Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Vrátí se Nokia k výrobě gumových holínek ?

Vrátí se Nokia k výrobě gumových holínek ?

21.7.2004 12:23
Autor: 

Vraťme se v čase pouhé 4 roky zpět - na poli techologie a techniky tehdy Evropa nemohla nabídnout nic lepšího než finskou Nokia Oyj, největšího výrobce mobilních telefonů na světě. Úspěch firmy rostl s tím, jak se zmenšovala velikost vyráběných telefonů. Z malého výrobce gumových holínek a toaletního papíru se firma vyšvihla mezi špičku telekomunikačího sektoru, v roce 1998 předstihla společnost Motorola Inc. jako největší výrobce "utržených sluchátek". V prosinci 1999 se Nokia stala největší evropskou firmou měřeno tržní kapitalizací a zastínila tak takové tradiční giganty jako BP Plc nebo Deutsche Telekom AG. V tu dobu měla hodnotu 200 miliard euro, cena akcií se v 90. letech zvýšila 400x!

A nyní ? Podle všech indikací se Nokia konečně střetla s tvrdou realitou segmentu mobilních telefonů. S realitou, která mnoho z jejích konkurentů pohřbila již před třemi lety. Minulý týden byla nucena přiznat, že zisky za 3Q/2004 pravděpodobně poklesnou o více jak 50 % a tržby propadnou s tím, jak snižuje ceny ve snaze získat zpět tržní podíl. Cena akcie v den tohoto oznámení poklesla o 12 % a uzavírala na 10,01 EUR. Jenom pro srovnání, v dubnu 2000 Nokia obchodovala na hladině 64 euro.

Růst a řekněme "zakopnutí" firmy Nokia je klasickým příkladem toho, jak dříve neoslabitelní giganti technologického světa někdy "zahoří a zhasnou". Na druhé straně je zde také možno ilustrovat, k čemu dochází, když se daný ekonomický sektor transformuje v "něco jiného". Primární chybou v kalkulaci Nokie byla úvaha, že vyrábí "jenom" telefony - chyba relativně pochopitelná u společnosti, která se živí skládáním drátků, čipů, baterií a tlačítek. Smutnou skutečností ale je, že nyní jsou mobilní telefony spíše módním doplňkem než čímkoliv jiným. V průběhu minulého roku musela firma sledovat, jak jí konkurence jako Motorola Inc. nebo Sony Ericsson Mobile Communications Ltd. postupně ubírá tržní podíl - zejména proto, že Nokia nebyla schopna dodat žádané a módní "zavírací" modely, resp. modely s fotoaparátem. První takový model firma představila až v březnu, v podstatě rok po hlavních konkurentech - její tržní podíl se tak v prvním kvartále letošního roku propadl na 28,9 % z 34,6 % ve stejném období loňského roku (zdroj: agentura Gartner).

Podobné chyby v odhadu spotřebních trednů obvykle stojí peníze. Zatímco Motorola Inc. nebo Samsung Electronics Co. zvyšují své odhady tržeb, shoda panuje v názoru, že Nokia zoufale potřebuje novou a lepší řadu mobilních telefonů. Podle mnoha analytiků je to mnohem důležitější než snaha zlevňovat staré typy ve víře, že to pomůže získat zpět ztracený podíl na trhu. Krátce a jednoduše - Nokia se musí transformovat z čistě technologické firmy na módně-technologickou.

Zatímco dříve se Nokia mohla opírat o prodeje telefonů, které byly lehké a slibovaly dobrý příjem signálu, nyní musí jít o kousek dál - musí nabízet telefony, které budou "trendy".

To není pro Nokii dobrá zpráva - zejména proto, že si Nokia sama není jistá, zda touto cestou chce jít a zda má vůbec schopnost prosperovat jako "módní" firma.

Petr Žabža, Patria Direct

Zdroj: Bloomberg LP


Váš názor
  • NOKIA
    23.7.2004 11:46

    Ok, Nokia zaspala při vývoji multimediálních mobilů, ale je to společnost která má pořád ještě největší podíl na trhu, plánuje uvést letos na trh řadu nových modelů a stále se ji zlepšují tržby z prodejů mobilních sítí a asi ji nevedou blbci, kteří jen sedí se založenýma rukama. NOKIA "umí" telefony dělat a uvidíme jak na tom bude za 2 roky.
    Akcionář
  • A co televize ?
    23.7.2004 11:22

    Nokia nevyráběla před mobily jen gumové holinky a toaletní papíry. Můj známý si v roce 1987 (slovy devatenáctset osmdesátsedm), tedy před boomem mobilních tel., koupil televizi zn. NOKIA výborné kvality. Stalo se tak v tehdejším záp. Berlíně, kde dodnes žijí jeho příbuzní...chci říct, že přechod na mobilní tel. nebyl skokový z holinek atd., ale měl svůj kontinuální vývoj, prostě nejsou to žádní zálesáci z tundry, kteří se vrhli na něco, na co nemají...asi tak...a s dnešní situací si určitě poradí i bez novinářů z Česka
    NOKIA 3100
  • Vyrobce pneumatik
    22.7.2004 14:00

    Nokia by mela zase delat pneumatiky a ne telefony.
    Ilja Muromec
  • Ktera firma ma podle vas nejlepsi telefony ?
    22.7.2004 10:23

    Samsung, Sony-Ericsson, nebo Motorola?
    Nf
  • Nepresny udaj !
    21.7.2004 14:25

    Neni pravda co uvadite v clanku, podil mobilu na celkovych trzbach NOKIE za 1.pololeti 2004 byl 63%, zbytek tvori trzby z prodeje elektroniky (napr. televizi), technickych zarizeni pro site atd.
    xxx
    • RE ...
      21.7.2004 14:29

      Podnětná připomínka. Kde se ale v článku hovří o podílu tržeb z mobilních telefonů na celkových tržbách společnosti ? (možná jsem to četl moc rychle)
      Dreamer
      • re:
        21.7.2004 15:14

        citace z článku: Primární chybou v kalkulaci Nokie byla úvaha, že vyrábí "jenom" telefony
        x
        • RE
          21.7.2004 15:52

          Dobré odpoledne, to "jenom" se v uvedené větě vztahuje k faktu, že Nokia chápala resp. chápe telefon pouze jako prostředek k telefonování (byť vrcholně funkční) a ne jako prostředek k telefonování + módní doplněk. Je samozřejmé, že celková produktová nabídka je mnohem širší.
          Petr Žabža
          • telefony nokia
            21.7.2004 16:02

            No jen poznamka k tomu ze by Nokia nebrala telefon jako modni doplnek. Brala a hodne jelikoz prave Nokia byla prvni ktera prisla s vymnenymi kryty, coz v tu chvili odsuzuje telefen k tomu byt i modnim doplnkem. Jelikoz kdo si bude mnenit kryty? No preci spise zeny aby se jim telefon hodil k satum a pod (a par sem jich i v cechach videl, mneli kryt barevnej podle obleceni :-))))))
            • RE ..
              21.7.2004 16:06

              Nemůžete ale popřít, že v obasti "clamshell" telefonů a modelů s fotoaparátem si Nokia nechala žalostně ujet vlak...
              Petr Žabža
              • no nevim
                22.7.2004 9:13

                nesouhlas pro asijsky trh nokia dela 'vecka'/'clamshelly'- obecne tam tento typ telefonu prevlada, kdezto v evrope dosud vevodily telefony klasickeho formatu...a myslim ze to plati i nyni... ...takze jde tak maximalne o spatny odhad modniho trendu v evrope... ...spis bych ale rekl, ze proste skoncila doba kdy 'nokia' byla 'in'... a nokia se bude muset podivat co udelat s image znacky - Nokia je dnes spis synonymem nejvetsiho vyrobce dobrych, ale predrazenych telefonu...
                stepan aser
              • Re
                21.7.2004 16:35

                No to netvrdim, dovolil bych si tvrdit ze Nokia celkem slusne usla na varinech prvnich dnu boomu mobilnich telefonu a ted uz jen tezce dotahuje konkurenci. Mne slo jen o to ze v Nokii vi ze si toto trh zada problem je spis v tom ze za posledni dva roky neprisly s nicim zajimavym co by oslovilo trh stejne jako drive rada 5110 nebo 3xxx ktere sice byly technologicky spickove mobily ale vetsina uzivatelu po takovem telefonu ani moc netouzi.
              • Promiňte,..
                21.7.2004 16:16

                řekněte mi prosím někdo, co je to "clamshell telefon"? asi mi taky ujel vlak :-) děkuji
  • Nokia
    21.7.2004 12:39

    "Jenom pro srovnání, v dubnu 2004 Nokia obchodovala na hladině 64 euro. " Mate na mysli v dubnu 2000. V dubnu 2004 to bylo kolem 17 euro. Zdar.
    Romana
Aktuální komentáře

Související komentáře
    Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Denní kalendář hlavních událostí
    Nebyla nalezena žádná data