Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Přechodnost inflace, narušené vertikály a případ maxima dvou kontejnerů

Přechodnost inflace, narušené vertikály a případ maxima dvou kontejnerů

05.11.2021 17:39

O tenzích a úzkých hrdlech ve výrobních řetězcích globální ekonomiky toho bylo již napsáno a namluveno dost. Není divu, mimo jiné totiž výrazně promlouvají do přechodné, či ne tak přechodné inflace, monetární politiky a samozřejmě (ne)dostatku všeho možného. Uchopit toto téma nějak obecně přitom jde jen z části, konkrétní případy zase nemusí být reprezentativní. I tak se ale dnes na jeden podíváme, abychom viděli, co se to vlastně někde řeší a jak dlouho by to tak mohlo trvat. A na začátek pohled na „agregované“ tenze a pár souvisejících úvah.

1. Zatím ne: Oxford Economics se pokouší nějak kvantifikovat míru tlaku v dodavatelských řetězcích a výsledky své práce ukazuje v následujícím grafu. Někdy od poloviny roku 2020 začínají tyto tlaky zvedat zejména tenze v dopravě a jak zde, tak na celkové úrovni zatím k obratu nedochází:

2
Zdroj: Twitter

2. Návrat zájmu a nabídku a starou ekonomiku: Ekonom John Cochrane vidí současnou situaci jako něco, co přinese opětovný zájem o teorie reálného cyklu a celkově o nabídkovou stranu ekonomiky a související ekonomické teorie. A naopak odklon od Moderní Monetární Teorie, jejíž významnou součástí je předpoklad, že v (americké) ekonomice jsou po většinu času volné zdroje. Tedy že neoperuje na svém plném potenciálu a je tudíž prostor pro poptávkovou stimulaci uzavírající tuto mezeru.

Pan Cochrane k tomu ale dodává, že americká ekonomika by nyní vlastně neměla být ve stavu nedostatečných kapacit, protože na per capita bázi se pohybuje blízko předpandemických úrovní. Čímž se dostáváme právě k tenzím ve výrobních a dodavatelských vertikálách. Můžeme to brát tak, že jejich kapacita „když jde vše hladce“ je stále znatelně nad současnou poptávkou, ale jejich aktuální kapacita „když toho hodně hladce nejde“ pod ní.

Pan Cochrane v této souvislosti zmiňuje tři oblasti/brzdy. První z nich je na straně nabídky práce, která je podle něj poškozena vládní pomocí (dost v logice „peníze od vlády = neochota pracovat). Druhá brzda souvisí s tahem směrem k obnovitelným energiím. V této souvislosti jsem tu mimochodem nedávno poukazoval na neobvyklý jev – rozevření nůžek mezi aktuálními cenami ropy a výší (plánovaných) investic ropných společností.

Obvykle totiž jde obojí ruku v ruce, což vytváří klasický cyklus. Ten by nyní díky vysokým cenám ropy měl vést k růstu investic a následné korekci cen. Jenže tak se neděje a příčinou mohou být strukturální posuny a následně neochota ropných firem investovat i přesto, že ceny by k tomu vybízely.

Goldman Sachs v souvislosti s nedostatkem komodit a jejich rostoucími cenami hovoří o pomstě staré ekonomiky. Nemyslím si, že měla touhu se mstít, ale ozvala se. GS přitom tvrdí, že tenze vytváří nedostatek kapitálu, který proudí k ekonomice „nové“ (v principu to platí i o oněch ropných nůžkách). V této tezi tedy nejde o to, že by komodit byl „v zemi“ nedostatek, ale není zájem investovat do toho, dostat je nad zem.

3. Případová studie: Maximálně dva kontejnery na sebe: Třetím tématem, které pan Cochrane zmiňuje, je regulace, státní zásahy, omezení a podobně. V této souvislosti bych rád zmínil i nyní již pozorně sledované a probírané americké přístavy (viz i Problémy v dodavatelských řetězcích - případ amerických přístavů).

Výbornou demonstrací problémů v amerických dodavatelských řetězcích jsou fotky amerických přístavů, před kterými čekají...

Zveřejnil(a) Patria.cz dne Pondělí 1. listopadu 2021

 

Pan Ryan Petersen si totiž najal loď, aby se na vlastní oči podíval, jak to skutečně vypadá v přístavu v Los Angeles. Klíčové body:

Ze stovek jeřábů jich pracovalo asi sedm a to jen mírným tempem. Klíčovým úzkým hrdlem je nedostatek prostoru pro kontejnery, ne jeřáby. V přístavu totiž není kam dávat vyprázdněné kontejnery, které tak zůstávají na vlecích a tudíž na ně nemohou být naloženy a odvezeny kontejnery plné, vykládané z lodí. Nyní tak u přístavu čeká na vyložení asi 70 lodí. A k tomu důležitý „detail“: V přístavech není regulací povoleno skladovat na sobě více než dva prázdné kontejnery.

Pan Petersen spolu s dalšími tak navrhují řešení, které alespoň na papíře vypadá jednoduše: Předně by vláda měla okamžitě zrušit lokální nařízení o maximálně dvou kontejnerech a maximum zvýšit na šest. K tomu by vláda měla zajistit, aby železnice začaly okamžitě přepravovat kontejnery na státem vlastněné území blízko přístavu. Je to řešení a jak dlouho by to tak mohlo trvat?


Čtěte více:

Úvěrový cyklus G3 prudce slábne, v Číně odraz od dna. Implikace pro finanční trhy
22.10.2021 17:45
Podle průzkumu BofA mezi investory za poslední měsíc poněkud poklesla ...
Narušení komoditního cyklu na ropě?
25.10.2021 18:17
Klasický komoditní cyklus je dán interakcí mezi cenami dané komodity...
Je to sice horší, ale za to delší cesta
29.10.2021 17:55
Ve Spojených státech, a nejen tam, roste tlak na financování rozpočtov...
Mimochodem, dluh sám o sobě není žádná levnější forma financování
01.11.2021 18:09
Dejme tomu, že nějaká společnost může financovat nový investiční proje...
Kam s hotovostí
02.11.2021 17:28
Je lepší, když (obchodovaná) firma použije hotovost na investice do sv...
Opouští komodity „zlatý“ režim nastavený po roce 2008?
04.11.2021 17:40
Klasik sice jasně řekl, že budoucnost patří aluminiu, ale nemalá část ...

Váš názor
  •  
    05.11.2021 21:12

    mě to spíše připadá na problém nedostatek pracovníků.....
    abc1
Aktuální komentáře
20.09.2024
22:14Volby online: Česko volí krajské zastupitele a část Senátu
22:01Wall Street lehce v záporu  
17:48Americká akciová výjimečnost pokračuje
17:14J&T ARCH INVESTMENTS SICAV, a.s.: Vnitřní informace
17:03Prezident Pavel jmenuje k 1. prosinci do bankovní rady ČNB ekonoma bankovní asociace Jakuba Seidlera
17:02EK hodlá poskytnout Ukrajině půjčku v hodnotě až 35 miliard eur
17:02Firemní zprávy narušují optimismus o ekonomice a akcie korigují zisky  
15:58Uber bude spolupracovat s Waymo. Evercore ISI jej vidí jako sázku na robotaxíky
15:21Technická analýza: AI může Adobe přinést další růst  
14:54Fidelity International: Snižující se korelace naznačují, že dluhopisy mohou opět plnit zajišťovací role
13:54Než otevře Wall Street: FedEx, Nike  
13:46Direct Financing s.r.o.: Vnitřní informace - Oznámení o výplatě úrokového výnosu
13:24Perly týdne: Tlaky na ceny aut, dluhopisy nechtějí agresivní pokles sazeb
12:49Rakouská Raiffeisen Bank International se stahuje z běloruského trhu
12:24Raiffeisenbank a.s.: Výplata úrokového výnosu dluhopisů
12:19Random Thoughts #2: Všechno bude fajn aneb aktualizace Investičních tipů  
10:58Silný akciový trh stále více kontrastuje s hrozbou pro evropskou ekonomiku. Mercedes varuje, akcie otáčejí dolů  
9:03Rozbřesk: Vláda zvyšuje rozpočtový deficit kvůli povodním. Korunu povzbuzuje dobrá nálada na globálních trzích
8:35Další rána pro německý průmysl, Mercedes-Benz zhoršil svůj finanční výhled. Evropa po vydatném růstu tento týden otevře v červeném  
19.09.2024
22:09Fed dodal akciím novou krev do žil, trhy oslavovaly "jumbo cut"  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data