Podle BusinessWeek mají velké americké aerolinky nefungující obchodní model a úleva není v dohledu. Některé dlouho platné předpoklady, na kterých toto odvětví fungovalo, by mohly být brzy vyvráceny. Stejně jako americké banky zápasí s federálními zátěžovými testy, podobný proces se rozjíždí v leteckém průmyslu. Mix hluboké recese s horším přístupem k úvěrům a strachem z pandemické chřipky způsobuje toto jaro spoustu napětí v rozvahách leteckých společností. Proto dopravci spoří každý dolar a doufají, že letní „cestovní“ měsíce zajistí dostatečný polštář pro přežití až k hospodářskému oživení.
Jejich šanci na přežití podle BusinessWeek zmenšuje i to, že stárnoucí děti z „baby boomu“, zničené ztrátami na akciích a vratkými cenami realit, zásadně změní své výdajové zvyky a tudíž nebudou cestovat podle očekávání. Tato situace by mohla být navíc kombinována s dvěma druhy nově vyvstávajících nákladů: vyššími platbami na penzijní plány, které zabezpečí starší zaměstnance aerolinií a vyššími výdaji na modernizaci stárnoucích tryskových letadel. Prudké zvýšení cen ropy v létě 2008 již podnítilo omezení kapacity v odvětví, mnozí však tvrdí, že ještě 25 % až 35 % současné kapacity musí být odstraněno. Tento krok musí podle BusinessWeek nastat, ještě než přijde jakékoliv smysluplné zlepšení marží a ziskovosti.
V souladu s uvedeným pro BusinessWeek Vicki Bryan, senior analytik pro dluhopisy v Gimme Credit v New Yorku, uvádí, že: „je příliš mnoho leteckých společností“. Konsolidace aerolinek však zůstává „minovým polem“, na kterém se setkávají zájmy odborů, politiků a dalších. Aerolinky tak zřejmě ještě nějakou dobu zůstanou odvětvím, kam kapitál chodí spíše umírat.