Aktiva Komerční banky generují relativně vysoký výnos z poplatků a provizí vzhledem ke srovnatelným bankám v regionu, a to přes loňský pokles výnosu na 1 korunu aktiv, jak to ukazuje níže uvedený graf. Ve srovnání s Českou spořitelnou dosahuje podle nás KB lepších výsledků jak kvůli vyšší průměrnou úrovní poplatků z většiny bankovních operací tak také lepší prodejní schopností banky. Potenciál křížových prodejů je podpořen v KB relativně vysokou závislostí dceřiných společností banky, které nabízejí nebankovní finanční služby (asset management, penzijní připojištění, životní pojištění, atd.) a které prodávají své produkty prakticky výhradně přes distribuční síť banky.
Graf: Výnosnost aktiv – poplatky/aktiva
Zdroj: KB, ČS, OTP, Pekao, Slovenska spořitelna, Erste Bank, Patria Finance
Prostor pro razantní plošné zvyšování poplatků v KB je podle nás omezený, spíše lze očekávat mírné úpravy cen jednotlivých služeb (pokud nepředpokládáme současné zvýšení poplatků u všech největších domácích bank na silně koncentrovaném až oligopolním domácím trhu), výjimkou může být v příštích letech např. cena služeb přímého bankovnictví, která je nyní nastavena tak, aby zaujala maximum klientů banky. Nevýhodou KB v této oblasti je citlivost klientely na změny v ceně (a také kvalitě) služeb, která je v KB pravděpodobně vyšší kvůli nižší loajálnosti klientů banky vzhledem např. k ČS (KB se zaměřuje na klienty s vyšším profilem, tudíž náročnější a pružnější). Lze tedy očekávat, že se banka zaměří spíše na zvýšení objemu než ceny služeb. K tomu má přispět i prováděná konsolidace finanční skupiny KB a užší spolupráce jejích členů, školení zaměstnanců, kteří přicházejí do styku k klienty, další podpora front-office (jako např. optimalizace či zvyšování počtu prodejních míst) a další rozšiřování a zkvalitňování služeb a produktové nabídky.
KB nedávno informovala, že se jí podařilo zvýšit počet produktů na jednoho klienta z 2,5 v roce 2001 na 2,8 ke konci roku 2002 a na 3,1 v červnu 2003. Cílem banky je dosáhnout poměru 4,5 na konci roku 2004. Z toho je jednoznačně zřejmá snaha banky o zvýšení prodejů. V minulém roce se ale růst v prodejích na klienta o 12 % a mírný růst klientské báze banky příliš neprojevil v růstu konsolidovaných poplatků (+3 %). Je třeba ale připomenout, že klienti bank přecházejí v současné době stále více ke službám přímého bankovnictví, které jsou obvykle levnější než poplatky tradičního bankovnictví. Ke konci červnu využívalo 38 % klientů KB alespoň jeden z produktů přímého bankovnictví a cca 40% transakcí bylo v KB zadáno minulý rok přes tento distribuční kanál.
Jan Hájek
Předchozí díl ze série o Komerční bance s názvem "Komerční banka – výborná nákladová efektivnost" naleznete ZDE,
další díl s názvem "Komerční banka – nízká úroková marže a výnosy" naleznete ZDE.