Pozornost investorů se stále více otáčí směrem k marihuanovým akciím (viz „Konec prohibice, směr marihuanová investiční revoluce“), u pivních akcií ale vládne poměrně blbá nálada. Zatímco americké akcie si jako celek za poslední rok připisují více než 10 %, takový , či AB jsou cca na nule, či dokonce v záporu (viz následující graf).
V grafu je také zeleně vyznačena cena akcií dalšího pivovaru - Brewing Company, a ani u ní není patrné žádné nadšení. Pivovary dokonce patřily mezi akcie, které ani náznakem netěžily z prezidentské rally:

Zdroj: Financial Times
Se spotřebou piva je to ve vyspělých ekonomikách z pohledu pivovarů většinou neradostné, štěstěna se začíná odvracet i od „specialistů“ (nedávno jsem tu psal o Boston Beer Company – viz „Ferrari a pivní akcie pro kontrariány“). Firmy v odvětví se to snaží řešit tradičními nástroji saturovaných odvětví – ještě více penězi do marketingu a brandingu, rozšiřováním počtu produktů a zejména fúzemi a akvizicemi.
Nad výše uvedeným grafem je zobrazen vývoj historických a očekávaných tržeb zmíněné a je zřejmé, že i u této společnosti došlo v roce 2016 k velkému akvizičnímu zlomu, který zvyšuje tržby více než dvojnásobně. na podzim ohlásil úspěšné dokončení akvizice aktiv SABMilleru. Konkrétně jeho 58 % podíl v MillerCoors LLC, což byla joint venture obou společností vytvořené ve Spojených státech. také převzal značky Milleru mimo USA a Portoriko, včetně Redd’s, Peroni a Grolsch.
Investor Rich Duprey na stránkách Fool.com přemítá o tom, že patří mezi tři nejlepší pivní sázky pro letošní rok. Důvodem by měly být zmíněná akvizice popsaných aktiv a následně ještě větší tržní síla v USA (v Kanadě má firma asi 34 % podíl na trhu a v Evropě asi 20 %). Investor přemítá i o tom, že AB bude nyní mít plné ruce práce s integrací jím nově nakoupených a fůzovaných aktiv a navíc se nyní zaměřuje zejména na Afriku a Asii. by to se začleněním nových značek a aktiv mohl mít jednodušší, protože většina z nich byla i dříve částečně jeho. A současná akviziční škatulala batulata by mu mohla pomoci k posílení pozice na klíčovém americkém trhu.
Já bych rád poukázal na to, že byl doposud dobře fungujícím strojkem na peníze, který akcionářům vyplácel znatelně méně, než kolik jim vydělával. Po proběhlé akvizici jde ale o hodně jinou firmu – patrné je to z popsaných projekcí tržeb. Došlo ale také k výraznému navýšení dluhů na téměř 12 miliard dolarů (z asi 2,5 miliard roku 2015). Hrát se tedy nyní bude klasická druhá fáze akvizičních her – o naplnění všech slibů o synergiích, zvýšené efektivitě, pevnější pozici na trhu, atd. Zkušenosti bývají v této oblasti smíšené a uvidíme, jakým směrem je posunou giganti konsolidující celosvětový pivní trh.
Molson Coors byl co se týče efektivity doposud slušná liga: Návratnost investic se v minulém roce pohybovala na 10 % a návratnost vlastního jmění na 20 %. Tato čísla vyniknou zejména ve srovnání s AB. Jeho ROI a ROE totiž dosahují 1,8 % a 2,1 %. A v tomto smyslu by zněla i odpověď na v nadpise položenou otázku: Pivní akcie jsou tituly, u kterých nyní hraje o naplnění akvizičních slibů, udržení pozic na trzích vyspělých a zabrání co největšího území na trzích rozvíjejících se. Ve srovnání s jinými odvětvími to nezní jako extra zajímavá teze. Možná se ale mezi pivovary najde nějaká obdoba „nudné“ a zároveň hvězdné Domino’s Pizza, o které jsem tu psal před několika týdny.