Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Čeho se v supermarketech ještě dočkáme?

Čeho se v supermarketech ještě dočkáme?

22.3.2005 11:39
Autor: Petr Žabža, Patria Finance

Jakkoli se to může zdát paradoxní, není asi daleko doba, kdy v supermarketech koupíme opravdu skoro všechno. Zvykli jsme si na protektorované pneumatiky, carvingové lyže, celoodpružená horská kola, případně korejské skútry. Společnost Tesco Plc – největší maloobchodní řetězec ve Velké Británii – však posledním krokem své konkurenci vypálila rybník.

Ve čtyřech pilotních supermarketech začne od tohoto týdne maďarské Tesco nabízet letenky nízkonákladové letecké společnosti Wizz Air. Od 4. dubna se tato nabídka bude vztahovat na všechny obchody provozované touto společností v Maďarsku. Jenom pro doplnění, Wizz Air je maďarský nízkonákladový přepravce, přepravující pasažéry do 12 destinací. V letošním roce plánuje navýšit počet svých letadel na 8, za hlavní konkurenci považuje dominantní leteckou společnost Malév, polský LOT, britský easyJet Plc a slovenský SkyEurope.

Proč se o tom všem zmiňuji? Zejména proto, že jde o hodně dobrý nápad. Letecká přeprava se právě díky konkurenci nízkonákladových přepravců stala komoditou – ziskové marže poklesly, létat začali i lidé, kteří by to za jiných okolností nikdy neudělali, a rozšířil se počet dostupných destinací. Národním přepravcům se to jistě nelíbí, bohužel to je tak asi všechno, co s tím mohou udělat. Když je možno kupovat „virtuální“ letenky na internetu, proč by to nemohlo jít u specializovaného stánku někde mezi pracími prášky a pomerančovými džusy?

Na druhé straně, ruku na srdce – v našich podmínkách je výše uvedená aktivita odsouzena k nezdaru. Princip nízkonákladových letenek (Kdo kupuje s dostatečným předstihem, kupuje nejlevněji. Cena daného letu se však v čase postupně zvyšuje…) u nás nezná zase každý a dovedu si představit rozhořčené reakce „napálených“ spotřebitelů, kteří si koupi letenky nechali na další víkend a ejhle, ono je to dražší. Ochránce práv spotřebitelů, pan ministr Urban, by jistě dokázal nalézt na uvedené letecké společnosti hodně velké kladivo – jako ideální kandidát se nabízí Česká obchodní inspekce.


Váš názor
  • A nebude to vo těch mafiích ?
    24.3.2005 14:16

    Kdysi v hypermarketech řádila ukrajinská mafie, takže v některých "mohli" pracovat pouze ukrajinci. Momentálně je ale vytlačili slováci, kteří jsou výhodnější a nemají tolik administrativních překážek a ani mafií a mezeru po ukrajinské mafii zřejmě zaplnili "šikovní šéfové". Když nám nevadilo řádění mafií, asi se budeme těžko vypořádávat i s otrlými šéfy podobně jako se dneska těžko bojuje s vietnamci, když stát léta jejich podvody mlčky toleroval...
    Pražák
  • Carrefour
    24.3.2005 12:29

    Neni to tak davno, co jsem nekde cetl o zachazeni se zamestnanci v Carrefouru - pry tam padaly i nejake facky od nadrizeneho. Me uz v tom obchodaku nikdo neuvidi. Myslim, ze cim driv bude Carrefour pryc z Cech, tim lip.
    Jarek
    • Nejen Carrefour ..
      24.3.2005 13:46

      Ještě poučnější příklad "zacházení" se zaměstnanci řetězce předvedli v Hypernově Znojmo (zveřejněno v České televizi). Zdejší zaměstnanci si založili odbory a za působení původní vedoucí nebyly žádné problémy. Po nástupu nového vedoucího - evidentně "lidumila" začal hon na zaměstnance sdružené v odborech - buď odejdi z odborů nebo ze zaměstnání ... Vedoucí zdejších odborů byla neustále přařazována na jiná pracoviště. Dle tiskové mluvčí z důvodu slabé výkonnosti (přestože do nástupu nového vedoucího se svou výkonností neměla žádné problémy ...). V den, kdy mělo na vedení společnosti proběhnout jednání nespokojených zaměstnanců s vedoucím, "si vzal" (nebo mu spíš byla nařízena ...) dovolenou. Nakonec zaměstnání "opustila" i tato paní. Odbory byly zrušeny a "spokojení" zaměstnanci podepsali pamflet chválící nového "vedoucího" a naznačující, že vedoucí odborů si vše vymyslela a na vině je ona ... Paní si to nenechala líbit, s Aholdem se soudí a tak se případ dostal na veřejnost. Známé jsou i další případy, kdy vedoucí prodejen řetězců reagují na stížnosti prodavaček, že nemají čas si ani zajít na záchod slovy: "tak si dejte plenu" ... Chování řetězáků u nás je neuvěřitelně sprosté jak vůči dodavatelům tak i zaměstnancům. Při ziskovosti, které u nás dosahují, zprávám o jejich odchodu moc nevěřím. Naopak prokazatelně prodejní sítě rozšiřují.
      PaulC
  • Dobrý nápad...
    23.3.2005 9:55

    Škoda že o těch letenkách neuvažují globálně. Nemám Tesco zrovna nejraději, už jsem u nich reklamoval za i pomoci právníka (úspěšně), ale letenky by byly určitě příjemné. Pokud jde o Carefour, problém je podle mě i ve "všech" kolem, jestli někomu vadí, že čepičky musely řídit dopravu, tak já si zase myslím, že možná chyběly někde jinde, a nešikanovaly tolik řidičů za vyložené pitomosti případně za to že předpisově neriskují třeba kvůli špatnému značení, jen aby vykázaly "činnost". Ale všechno je taky o informacích, jejich dostupnosti, aktuálnosti, atp. Kdyby třeba lidi někde na začátku té zácpy někdo upozornil, že už tam stejně nic není příp. ani nebylo, možná by dostali rozum o pár hodin dřív a nemuseli čekat na "prázdný krám". Ostatně třeba v německu v létě už na dálnicích nějaké služby fungují v těch zácpách prý třeba jezdí nějaké asistenční služby na motorkách s pitím, atp. Jenže to by u nás ta policejní mafie nesměla mít zelené mozky a komunistické šéfy. Opakovaně jsem třeba byl svědkem jak dopraváci vyšetřovali nehodu těsně za křižovatkou a ani je nenapadlo posunout nabourané auta dokonce ani po té, co ty trumpety které pár minut stály na červenou ve dvou pruzích vyjely, narazily na nečekanou překážku a napakovaly to do sebe znova. Když jsem to viděl po několikáte nedalo mi to, zavolal jsem jim, na dispečinku sice tvrdili že je posunout nemúžou protože vyšetřují, ale zhruba do 2 minut je posunuli a bylo...<br> Zajímalo by mě jestli se vůbec někdy dožijeme toho, že policie případně stát bude organizovat a dohlížet na plynulost dopravy, místo aby šikanoval řidiče kteří se "nechají chytit" a ignoroval třeba soustavné překračování rychlosti v třeba okrajových částech obcí. Stoprocentně by se takový dopravák "uživil" resp. stát by vydělal na jeho plat z toho co by vybral na místech, kde všichni jezdí jak "smyslů zbavení" a až by je to přešlo, mohl by jenom změnit stanoviště, ale to že tam přejeli už možná desítku chodců a jednu nehodu dokonce zavinil i opilý policajt za volantem asi ještě není dost dobrý důvod.
    Jude
  • Tesco se může jít bodnout
    22.3.2005 14:53

    od té doby, co 1/3 plochy vyhradili privtáním [šitům], tak ať si prodávají co chtějí. Já bych raději větší výběr kvalitních potravin ( jako měli dříve ) a letenku si koupím na netu :o))).
    Mike
  • Už jen název článku
    22.3.2005 14:39

    přinutí jeho čtenáře zamyslet se nad tím "pro co všechno budou jednou chodit lidé do supermarketu ?" Při představě, že Carrefour je už jednou nohou z Česka pryč a státní úředník před ním ještě práská bičem, při předstvě, že nám zde frčí Lídly a jiné krabicové kultury ... a není se čemu divit (Lídl je levný !), možná budeme časem vzpomínat jak bylo dobře za dob Carrefouru, Tesca ... i toho se možná, Bohužel, dočkáme.
  • tobe uz taky hrabe, o cem to pises??? Radim
    22.3.2005 14:38

    tobe uz taky hrabe, o cem to pises??? Radim
    radim
  • Low-cost
    22.3.2005 12:30

    dobrý článek, nějak jsem ale nepochopil ten poslední odstavec
    Lukas
  • RE...
    22.3.2005 12:20

    To je sice možná pravda, viníkem dopravního kolapsu ale nebyli lidi z ODS. Viníkem byla banda zaslepených spotřebitelů, která si ze schránky vyndala barevný leták se super cenama a nepodívala se na "fine print" na dolním okraji, kde byly další doplňující podmínky určitě uvedeny. Neobviňujte pořád někoho jiného, nikdo přece nenutil ty lidi do supermarketu jít...
    Dreamer
  • Pokud narazite na to
    22.3.2005 12:08

    jak chce omezit vyprodeje v hypermarketech, tak napriklad mistri z ODS, kteri zadnou regulaci nechteji s tim, ze "trh to zaridi" zapominaji na to, ze pokud by kolem Carrefouru nebyl takovy humbuk, tak by to byla v podstate uspesna akce (Carrefour vydelal vic nez normalne). Chlapci z ODS ale jaksi zapominaji na externality v radu desitek milionu, ktere takova akce soukromeho podniku stala cesky stat. Co treba obrovske zacpy, ktere musela ridit policie a lide se dostavali do prace i s hodinovym spustenim. To jsou naklady jako krava.
    Jerry
    • Externality?
      23.3.2005 8:55

      Externality? Hm, tak to uz jsem dlouho neslysel. Opet jedna tajna zbran socialistu...o prelevani efektu na jine subjekty. Kdyz nekdo jede po verejne pristupne komunikaci neni se cemu divit. A krom toho "trh sam nic nezaridi" to "lidi" si to zaridi podle sveho.
      jenik3
    • ODS?
      22.3.2005 13:15

      Určitě za to nemůže ODS a ČOI to taky nespraví. Nejlepším lékem je to, co se opravdu stalo - medializace a nespokojení zákazníci. Carrefour si nepochybně takovou akci příště pečlivě rozmyslí, a to bez ohledu na to, zda stát nějak zasáhne či nikoliv. Šrám na pověsti je totiž nepochybně bolestný a nevěřte, že se jim to vyplatilo. Jednoduše řečeno zasáhla "neviditelná ruka trhu", a to mnohem účinněji a rychleji, než jakákoliv státní instituce.
      Josef
    • Když neregulovat, tak neregulovat
      22.3.2005 13:02

      Máte sice pravdu, že taková akce způsobila vedlejší náklady daňovým poplatníkům. Příčinou ale není volný trh. Tou je ochrana hlouposti toho stáda. Kdyby se do toho nepletli státní ochranáři jako ČOI, ÚOHS, a jiní "ochránci spotřebitele", tak se poprvé lidi spálí (ti co nečtou a nemyslí) a podruhé si dají majzla. Jenže tady jim kdosi řekl: "Ano soudruzi spotřebitelé, děláte to správně. To ti kapitalisti jsou na vině." A dav tu blbost bude donekonečna opakovat, vědom si své ochrany. Chceme-li srovnávat současné a tržní podmínky, nesmíme to uvolnění trhu dělat polovičatě. Zkusil jste se někdy zamyslet, jaké náklady máme zbytečně kvůli ochráncům spotřebitele? Uvedu praktický příklad: Drobný obchodník prodává kalkulačky. Od každé má 3 ks, aby bylo na výběr, víc by v malém městě neprodal. Zákon mu nařizuje dodávat ke zboží český návod. Když mu obchodník vyhoví, bude ho stát překlad na 1 typ kalkulačky 2000,-. Tisk překladu v tak malém nákladu si udělá raději sám. Tím se prodraží kus za 150,- Kč na nějakých 830,- Kč. Když to nezaplatí zákazník, obchodník je na dlažbě. Koupí někdo tak předraženou věc? Asi sotva. Dokonce ani ten, kdo český návod vyžaduje. A tak jeden ze 100 zákazníků pošle na obchodníka ČOI. Ta napaří pokutu. Co s pokutou? Rozpustíme do ceny kalkulaček. A ČOI si všichni zaplatíme z daní, ačkoli se bez těchto jejích služeb většina z nás obejde. A tenhle blázinec je tu jen proto, že několik procent lidí při své nízké inteligenci nechápe nutnost platit za službu navíc. Kdo se naučil cizí jazyky, taky k tomu nepřišel zadarmo. Proč by pak trumberům přispíval na český návod, který osobně nepotřebuje?
      Jirka
      • To je nesmysl
        22.3.2005 19:48

        Bude prodávat kalkulačku, kde mu k ní dá návod už dovozce. Pokud mu jej nedá, bude prodávat kalkulačky jiné značky, kde mu ho dají. Dovozci už se překlad návodu a jeho tisk vyplatí, jinak by nic neprodal. Je to hloupý příklad.
        • Zkuste to
          23.3.2005 16:39

          Je to příklad z praxe. Výrobce nikdo za nedodání návodů v češtině nepokutuje, velkoobchody také ne, tak proč by to dělali? V oblasti kancelářské a výpočetní techniky to jsou výjimečné případy, kdy je český návod od výrobce nebo dovozce. Firma, kde jsem pracoval, nakupovala asi u deseti velkoobchodů a všude to bylo stejné. Navíc jsme museli nakupovat podle cen, protože naše marže byla ubohá a zákazníci jsou schopni kvůli koruně na počítači jet do sousedního města. Kdyby zákazníci opravdu ty návody vyžadovali a nekupovali od výrobců, kteří na ně kašlou, návody by brzy byly běžné. Ale po českém návodu se pídí 1 ze 100 a když není, nejde koupit k lepšímu prodejci, ani nekoupí jinou značku, ale pošle na obchodníka inspekci. Tímto způsobem nikdy svého nedosáhne.
          Jirka
      • Máte pravdu tak z poloviny
        22.3.2005 14:58

        Váš příklad s kalkulačkou je pěkný tak na první pohled. Zrovna tak se můžete napálit se salmonelózou či jinými chorobami v makrelách či salátech a pro některé dětské spotřebitele toto napálení bylo poslední ... takže si už příště žádného "majzla", jak sám uvádíte, nikdy nedají. Protipříkladem k Vašemu popisu krásně tržně fungujících mechanismům v naší roklince bez vlivu regulátorů Vám budiž chování "českých" bank, které už neví jak by z našich lidí sedřely kůži. Příchod řetězáků do naší roklinky hodnotím dost rozporuplně - na jednu stranu rošířili nabídku pro spotřebitele, na druhou stranu neuvěřitelně ožebračují české podniky a jejich zaměstnance, kteří do nich dodávají. Vynucené platby od svých dodavatelů - za otevření každé prodejny, zalistovací poplatky, letákové akce, regálovné, bonusy, poplatky za EDI, poplatky při každém "výročí" řetězce jsou v takové výší, jakou by si nikde na západ od našich hranic svému dodavateli nedovolily ani navrhnout ...
        PaulC
        • Ochrana má chránit
          22.3.2005 16:57

          Chápu, co máte na mysli, a souhlasím. Netvrdil jsem, že by ČOI, potravinářská inspekce apod. neměly existovat. Jejich úkolem by měla být kontrola právě věcí, které uvádíte - tj. vlastností zboží a služeb, které mohou ohrozit zdraví nebo životy, případně majetek. Tyto vlastnosti zákazník na první pohled nepozná, často je k tomu potřeba odborné vzdělání nebo vybavení. Ale pokud zákazník nepozná, zda je návod k obsluze v češtině, pak jej nepotřebuje, protože neumí číst nebo česky. Pokud by naše zákony byly spravedlivé a nenutily obchodníky dělat zadarmo a ještě neuvěřitelně neefektivně služby, které je ruinují, obchodníci by si rádi přivydělali další službou zákazníkovi. Kdyby ta povinnost vybavit výrobek českým návodem byla dána výrobcům, případně dovozcům (velkoobchodům), rozpustily by se náklady na překlad mezi tisíce kusů výrobku a zákazník by to na ceně mnohdy ani nepoznal. A ČOI by byla s kontrolou určitě rychleji hotova, když už ji v tomto případě musí dělat. Zatímco se inspektoři zabývají blbostmi u koncových prodejců, jiní vesele prodávají nebezpečné dětské autosedačky, žluklé saláty, nádobí pouštějící jedovaté barvivo apod. S takovou ochranou ať jde stát k šípku.
          Jirka
Aktuální komentáře

Související komentáře
    Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Denní kalendář hlavních událostí
    Nebyla nalezena žádná data