Výrobce nealkoholických nápojů v minulém roce zvýšil tržby o 4,1 % na 6,410 miliardy Kč. Provozní zisk EBIT stoupl o 2,9 % na 569,5 milionu Kč a ukazatel EBITDA (provozní zisk před odpisy a amortizací) o 5,9 % na 1,12 miliardy Kč. Hospodářskému výsledku napomohl poslední kvartál i vyšší prodeje v segmentu HoReCa, uvedla dnes firma na svém webu. V letošním roce bude pro ni klíčové „efektivní čelení situaci kolem šíření koronavirusové pandemie“, sdělila také.
„V roce 2019 nám tržby narostly o 4,1 %, cílovou EBITDU 1 080 mil. Kč jsme překonali o 3,6 % na finálních 1 119 mil. Kč, a to navzdory horšímu počasí a rostoucím segmentovým nákladům,“ uvedl v prohlášení Jannis Samaras, CEO Skupiny . „Na tento rok máme (…) před sebou integraci akvizice minerálních vod Korunní a Ondrášovka. Abychom byli čím dál atraktivnější značkou pro zákazníky, spotřebitele, ale i investory, tak se zaměříme i na nové projekty, které nás významně posunou v ekologických tématech.“ Mezi ekologickými projekty jsou třeba pěstování vlastních bylin, podpora bezobalových čepovaných nápojů nebo podpora vratných skleněných lahví v gastronomických provozech. Kofola snižuje gramáž lahví a víček, a tím i spotřebu plastu.
Skupina loni prodala firmy v Polsku a Rusku, konkrétně jde o divestice byznysů Hoop a MegaPack. Naopak provedla akvizici české společnosti Espresso, která je distributorem kávy značky Café Reserva a čajů značky Dilmah, a minerálních vod Korunní a Ondrášovka a úvodem letošního roku koupila cidery F.H.Prager. V letošním roce chce integrovat obě zmíněné akvizice a dokončit investici do výrobního závodu v Lipiku, od které si slibuje zefektivnění výroby.
Ukazatel EBITDA z pokračujících operací dosáhl loni 1,119 mld. Kč oproti 1,057 mld. Kč před rokem. Zisk z pokračujících operací jí ale v loňském roce klesl na 285 milionů z 376 milionů Kč před rokem. Čistý dluh jí loni vzrostl na 2,658 mld. Kč z 2,430 mld. v roce 2018.
Hospodářské výsledky skupiny Kofola (v tisících Kč):
V segmentu hotelů, restaurací a kaváren skupina loni v Česku zvýšila tržní podíl na 27,8 % a na Slovensku na 41,2 %. V jadranském regionu přinesly podle Kofoly výborný výsledek slovinská značka přírodní minerální vody Radenska a limonády Ora. Při pohledu na jednotlivé trhy pak Chorvatsko po úpravě distribučního modelu předčilo nárůstem tržeb pro skupinu dlouhodobě silné Slovinsko.
V nejnovějším pilíři nápojářské skupiny, segmentu Fresh & Herbs, se dařilo budovat prodeje značce UGO, která si připsala tržby vyšší o necelých 7 %.
Kofola oznámila hospodářské výsledky po skončení obchodování na pražské burze. Akcie společnosti tam dnes stouply o 0,92 % na 220,00 Kč, zatímco index PX pražské burzy se zvedl o 1,6 %.
Vývoj ceny akcií Kofoly za posledních 5 let:
Kofola má devět výrobních závodů v Česku, Slovensku, Slovinsku, Chorvatsku a Polsku. K výrobkům firmy Kofola vedle stejnojmenného nápoje patří nápoje značek Rajec, Jupí, Vinea, Jupík, Semtex nebo Top Topic. Kofola má téměř 2000 zaměstnanců, z toho asi 700 v Česku. Nyní firma sídlí v ostravské čtvrti Poruba. Většinovým majitelem skupiny je společnost Aetos patřící rodině Samarasů a ostatním zakladatelům Kofoly, jimiž jsou akcionáři René Musila a Tomáš Jendřejek.
Zdroje: Kofola, Patria.cz, ČTK