BRATISLAVA 5. března (zpravodaj ČTK) - Státní prostředky,
které vloží Slovensko do projektu výstavby závodu automobilky KIA
z koncernu Hyundai, dosáhnou nejvýše 15 procent z celkového
objemu investice, což je limit EU. Neměly by tedy překročit 8,8
miliardy slovenských korun. Po čtvrtečním večerním zasedání
slovenské vlády to řekl ministr hospodářství Pavol Rusko.
Do této částky se nepočítá například dobudování dálnice k
Žilině, která bude stát předběžně 22 miliard Sk. Tyto státní
investice ale "do čtyř let vrátí," soudí ministr. Podle Ruska
bude kabinetu do 10. dubna předložen návrh financování projektu,
minstři se ale dnes dohodli, že o výdajích ze státního rozpočtu,
které na stavbu automobilky půjdou, budou muset členové vlády
rozhodnout konsensem.
Návrh investiční smlouvy, podle níž u Žiliny vybuduje nový
závod jihokorejská automobilka Kia z koncernu Hyundai, schválila
slovenská vláda ve čtvrtek pozdě večer na mimořádném zasedání.
"Výsledkem dnešního jednání je to, že vláda odsouhlasila
příslušné smlouvy tak, aby je mohl pan ministr hospodářství ve
jménu vlády podepsat. Toto rozhodnutí vláda přijala hlasy všech
členů vlády," prohlásil premiér Mikuláš Dzurinda.
Kabinet musel návrh smlouvy posvětit nejpozději ve čtvrtek,
protože na dnešní ráno se plánuje její slavnostní podpis. Text
návrhu smlouvy s automobilkou ale zůstal mezi ministry, protože
je předmětem obchodního tajemství.
V to, že podaří najít státní peníze na pomoc tomuto projektu,
věří také ministr financí Ivan Mikloš, podle něhož další napoví
až výsledky plnění rozpočtu za první čtvrtletí. Celkový objem
veřejných výdajů na automobilku bude 8,8 miliardy, letos by měl
stát zaplatit 1,5 až 1,6 miliardy Sk, upřesnil.
Slovenský závod, který Hyundai/Kia vybuduje jako první v
Evropě, si vyžádá od Korejců investice ve výši 700 milionů eur
(přes 28 miliard slovenských korun) a výstavba by měla začít
ještě letos. Automobilka má u Žiliny vyrábět asi 200.000 vozů
ročně.
Jak se ale nechal slyšet ministr hospodářství Pavol Rusko,
splnění slibů pro Kiu není zcela bez rizik. Je například třeba
dobudovat asi čtyřicetikilometrový úsek dálnice, a vláda se
zavázala, že tak učiní do konce září roku 2006. Již nyní ale
ministr dopravy Pavol Prokopovič upozornil že tento termín není
zcela jistý a navrhuje jeho prodloužení o tři měsíce.