Následují vybrané body tiskové zprávy MF: Ministerstvo financí předkládá vládě souhrnnou analýzu programování veřejných výdajů, kterou zpracovalo na základě výsledků analýz obdržených od správců kapitol, kterým byl tento úkol uložen stejným usnesením vlády.
Pro zajištění jednotného zpracování podkladů pro uvedenou analýzu byli osloveni správci kapitol v říjnu 2004 dopisem s metodickými pokyny ke splnění úkolu. V rámci těchto pokynů předložilo Ministerstvo financí správcům kapitol i svoji představu o rozšiřování oblasti programového financování a postupu při stanovení závazných ukazatelů na rok 2006. Tyto návrhy nebyly v zásadě rozporovány a jsou obsahem části II. předkládaného materiálu, která se týká plnění druhé části úkolu daného výše uvedeným usnesením vlády ministru financí, a to návrhu na zavedení povinného programování všech veřejných výdajů.
S ohledem na přijatá usnesení vlády (č. 624/2003 a 928/2004) k problematice programového rozpočtování a dále na složitost a časovou náročnost přechodu na programové rozpočtování veškerých výdajů státního rozpočtu, navrhuje Ministerstvo financí rozdělit tento proces do tří etap.
V první etapě, tj. při přípravě návrhu státního rozpočtu na rok 2006 změnit strukturu závazných ukazatelů stanovovaných v příloze č. 4 zákona o státním rozpočtu na příslušný rok tak, aby součet specifických závazných ukazatelů byl roven celkovým příjmům a celkovým výdajům kapitoly. Tím dojde ke zvýšení transparentnosti tvorby závazných ukazatelů státního rozpočtu a k postupnému naplňování doporučení mezinárodních organizací. Tato první etapa bude východiskem k přechodu na programové financování.
Ve druhé etapě bude požadováno, aby při tvorbě specifických závazných ukazatelů státního rozpočtu na léta 2007 a 2008 bylo postupováno podle „Metodiky výdajových bloků“. Metodiku programového financování všech výdajů státního rozpočtu zpracuje Ministerstvo financí a do konce roku 2005 ji předloží vládě k projednání a odsouhlasení.
Ve třetí etapě, tedy při tvorbě státního rozpočtu na rok 2009 by měly všechny specifické závazné ukazatele státního rozpočtu odpovídat požadavkům na programové financování.
V předloženém materiálu se zvažuje přechod na programové financování pouze u výdajů státního rozpočtu, protože pouze na rozpočtování těchto výdajů má Ministerstvo financí bezprostřední vliv.