Státní dluh se podle čerstvých údajů ministerstva financí ve 3. čtvrtletí zvýšil na 662,6 mld. Kč z 643,6 mld. Kč na konci 2. čtvrtletí. Podle našeho odhadu HDP v běžných cenách se státní dluh v poměru k HDP zvýšil z 22,8 % na 23,1 %.
Ve 3. čtvrtletí došlo k dalšímu poklesu objemu státních pokladničních poukázek. Naopak pokračoval růst objemu emitovaných státních dluhopisů a čerpání půjček od Evropské investiční banky. Podíl krátkodobého dluhu na celkovém státním dluhu díky tomu klesl na 19,4 %. Ke snižování objemu státních pokladničních poukázek a krátkodobého dluhu přispěl příznivý vývoj státního rozpočtu v prvních třech čtvrtletích letošního roku. Nicméně modifikovaná durace státního dluhu se mírně snížila (z 4,3 na 3,9 roku), a to kvůli čerpání půjčky od EIB a snížení durace portfolia dluhopisů. Z hlediska řízení státního dluhu jsou naplňována plánovaná kritéria bez problémů.
Podle naší prognózy se státní dluh v letošním roce zvýší zhruba o 90 mld. Kč (15 %) a překročí 680 mld. Kč (23,6 % HDP). Zároveň by měla být bez problému naplněna všechna kritéria řízení státního dluhu. Jen je potřeba dát si při hodnocení hospodaření vlády pozor i na ostatní kanály, kudy protékají státní peníze. Schodek veřejných rozpočtů a veřejný dluh poskytují méně příznivý obrázek. Správně zvolené ukazatele vývoje veřejných rozpočtů (cyklicky očištěné primární saldo veřejných rozpočtů bez čistých půjček a dotací transformačním institucím) dokazují, že v posledních čtyřech letech nedošlo k žádnému pokroku při nápravě špatného stavu českých veřejných financí. Veřejný dluh kvůli tomu již loni překročil hranici jednoho bilionu korun. Bez skutečné reformy veřejných financí zdolá na konci tohoto desetiletí úroveň půl druhého bilionu. Nemluvě o době, kdy se začnou naplno projevovat dopady stárnutí populace na penzijní systém a financování zdravotnictví.