Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Má QE ještě smysl?

Má QE ještě smysl?

04.08.2021 12:27
Autor: Redakce, Patria.cz

Politico zveřejnilo zajímavou úvahu o současném programu nákupu aktiv ze strany americké centrální banky. Jak k ní píše na stránkách The Money Illusion monetarista Scott Sumner, „někteří ekonomové správně poukazují na to, že americké hospodářství už nepotřebuje poptávkovou stimulaci“. Robert Perli na stránkách Politica ale dodává, že Fed může s QE pokračovat proto, aby si udržel svou důvěryhodnost.

Perli jako bývalý ekonom Fedu a zakladatel společnosti Cornerstone Macro konkrétně tvrdí, že efekty, které QE přináší, jsou chápány nesprávně. Podle něj trhy reagují na nákupy už ve chvíli, kdy jsou oznámeny. Právě tehdy dojde k posunu cen a sazeb, poté již QE nemá žádný další dopad, jde jen o to, že Fed provádí to, co slíbil a na co trhy již reagovaly.

Pokud by tedy Fed zvažoval, zda je dalšího QE třeba, mohl by dospět k závěru, že ne. Jenže před časem QE nutné bylo a když jej Fed ohlásil, nikdo se nedomníval, že skončí po měsíci či dvou. Očekávání byla nastavena na to, že bude pokračovat delší dobu, a právě to pohnulo na samém počátku celého procesu odpovídajícím způsobem s cenami a sazbami na trzích. Právě ona očekávání byla klíčovou součástí celého procesu a byla důvodem, proč QE „bylo tak efektivní“. Lidé prostě čekali, že půjde o velký objem nakoupených aktiv a to se promítlo do jejich činů.

Sumner k tomu píše, že on si nemyslí, že očekávání jsou vším, ale „podobně jako Nick Rowe se domnívá, že představují 99 % monetární politiky.“ „Chci zdůraznit, že nejsem fanda toho, aby Fed sliboval, že provede QE v určité výši. Podle mě by měl slíbit, že provede QE v takové velikosti, aby udržel adekvátní očekávání ohledně inflace či ještě lépe ohledně vývoje nominálního produktu,“ píše ekonom. S tím, že když se ale Fed rozhodl pro konkrétní program nákupu aktiv, je třeba brát v úvahu nutnost dodržet slib, kterým se trhy řídily.

Sumner se také krátce věnuje diskusi o tom, co Fed nakupuje a jaké to má dopady. Vedle vládních obligací totiž centrální banka kupuje i takzvané MBS, tedy cenné papíry provázané s hypotéčními úvěry. Ekonom poukazuje na to, že na tyto cenné papíry jsou poskytovány garance ze strany ministerstva financí. Ve výsledku tak „neexistuje velký rozdíl mezi tím, zda Fed nakupuje MBS či vládní obligace“. Sumner míní, že sice nejde o dokonalé substituty, ale rozdíly mezi nimi nejsou tak velké, aby to působilo nějakou významnou distorzi v ekonomice.

Zdroj: The Money Illusion, Politico

 

Čtěte více:

Směrem k dalším rekordům
12.05.2021 17:53
Je to již řadu let, co jsem tu porovnával výsledky jedné studie zaměřu...
Jestřáb z Fedu: Kdy změnit měnovou politiku? Raději dříve než později
16.07.2021 15:02
Robert Kaplan, který stojí v čele Federal Reserve Bank of Dallas, se p...
Fed bude americkou ekonomiku podporovat tak dlouhou, dokud se nezotaví, oznámil Powell
15.07.2021 8:31
Americká centrální banka (Fed) bude měnovou politikou výrazně podporov...
Měnová politika by neměla jet na autopilota, upozorňuje Bullard z Fedu
23.07.2021 15:17
Jsou současné inflační tlaky skutečně povětšinou přechodného rázu tak...
Fed stále ještě na cestě k útlumu expanze
28.07.2021 22:09
Od červnového zasedání Fedu učinila americká ekonomika pokrok. Ten vša...

Váš názor
  •  
    05.08.2021 14:23

    Myslím, že QE se jako ekonomický nástroj osvědčil, ale není to nástroj dokonalý ani univerzální a tak si myslím, že čas kdy ho bylo vhodné používat již před nějakou dobou skončil. Existují i jiné ekonomické nástroje. Používat 10 let stále QE je jako doma při každé opravě používat neustále jen pajcr.
    ..
  • tohle je jeden z obratu ktery mam fakt rad
    05.08.2021 8:48

    protoze pokud misto terminu QE dosadite jiny termin napr. IS - lze opet s vyrokem souhlasit : Cornerstone Macro konkrétně tvrdí, že efekty, které IS přináší, jsou chápány nesprávně
    eple
  •  
    04.08.2021 16:27

    Otázka, zda má QE smysl, je asi stejná jako se ptát, zda má smysl padělat peníze? Padělatel riskuje dlouhodobé vězení. Pokud však mu je dovoleno padělat peníze beztrestně, pak jak zní odpověď?
    Jan47
    • Přesně
      05.08.2021 7:43

      Máte pravdu. je ovšem s podivem, s jakou lehkostí QE obhajují špičkoví ekonomové ze zdánlivě nejlepších škol, kteří se vůbec nemusejí bát o práci a měli by mít alespoň základní profesní svědomí!
      Pracovitý Prosecký
      • Re: Přesně
        05.08.2021 10:25

        Špičkový ekonóm je ten,ktorý má prehnané predstavy o vlastnej genialite.V ére A.Greenspena vznikol dojem o aktívnom riadení ekonomiky,všetky problémy vyriešia centrálne banky.Miesto prirodzeného vývoja,sa ešte viac deformuje celá ekonomika.
        Tecumseh
        • tecumseh
          05.08.2021 13:16

          Ale onti tu ekonomiku deformují schválně. To je účelem. Při přirozeném vývoji a pročištění trhu by došlo k velké hospodářské krizi, která by spoustu lidí smetlo. Nejspíše by došlo i k nepokojům.
          Velkamedvědice
          • Re: tecumseh
            05.08.2021 13:54

            Z rastu HDP sa stal politický fetiš,ale raz ten díler s anabolikami nepríde.Donekonečna na dlh sa fungovať nedá.
            Tecumseh
            • Tecumseh
              05.08.2021 14:02

              1, Ano , z růstu Dph se stal fetiš, jeho význam se přeceňuje a rozhodně dle něho nelze určit kvalitu života. třetí pračku si kupovat nebudeš. Souhlas. Za druhé. Nejde o dPH, ale chtělí zabránit velké hospodářské krizi ala třicátá léta. Lidi by přišli o prái díky krachům firem, o bydlení, které by neměli z čeho splácet, o důchody, Zvláště v USA jsou spjaty s akciemi atd. 3, Nekonečný dluh. Dříve sem si to taky myslel a předpokládal, že musí přijít systémové změny. Te´d už si jistý nejsem. Tisknout se může neomezeně, na úrovni států, které mohou tisknout, je to jen hra čísel. Jen můj názor.
              Velkamedvědice
          • Re: tecumseh
            05.08.2021 13:44

            Občas je potřeba vyčistit vzduch jak v rodině tak ve společnosti. Jen tímto ozdravným procesem může vzniknout nová kvalita.
            x2
            • jak si to vyčistil v rodině ty?
              06.08.2021 9:06

              utekla ti stará?
              oradapoisson
      • Re: Přesně
        05.08.2021 10:08

        Já tak úplně QE neodsuzuju. Kdyby s ním FED po hypoteční krizi nezačal, světová ekonomika by se asi zhroutila. V dnešním předluženém světě to asi jinak nepůjde. Jen by to mělo být spravedlivé. Ne, že jedni si budou tisknout peníze a druzí budou v potu tváře pro ně vyrábět. Kdo využívá QE? USA, Eurozóna, VB a Japonsko. Je to prostě kolonialismus v moderním střihu. Už není potřeba silou vojska dobývat kolonie, stačí si koupit radní centrálních bank a nařídit jim, aby QE neprováděly.
        Jan47
        • Jan
          05.08.2021 11:27

          Ano, zejména Vaše druhá věta vystihuje realitu. Je dobré si položit otázku, jaká struktura lidí by nejvíce tratila na zhroucení světové ekonomiky ve vztahu k vlastnímu majetku a moci nad většinovým zbytkem. Tím se dostaneme k odpovědi, proč je třeba QE i desítky let....
          x2
          • Re: Jan
            05.08.2021 13:14

            Pochopitelně by to nejvíce zasáhlo ty nejchudší. Bohatí by měli méně, ale chudí existenční problémy, počínaje tím, že by přišli o důchody, práci, příjem a posléze bydlení.
            Velkamedvědice
            • VM
              05.08.2021 13:40

              Bezdomovci, lidi s minimálním příjmem a bez majetku o nic nemohou přijít neboť nic nemají.
              x2
              • Re: VM
                05.08.2021 13:48

                Ty tu deb.litu musíš předstírat. Neníí možné, aby byl tak tupý. Ztráta času.
                Velkamedvědice
                • VM
                  05.08.2021 13:54

                  Máte dojem, že bezdomovec přijde ekonomickým kolapsem společnosti o své střevíce vpředu se žralokem a deravy batoh se zatuchlou košilí?
                  x2
                  • Re: VM
                    05.08.2021 14:05

                    Nemíním ztrácet s analfabetem čas neustálými kecy o ho. ně. Pokud píšu o ztrátě bydlení, asi memyslím bezdomovce. A vše ti vysvětlovat jako dítěti, když stejně je tvým účelem jen hádat se a překrucovat a slovíčkařit je ztráta času. I člověk s minimálním příjmem někde bydlí a má nějaké náklady. S minimálního příjmu nemá úspory, takže vyhazov ho postihne fatálně. Sbohem.
                    Velkamedvědice
                    • VM
                      05.08.2021 14:11

                      Pravidlo je, že čím méně vlastníte, tím o méně můžete přijít. Prostě rybám je třeba časem vypustit rybník či akvárko a vyměnit vodu -:).
                      x2
                      • Re: VM
                        05.08.2021 14:22

                        Pro telátko. Nejde o absolutní hodnoty multinicku. Pokud máš 150 mega o 30 přijdeš, seš cajk. Pokud máš 100000 a přijdeš o ně , seš na mizině. Poslední rekce, pokud s tebou člověk neskončí, je to jako krmit trola, aby ses mohl virtuálně předvádět, když seš v reílném životě nula bez přátel.
                        Velkamedvědice
                        • VM
                          05.08.2021 14:32

                          A "Sbohem" mně opakovaně nenapíšete? Já se tolik těšil :-). Proti ekonomickému kolapsu je vynikající investiční zlato v trezoru. Nelze o ně přijít stejně, jak bezdomovec nepřijde o své boty se žralokem :-).
                          x2
                          • Re: VM
                            05.08.2021 14:34

                            Jistě, každý má na to mít zlato v trezoru. Vyhráls. Seš bedna.
                            Velkamedvědice
                            • VM
                              05.08.2021 14:48

                              Někdo má na cihly zlata, jiný na slitek za pár tisícovek. Prostě podle chuti každého soudruha :-).
                              x2
        • Honza
          05.08.2021 10:27

          Ahoj. Dneska si mě překvapil. Jen k tomu utopistickému závěru. Svět nikdy nebyl z troj rozměrného hlediska spravdedlivé místo. Hezký den.
          Velkamedvědice
          • VM
            05.08.2021 11:00

            Ahoj. Ano, svět nikdy nebyl spravedlivým místem. Byl bych ale rád, kdyby se lidé nechovali jako ovce a snažili se svým jednáním tu nespravedlnost mírnit. Hezký den.
            Jan47
  • Jak pro koho?
    04.08.2021 13:27

    Zaprvé: Pro koho mělo QE smysl? Pro ty, kdo chtěli obdarovávat voliče apotřebovali levný veřejný dluh. Pro ty, kdo bojovali ze přerozdělování od věřčitelů k dlužníkům a proti kurzovým a jiný měnovým rizikům. Pro samotný hospodářský růst mělo QE nulový nebo záporný efekt. Z řečeného vyplývá, že QE má stále stejný smysl jako dosud.
    Pracovitý Prosecký
    • Re: Jak pro koho?
      06.08.2021 15:26

      Tak si myslím. Padly by banky na houbu, lidi by přišli o úspory či o prachy za koks a to by bylo tak všechno. Život by šel dát. Tak jako mnohokrát v minulosti. Ani si snad nemyslím, že by byla nějaká apokalypsa, že by lidé přicházeli o bydlení.
      Ten, který tančí s papoušky
Aktuální komentáře
21.09.2021
13:57FX Strategie: Lehce jestřábí prognóza Fedu může pomoci dolaru. A jedna německá divoká karta  
12:53OECD zvýšila inflační výhled a varuje před předčasným koncem státní pomoci
12:16Z šílenství kolem zelených investic by mohla vzniknout bublina. Návrh regulace už je na spadnutí
12:12Akcie Universal Music Group při svém debutu vylétly až o 39 procent. Investoři sází na streamování
11:28Strach klesá, investoři hledají příležitosti. Akcie obrátily nahoru  
11:07Shell ustupuje z Permské nížiny  
10:33Holub z ČNB se "pravděpodobně" přikloní ke zvýšení sazeb o půl procentního bodu
10:11Šéf Evergrande věří, že se firma z problémů dostane. Podle S&P ale vláda jen tak nezasáhne
9:50UNICAPITAL Invest III a.s.: Oznámení o výplatě výnosů dluhopisů
9:42UNICAPITAL Invest III a.s.: Oznámení o výplatě výnosů dluhopisů
9:02Rozbřesk: Čínská realitní nákaza děsí trhy
8:47Akciové výprodeje ustávají, futures míří do zeleného  
6:07Hlas z Morgan Stanley: Začínají trhy věštit obrat směrem nahoru?
20.09.2021
22:02Krach čínského obra se může přelít do celého světa  
17:57Evergrande a jádro věci
17:32Amerika přebírá štafetu, investoři se dál zbavují akcií, daří se dluhopisům  
16:40Evropské akcie mají prozatím to nejlepší za sebou
15:54Lufthansa prodá nové akcie za 2,14 miliard eur. Chce tak splatit pomoc Německa
14:43Yardeni: Evergrande není Lehman, do Číny neinvestujte, komodity možná za vrcholem
13:36Týdenní výhled: Zabrání opatrný Fed výraznější korekci?  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Adobe Inc (08/21 Q3, Aft-mkt)
AutoZone Inc (08/21 Q4, Bef-mkt)
FedEx Corp (08/21 Q1, Aft-mkt)
14:00HU - Jednání MNB, základní sazba
14:30USA - Počet nově zahájených staveb