Nová evropská pravidla podpory kinematografie nadále počítají s maximální možnou státní pomocí ve výši poloviny rozpočtu filmu. Materiál, který dnes představil evropský komisař pro hospodářskou soutěž Joaquín Almunia, ale například možnosti podpory rozšiřuje na všechny fáze tvorby filmu - od vzniku scénáře po modernizaci kinosálů. Posílena je také podpora koprodukce: film vyráběný přes hranici může získat podporu až do výše 60 procent produkčních nákladů.
"Sledujeme několik důležitých cílů. Lepší životaschopnost filmového průmyslu v Evropě a také zachování jeho rozmanitosti na kontinentu," prohlásil Almunia. Připomněl, že EU je ve světovém filmovém průmyslu silný hráč. V EU vzniká každoročně asi 1300 filmů, což je více než v USA, kde vyrobí přibližně osm stovek filmových děl. Eurokomisař připomněl, že film není jen umění, které pomáhá zachovat a vytvářet národní i evropskou identitu, ale také významné průmyslové odvětví. V EU dává práci zhruba milionu lidí.
Nová pravidla rozšiřují původní sdělení komise z roku 2001, jehož platnost už byla několikrát prodlužována. To se vztahovalo pouze na státní podporu filmové produkce, nyní je záběr širší a zahrnuje "všechny fáze tvorby audiovizuálního díla" od vzniku námětu až po distribuci, tedy včetně možné podpory třeba modernizace venkovských kinosálů a podobně.
Základní číslo, tedy maximální podpora ve výši poloviny rozpočtu filmu, zůstalo i v novém návrhu zachované.
Výše možné podpory na tvorbu scénáře či takzvanou předprodukci není omezena v zásadě nijak. Podobně je volná možná podpora "náročných audiovizuálních děl". Která to jsou, to si přitom každý členský stát může definovat sám.
Nadále mohou země žádat, aby příjemci podpory splňovali určité územní požadavky. Podle pravidel jednotného unijního trhu je jde totiž zdůvodnit podporou "kulturní rozmanitosti", která vyžaduje zachování zdrojů a know-how odpovídajícího odvětví na vnitrostátní či místní úrovni.
Almunia dnes ale zdůraznil, že tato pravidla musejí být proporcionální výši pomoci. Proto budou moci členské státy EU požadovat, aby 160 procent poskytnuté podpory bylo zpětně vynaloženo na jejich území. Získání podpory mohou také podmínit třeba tím, že nezávisle na výši udělené podpory musí být na jejich území vykonána produkční činnost v určitém minimálním rozsahu. Nesmí však přesahovat polovinu rozpočtu produkce. Územní vázanost výdajů však ve všech situacích nesmí, stejně jako dříve, být vyšší než 80 procent rozpočtu, uvádí inovovaná pravidla.
Ředitelka Státního fondu kinematografie Helena Bezděk Fraňková dnes ČTK řekla, že Evropská komise na materiálu pracovala asi čtyři roky a že byl předmětem připomínkového řízení, kterého se za ČR účastnilo ministerstvo kultury a fond. "Naše připomínky směřovaly k tomu, aby nebyla omezena výroba evropských koprodukčních filmů a diverzita evropské filmové tvorby," podotkla Bezděk Fraňková.
Grantového systému jako takového by se podle ní změny neměly týkat, podpora v ČR nikdy nebyla teritoriálně omezována. Konkrétní novinky dnešního návrhu nechtěla ředitelka komentovat s tím, že musí konečnou podobu ještě prostudovat. Pokud bude potřeba změnit české právní normy, dostane na to podle ní Praha několik let.
Státy EU podle odhadů ročně poskytnou na podporu filmu okolo tří miliard eur (přes 80 miliard Kč) a další přibližně miliardu eur (přes 27 miliard Kč) ve formě daňových pobídek. Většina finanční podpory připadá na Británii, Německo a Itálii.