Akcie společnosti Crocs si za poslední rok připisují více než 140 % a výrazně jí k tomu pomohly poslední zveřejněné čtvrtletní výsledky. Ty ukázaly, že výjimečně dobře si vede segment nazouváků, nyní generující asi polovinu celkových tržeb. Jejich prodeje v posledním čtvrtletí vzrostly o 12,7 %. Zisky na akcii se dostaly na 7 centů, zatímco trh čekal ztrátu 2 centů a akcie vystřelila o 27 % nahoru.
O tomto titulu jsem tu psal v dubnu letošního roku, v době, kdy za sebou měl první vlnku optimismu. Poukazoval jsem na to, že investoři s akciemi se rozhodně nenudí: Předchozího vrcholu dosáhly jejich ceny v polovině roku 2015, pak oslabily téměř na třetinu, aby se na počátku roku 2017 vydaly opět nahoru. Až donedávna přitom nešlo o žádný růstový příběh:
Tržby firmy klesly ze 1,2 miliard dolarů v roce 2013 a 2014 na 1 miliardu dolarů v roce 2017 (téměř 2 % průměrný roční pokles). Provozní marže dosáhla v roce 2013 5,2 %, pak klesla do záporu (!), aby se v roce 2017 dostala na 1,7 %. Volný tok hotovosti je horskou dráhou – firma v roce 2014 po investicích vydělala 14,6 milionu dolarů, pak prodělávala, aby v roce 2017 vydělala nevídaných 85 milionů dolarů (hodně tomu pomohl pracovní kapitál, což nemůže trvat věčně).
Pohled na výsledky za posledních 12 měsíců (TTM sloupec) na nějakou revoluci v tržbách neukazuje, i když přece jen vidíme znatelný růst. Ale o určité revoluci se dá hovořit už na úrovní provozní ziskovosti – u marží a i výše zisku. A volný tok hotovosti se vyhoupl až na úroveň 100 milionů dolarů. Možná se tak plnou silou ukazuje přednost společnosti, jejíž významná část produktového portfolia je v podstatě kus umělé hmoty prodávaný za mnohonásobek výrobní ceny.

V dubnu kapitalizace firmy dosahovala 1,14 miliardy dolarů. V té době jsem poukazoval na to, že na její ospravedlnění by firma musela dlouhodobě generovat například asi 80 milionů dolarů na volném toku hotovosti (nerostoucích, neklesajících). Nyní kapitalizace dosahuje 1,77 miliardy dolarů a ospravedlnil by jí například stabilní tok hotovosti ve výši 110 milionů dolarů ročně. Pokud by firma dokázala dlouhodobě růst o 1 % ročně, stačilo by začít s cca 95 miliardami dolarů. Pokud tedy vezmeme v úvahu ony výsledky za posledních 12 měsíců, je kapitalizace zhruba nastavena právě na jejich cca 1 % dlouhodobý růst.
CEO firmy Andrew Rees během zveřejnění výsledků tvrdil, že nazouváky si vedou dobře napříč celým světem, výjimečně dobře pak v Severní Americe. Staly se podle něj běžně používaným spotřebním zbožím a oblíbili si je i středoškolští a vysokoškolští studenti. A potvrzuje se asi i to, že firma bezpečně patří od skupiny těch, které nazývám marketingoví válečníci (patří sem řada firem jako , , , UA atd.). Důraz byl totiž během zveřejňování čtvrtletních výsledků kladen i na nové partnerství s raperem jménem Post Malone. Tuto „alianci“ vychvalovali i někteří analytici z Wall Street.