Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

ČTK: Do výstavby automobilky KIA dá Slovensko nejvýš 8,8 miliardy Sk

5.3.2004 8:19
Autor: 

BRATISLAVA 5. března (zpravodaj ČTK) - Státní prostředky, které vloží Slovensko do projektu výstavby závodu automobilky KIA z koncernu Hyundai, dosáhnou nejvýše 15 procent z celkového objemu investice, což je limit EU. Neměly by tedy překročit 8,8 miliardy slovenských korun. Po čtvrtečním večerním zasedání slovenské vlády to řekl ministr hospodářství Pavol Rusko.

Do této částky se nepočítá například dobudování dálnice k Žilině, která bude stát předběžně 22 miliard Sk. Tyto státní investice ale "do čtyř let vrátí," soudí ministr. Podle Ruska bude kabinetu do 10. dubna předložen návrh financování projektu, minstři se ale dnes dohodli, že o výdajích ze státního rozpočtu, které na stavbu automobilky půjdou, budou muset členové vlády rozhodnout konsensem.

Návrh investiční smlouvy, podle níž u Žiliny vybuduje nový závod jihokorejská automobilka Kia z koncernu Hyundai, schválila slovenská vláda ve čtvrtek pozdě večer na mimořádném zasedání. "Výsledkem dnešního jednání je to, že vláda odsouhlasila příslušné smlouvy tak, aby je mohl pan ministr hospodářství ve jménu vlády podepsat. Toto rozhodnutí vláda přijala hlasy všech členů vlády," prohlásil premiér Mikuláš Dzurinda.

Kabinet musel návrh smlouvy posvětit nejpozději ve čtvrtek, protože na dnešní ráno se plánuje její slavnostní podpis. Text návrhu smlouvy s automobilkou ale zůstal mezi ministry, protože je předmětem obchodního tajemství.

V to, že podaří najít státní peníze na pomoc tomuto projektu, věří také ministr financí Ivan Mikloš, podle něhož další napoví až výsledky plnění rozpočtu za první čtvrtletí. Celkový objem veřejných výdajů na automobilku bude 8,8 miliardy, letos by měl stát zaplatit 1,5 až 1,6 miliardy Sk, upřesnil.

Slovenský závod, který Hyundai/Kia vybuduje jako první v Evropě, si vyžádá od Korejců investice ve výši 700 milionů eur (přes 28 miliard slovenských korun) a výstavba by měla začít ještě letos. Automobilka má u Žiliny vyrábět asi 200.000 vozů ročně.

Jak se ale nechal slyšet ministr hospodářství Pavol Rusko, splnění slibů pro Kiu není zcela bez rizik. Je například třeba dobudovat asi čtyřicetikilometrový úsek dálnice, a vláda se zavázala, že tak učiní do konce září roku 2006. Již nyní ale ministr dopravy Pavol Prokopovič upozornil že tento termín není zcela jistý a navrhuje jeho prodloužení o tři měsíce.


Váš názor
  • tak ja uz neviem
    7.3.2004 15:16

    ja neviem, ake informacie mate k dispozicii u vas v cechach, ale u nas sa nehovori o 700mil. eur, ale o 1,1 mld a nie o 8,8 od statu, ale o 6, co vychadza presne pod 15 percent.-...
    martin
  • Podivné počty
    5.3.2004 10:33

    Tak nevím, jak se na Slovensku počítají procenta. Jestli je to podobné i v ostatních případech, tak se pak nelze divit ničemu. Takže Hyundai investuje cca 28 miliard slovenských korun a Slovenská vláda pouhých 8,8 miliard SK. Což činí "skutečně" maximálních 15%. Mně na kalkulačce vyšlo 31%. Asi bych měl vyměnit kalkulačku za nějakou slovenskou. Pak bych možná i při dalších výpočtech docházel k zajímavým číslům. A to se do toho nepočítá výstavba dálnice a jistě dalších obslužných komunikací, např vlakové vlečky a ještě by se našlo mnoho dalšího, co profinancuje vláda z peněz slovenských daňových poplatníků. Určitě je taky součástí dohody, která je obchodním tajemstvím několik let daňových prázdnin, dále bezcelní dovoz technologií a další výhody, které jsou obvyklé i u nás. Doufám, že tam zabudovali klauzuli, kolik let bude firma vyrábět určité množství aut, aby se náklady vynaložené daňovými poplatníky alespoň někdy vrátily. Jen více takových výhodných smluv a podpor. Pak se divíme, že kurz koruny klesá v době, kdy firmy uzavřou hospodářský rok a převádí zisk do ciziny. Rád bych viděl nějakou fundovanou zprávu, co tyto podpory přinesly pro domácí obyvatele a pro stát. Nejlépe vyjádřeno v Kč v poměru k nákladům vynaloženým.
    Podnět
    • 15% má být z celkové částky
      5.3.2004 13:12

      Stejně to vychází na 22%. 28 od Hjondó, 8 od státu je dohromady 36. 8/36 = 0,22. Aby byla splněna podmínka 15% účasti státu, muselo by Hjondó dovalit 45 miliard. Jinak ty částky se mi jeví poněkud vysoké. Na Slovensku se má montovat low-endový model. Morální životnost technologie je tak 5 - 8 let maximálně, u budov a staveb řekněme 15. Průměr bych nastavil na 10 let. Pokud bude kapacita 200 tis. vozů, musí se počítat s průměrným vyrobeným množstvím cca 150 tis. Když zanedbám časovou hodnotu peněz, vychází mi odpis majetku na 1 vyrobený vůz cca 19 tisíc SK. Kdybych připočetl i státních 8,8 mld. jsem skoro na 25 tisících SK. To je dost vysoké číslo, vzhledem k tomu, že se jedná jen o montážní závod, žádná motorárna, nic! Při úrovni smluv se státem v ČR/SR bych se nedivil, že za pár let Hjondó prodá areál, do kterého dá sama miliardu a stát 9 za 12 miliard ;-) Druhá možnost je, že s výhledem 5-10 let v závodě plánují výrobu dražších vozů a KIA byl jediný projekt, který měli momentálně připravený.
      Kozina
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data