se ve snaze nalézt akcie, které by si vedly lépe než celý trh, obrací k výši ziskovosti jednotlivých firem. Analytici banky konkrétně tvrdí, že lépe na tom budou akcie firem, které mají stabilně vysoké ziskové marže. Přichází totiž období, kdy na ziskovost negativně dolehnou vyšší ceny komodit, rostoucí mzdy a sazby. Z hlediska celého trhu je tohle to zdaleka nejdůležitější konstatování, či teze od GS. Pokud by k takovému vývoj skutečně došlo, nastal by pravý opak toho, co se čeká (podle konsenzu by měla ziskovost i nadále utěšeně růst). A skončilo by velmi dlouhé období růstu ziskovosti korporátního sektoru (do značné míry probíhajícího na úkor podílu mezd na celkových příjmech).
Goldman v souvislosti s popsanou strategií zaměřenou na nejziskovější firmy zmiňuje zejména následující čtyři společnosti: Ralph Lauren, Cola, Cadence Design, Zoetis, PVH. První dvě netřeba představovat, Cadence je z technologického sektoru, Zoetis ze zdravotní péče. A na PVH, pod kterou patří značky jako CALVIN KLEIN, TOMMY HILFIGER, Van Heusen, IZOD, ARROW, Speedo, Warner's, Olga, či True&Co., se podívejme trochu detailněji spolu.
Z následující tabulky vidíme, že firma v posledních pěti letech dosáhla průměrné marže na úrovni provozního zisku ve výši 8,08 %, loni to bylo 7,25 %. Na 8,91 miliardách dolarů tržeb fiskálního roku 2018 pak dokázala vydělat 700 milionů dolarů provozního toku hotovosti a 341 milionů dolarů volného toku hotovosti. Pro srovnání - Ralph Lauren má průměrnou marži kolem 12 % a z každého dolaru tržeb dostane 14 centů provozního toku hotovosti (zatímco PVH necelých 8 centů).

Zdroj: Morningstar
Kapitalizace PVH dosahuje 11,5 miliardy dolarů. Což je shodou okolností přesně současná hodnota neustále se opakujícího průměrného volného toku hotovosti za posledních pět let. Jinak řečeno, Pokud PHV dokáže v budoucnu pro akcionáře generovat 470 milionů dolarů ročně, je kapitalizace na své férové hodnotě. Trh si tady s valuací moc hlavu neláme. A celkově pak seznam od GS vypadá spíše jako skupina s určitou nikou na trhu, či bariérami vstupu, než vyloženě nejziskovější firmy.
Na trhu totiž nalezneme společnosti s mnohem vyššími hrubými (počítanými ze zisků před zdaněním) a čistými maržemi než jsou provozní marže těch výše zmíněných. Například takový má čistou marži ve výši kolem 60 %, United Therapeutics to samé, Phillips 66 Partners 55 %, Alibaba 53 %. A dalo by se dost dobře diskutovat o tom, zda marže těchto firem nejsou před obecným tlakem na pokles ziskovosti chráněny více, než třeba právě u PVH.
Tak či onak, v jádru věci tu hovoříme o tom, jak nalézt a vyfiltrovat nějaký typ defenzivní akcie, která by si vedla dobře v době, kdy už si celý trh nebude užívat býčího běhu a možná se dokonce budou budit medvědi. Obecný mustr je jednoduchý: Silná rozvaha, silný tok hotovosti, vysoké bariéry vstupu, silná značka, produkt, patent, know how. A jeden podstatný „detail“: Do akcie ještě nesmí být navezena půlka trhu právě kvůli těmto jejím kvalitám. Pak totiž veškerou její defenzivnost ničí její předraženost.