Za poslední tři roky si akcie Fiat Chrysler připisuje mimořádnou návratnost 110 %, zatímco třeba takový je 23 % v mínusu, na červené nule a 12 % v mínusu. Letos je Fiat 8 % v plusu, 13 % v záporu, podobně na tom je , je na černé nule. Pozitivní pohled na akcii FCH má například Jefferies, která před několika dny zvedla cílovou cenu na 23 dolarů za akcii (nyní dosahuje necelých 17 dolarů). Já jsem tu o této firmě psal už před lety a pohled na ní mi nijak optimisticky nevyzníval. Nyní se ale zdá, že situace se může měnit.
Z následující tabulky vidíme, že FCH drží po tři roky stabilní tržby, provozní marže se ale více než zdvojnásobila. Provozní tok hotovosti se pak posouvá nad 10 miliard eur, volný tok hotovosti (to, co zbude po investicích) na 1,72 miliardy dolarů. FCH tak peníze vydělává, což mezi automobilkami není samozřejmost z velké části proto, že z řady z nich se stávají polobankovní instituce kvůli prodejům na úvěr a leasing. Ty znamenají masivní investice a volný tok hotovosti automobilek posouvají do záporu. Jde o takovou skrytou revoluci, které si na rozdíl od té elektrifikační nikdo moc nevšímá, ale která má a bude mít na výsledky a rizikový profil automobilek nemalý dopad.

Zdroj: Morningstar
Kapitalizace FCH nyní dosahuje téměř 40 miliard dolarů. Podle Finance má akcie betu ve výši 2,22, což by znamenalo poměrně extrémní riziko. V roce 2017 firma vydělala po investicích 1,72 miliardy eur. Dejme tomu, že by to dokázala dlouhodobě a tyto peníze by směřovaly k akcionářům (což je s ohledem na její zadlužení opravdu jen hypotetický scénář). Současná hodnota takového toku hotovosti se pak pohybuje na 13 miliardách dolarů. Tedy hluboko pod kapitalizací. Za posledních 12 měsíců už ale firma na volném toku hotovosti vydělala 3,4 miliardy eur a světe div se, pokud by tak činila i nadále (namísto generování pouhých 1,71 miliardy eur), současná hodnota tohoto toku hotovosti je na 38 miliardách dolarů. Jinak řečeno, kapitalizace zhruba odpovídá předpokladu, že FCH bude akcionářům (!) generovat dlouhodobě to, co za posledních 12 měsíců. Je to realistické?
Fiat Chrysler před časem představil pětiletý plán dalšího rozvoje. Podle něj by se měl zaměřovat zejména na prémiové značky, které by mu následně měly umožnit další zvýšení ziskových marží. Management konkrétně hovoří o 7% růstu tržeb a „upravených“ EBITDA maržích (neobsahují mimořádné položky) rostoucích ze současných 6,4 % na 9 – 11 %. Tomuto cíli by měly napomoci zejména značky Jeep, Maserati, Alfa Romeo a Ram, klesat by naopak měl význam Chrysleru, Dodge a Fiatu.
Pro zajímavost: Pokud by se skutečně růstu tržeb podařilo dosáhnout a stejně jako očekávané EBITDA marže by se pohybovaly i marže ostatní, vychází mi férová hodnota vlastního jmění FCH asi 10 % nad současnou kapitalizací – tedy pokud za výchozí bod vezmeme oněch 1,71 miliard eur. Pokud bychom začínali s 3,4 miliardami eur, vyjde nám samozřejmě, že akcie jsou v tomto scénáři masivně podhodnocené. Stejně jako o vzdálenější budoucnost se tedy hraje i o to, zda firma dokáže udržet vysoko nastavenou laťku tvorby hotovosti z prvního čtvrtletí. V něm totiž dokázala hodně meziročně nakopnout provozní cash flow, zatímco investice meziročně znatelně klesly. A i kdyby se to nepovedlo, patří firmě uznání za to, jak se zvedla z období, kdy lavírovala na pokraji pádu.