně,“ píše MarketPro. A dodává, že stejně tak jsou brazilské volby důkazem, proč je tak oblíben „pravicovými autoritáři“.
Server v této souvislosti zmiňuje chválu, jakou na internet a po italských volbách pěl Matteo Salvini, který stojí v čele Ligy severu. Jemu pomohl k tomu, aby se stal nejpopulárnějším italským politikem, a podobné je to s vítězem voleb brazilských. Jejich vítěz Jair Bolsonaro je pravicovým extremistou, který prosazuje mučení, trest smrti a opakovaně vyjadřuje nostalgii za časy vojenské diktatury. sice přímo nechválil, ale využil jej hned pro své první povolební prohlášení. V něm mimo jiné sliboval, že dodrží sliby a půjde po svých politických oponentech z řad levice. Když pak hovořil na televizních stanicích, jeho projev byl od toho na značně rozdílný.
„Bolsonarova kampaň začala jen jako taková zajímavost a spoléhala se zejména na sociální sítě. Tradiční média úplně obcházela, její aktivita byla soustředěna především na , včetně toho, že tam vkládala téměř každý den nová videa. Nejintenzivněji pak pracoval na platformě WhatsApp, kterou vlastní a v Brazílii je značně rozšířena,“ píše ProMarket. Bolsonarovi lidé pak po sociálních sítích šířili „tsunami falešných zpráv“, zatímco on sám tvrdil, že o těchto aktivitách nic neví. Celou věc pak ještě zhoršilo to, že mnoho Brazilců považuje WhatsApp za důvěryhodnější zdroj informací než tradiční média. Jejich zprávy pak byly touto aplikací navíc blokovány jako spam.
Uvedené podle ProMarket ukazuje, že už se stal příliš velký na to, aby zvládal svůj provoz. Není schopen sledovat obsah generovaný v mnoha jazycích a zemích s 2 miliardami lidí a k tomu se přidávají pochybné praktiky této společnosti, technologické nedokonalosti a „neschopnost predikovat ty nejtemnější impulsy lidské povahy“. V tuto chvíli ale zůstává i tak zbraní, kterou mohou kdykoliv použít kandidáti na autokraty a manipulátoři veřejného mínění.
Zdroj: ProMarket