Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

Komerční banka – čeká nás zvyšování poplatků?

02.10.2003 13:35
Autor: 

Aktiva Komerční banky generují relativně vysoký výnos z poplatků a provizí vzhledem ke srovnatelným bankám v regionu, a to přes loňský pokles výnosu na 1 korunu aktiv, jak to ukazuje níže uvedený graf. Ve srovnání s Českou spořitelnou dosahuje podle nás KB lepších výsledků jak kvůli vyšší průměrnou úrovní poplatků z většiny bankovních operací tak také lepší prodejní schopností banky. Potenciál křížových prodejů je podpořen v KB relativně vysokou závislostí dceřiných společností banky, které nabízejí nebankovní finanční služby (asset management, penzijní připojištění, životní pojištění, atd.) a které prodávají své produkty prakticky výhradně přes distribuční síť banky.

Graf: Výnosnost aktiv – poplatky/aktiva


Zdroj: KB, ČS, OTP, Pekao, Slovenska spořitelna, Erste Bank, Patria Finance

Prostor pro razantní plošné zvyšování poplatků v KB je podle nás omezený, spíše lze očekávat mírné úpravy cen jednotlivých služeb (pokud nepředpokládáme současné zvýšení poplatků u všech největších domácích bank na silně koncentrovaném až oligopolním domácím trhu), výjimkou může být v příštích letech např. cena služeb přímého bankovnictví, která je nyní nastavena tak, aby zaujala maximum klientů banky. Nevýhodou KB v této oblasti je citlivost klientely na změny v ceně (a také kvalitě) služeb, která je v KB pravděpodobně vyšší kvůli nižší loajálnosti klientů banky vzhledem např. k ČS (KB se zaměřuje na klienty s vyšším profilem, tudíž náročnější a pružnější). Lze tedy očekávat, že se banka zaměří spíše na zvýšení objemu než ceny služeb. K tomu má přispět i prováděná konsolidace finanční skupiny KB a užší spolupráce jejích členů, školení zaměstnanců, kteří přicházejí do styku k klienty, další podpora front-office (jako např. optimalizace či zvyšování počtu prodejních míst) a další rozšiřování a zkvalitňování služeb a produktové nabídky.

KB nedávno informovala, že se jí podařilo zvýšit počet produktů na jednoho klienta z 2,5 v roce 2001 na 2,8 ke konci roku 2002 a na 3,1 v červnu 2003. Cílem banky je dosáhnout poměru 4,5 na konci roku 2004. Z toho je jednoznačně zřejmá snaha banky o zvýšení prodejů. V minulém roce se ale růst v prodejích na klienta o 12 % a mírný růst klientské báze banky příliš neprojevil v růstu konsolidovaných poplatků (+3 %). Je třeba ale připomenout, že klienti bank přecházejí v současné době stále více ke službám přímého bankovnictví, které jsou obvykle levnější než poplatky tradičního bankovnictví. Ke konci červnu využívalo 38 % klientů KB alespoň jeden z produktů přímého bankovnictví a cca 40% transakcí bylo v KB zadáno minulý rok přes tento distribuční kanál.

Jan Hájek

Předchozí díl ze série o Komerční bance s názvem "Komerční banka – výborná nákladová efektivnost" naleznete ZDE,
další díl s názvem "Komerční banka – nízká úroková marže a výnosy" naleznete ZDE.


Váš názor
  • Jenze kam jinam jit
    03.10.2003 7:57

    KB muze mit chyby, ale dulezite je relativni porovnani -CSOB se snad jeste ani neprobrala, CS je docela dobra, o ostatnich moc prehled nemam, ale kdo chce blizko pobocku, bavi se v podstate o tehle. A pan Hajek je nejlepsi bankovni analytik u nas!!
    Vendelin Kotatko
  • loajalita
    02.10.2003 16:18

    bance, kde vysoce bonitniho privatniho klienta s mesicnimi obraty na beznych uctech cca 250 tis. a 300 tis. depozitem, cca 10 produkty financni skupiny a 12 letou historii transakci nechaji nejprve ctvrt hodiny cekat na obslouzeni a nasledne mu sdeli ze pro poveleni debetu na ucte na 30 dni ve vysi 10 tis. potrebuje prinest potvrzeni od zamestnavatele se asi loajalita klientu bude ziskavat dost tezko...
    Juppa
  • internet banking
    02.10.2003 15:46

    měla by už konečně rozjet pořádný internet banking.
    Václav
Aktuální komentáře
10.05.2024
12:37Perly týdne: Tři hlavní investiční příběhy současnosti
11:35Výsledky Groupon: Tržby se konečně po 8 letech vrátily k růstu  
10:42Růstový sentiment se drží, přispívá i Čína  
10:12Gen očekává pro fiskální rok 2025 příjmy u 4 miliard dolarů. Roli prezidenta opouští Ondřej Vlček
9:25Nezaměstnanost v ČR v dubnu klesla na 3,7 procenta, volných míst ubylo
9:07Britská ekonomika se ve čtvrtletí vymanila z recese, vzrostla o 0,6 procenta
8:52Evropa míří k pozitivnímu zahájení, podle Spurného je i v Česku ve hře slovenský model sektorové daně  
8:51Rozbřesk: Spotřebitelé začínají (konečně!) utrácet. Korunu povzbudil silný maloobchod, vyhlíží zápis ze zasedání ČNB
8:19USA chystají cla na dovoz elektromobilů z Číny, píše Bloomberg
09.05.2024
22:01Slabý trh práce pomohl trhům  
18:03Zlato a akcie – cykly a trend
16:54Snížení sazeb se blíží, naznačuje BoE. Také data vyzněla příznivě  
16:48Japonská automobilka Nissan téměř zdvojnásobila celoroční zisk
16:05Evropský ziskový motor se s recesí ve zpětném zrcátku roztáčí, stratégové Citi vidí signál k dalšímu zlepšení
14:24Britská centrální banka ponechala úroky beze změny
14:01Bloomberg: Hedge fondy sází proti Bank of Japan, čekají oslabení jenu
12:26Čínská nadvýroba znepokojuje svět, rychlé řešení ale není na obzoru
11:28Nová vzpruha nepřichází, krátkodobý růst se unavil  
11:03USA byly ve čtvrtletí největším obchodním partnerem Německa, překonaly Čínu
10:10Nová prognóza ČBA: Česká ekonomika letos poroste o 1,4 %, příští rok zrychlí na 2,7 %. Zlepšil se vývoj v zahraničí

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Iveco Group NV (03/24 Q1)
8:00UK - HDP, q/q
9:00CZ - Nezaměstnanost
16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university