Terrance Odean z University of California a jeho tým přišli nedávno s novou studií, která zkoumá, jak jsou naše investiční a obchodní kroky ovlivněny emocemi. Ekonomové založili studii na tom, že u 495 studentů analyzovali jejich chování poté, co tito studenti shlédli určitý druh filmu. Pracovali se třemi základními emočními stavy. Prvním z nich byl stav vzrušení (vysoká intenzita, pozitivní náboj), druhým stav klidu (nízká intenzita, pozitivní náboj) a třetím stav strachu (vysoká intenzita a negativní náboj).
Výsledky provedeného testu jsou následující: Ti, kteří před obchodováním na trhu prošli intenzivní pozitivní emocí, byli agresivnější a tlačili ceny nahoru do posledního okamžiku. Ti, kteří sledovali filmy vzbuzující strach, naopak postupovali opatrněji. Dopad na ceny akcií pak byl v souladu s tím, jaký byl emoční stav. Konkrétní výsledky shrnuje graf, ve kterém je černě vyznačena postupně klesající fundamentální hodnota obchodované akcie, barevně pak je vyznačen vývoj cen na trhu daný tím, jak obchodovali účastníci testu (žlutě pod emocí vzrušení, červeně emoce strachu a zeleně v emočním klidu):

Ve všech třech případech se ceny postupně odchýlily od fundamentální hodnoty a přiblížily se k ní opět až ke konci celého obchodování. Největší byla odchylka pod vlivem pozitivního emočního vzrušení, nejmenší naopak ve stavu klidu.
Popsané výsledky jsou důležité, a to hned z několika důvodů. Za prvé jasně ukazují, jak moc je naše rozhodování ovlivněno irelevantními faktory. I takové věci jako slunečné či naopak deštivé počasí tak mohou mít významný dopad na kolektivní chování investorů. Výzkum ale rozšiřuje i naše chápání toho, jak vznikají bubliny. Jak píší autoři studie: „Když ceny akcií rostou, investoři se dostávají do stavu, který v nich podporuje ochotu k dalším nákupům a oni tak tlačí ceny ještě výše.“ Jinak řečeno, boom na akciovém trhu může sám o sobě generovat sklony ke spekulacím a dalšímu růstu cen.
Všichni investoři a obchodníci by si měli být vědomi toho, jak jejich emoce ovlivňují jejich rozhodovací procesy. Ještě důležitější ale může být toto porozumění v případě chování celého davu. Jeho nadšení může rozhodovat o tom, zda bude býčí trh pokračovat dále, či zda se dokonce být vymkne kontrole. Jen kdybychom měli nějaké spolehlivé měřítko, které by nám ukázalo, že k tomu už dochází.
Autorem je investor Barry Ritholtz.
Zdroj: Bloomberg