PAŘÍŽ 28. února (ČTK) - Finská Nokia zvýšila svůj podíl na světovém trhu s mobily na konci minulého roku na 35 procent a vrátila se tak na pozici, kde byla před poklesem z roku 2004.
Agentura Gartner zabývající se průzkumem trhu zároveň dnes uvedla, že největší světový výrobce mobilních telefonů může opět usilovat o 40 procent trhu, jak chtěl před dvěma roky.
V prodeji mobilů spotřebitelům jsou za Nokií Motorola, Sony Ericsson a LG Electronics, jejichž podíl na světovém trhu v posledním loňském čtvrtletí také rostl. Pouze Samsung si mírně pohoršil; velké ztráty pozic na trhu poznamenaly malé výrobce mimo velkou pětku.
Pozice Nokie je s 35 procenty trhu téměř dvojnásobná proti Motorole, která byla na konci roku 2005 na druhém místě se 17,8 procenta. Nokia je ještě silnější ve východní Evropě, na Blízkém východě a v Africe, kde má podíl trhu třikrát vyšší než nejbližší konkurent.
V roce 2004 klesl podíl Nokie ve světě pod 30 procent, protože podnik nenabízel zákazníkům tehdy žádané vyklápěcí mobily vybavené novými funkcemi. Nokia sice od té doby zaplnila většinu mezer ve své nabídce, nynější úspěch finské firmy je ale postaven na něčem jiném: sílící poptávce po velmi levných telefonech.
Podíl 35 procent v prodeji telefonů konečným zákazníkům je vyšší než 34,2 procenta, které měla Nokia v dodávkách distributorům. Znamená to, že si našlo cestu ke konečným zákazníkům více mobilů od Nokie než od jejích rivalů.
Podle analytičky Gartneru Caroliny Milanesiové je nyní cíl 40 procent pro Nokii dosažitelnější než před rokem. Analytička oceňuje dobrou strategii Nokie na trhu s levnějšími telefony.
Nejvyšší celoroční podíl měla Nokia ve světě v roce 2002, kdy dosáhl 35,8 procenta. Z jednotlivých čtvrtletí byl nejsilnější konec roku 2001, kdy podnik měl 36,9 procenta světového trhu.
Gartner zopakoval svůj odhad, že se letos celkový prodej mobilů ve světě zvýší o deset až 15 procent. Loni si spotřebitelé ve světě koupili 817 milionů mobilů, napsala agentura Reuters.
Prodej mobilních telefonů konečným zákazníkům v posledním čtvrtletí 2004 a 2005 podle průzkumu agentury Gartner. Podíly světového trhu pětice největších výrobců:
-------------------------------------------------------
Výrobce Podíl trhu Podíl trhu
Q4 2004 (%) Q4 2005 (%)
-------------------------------------------------------
Nokia 33,0 35,0
Motorola 16,3 17,8
Samsung 12,2 12,1
LG Electronics 6,8 7,2
Sony Ericsson 6,3 6,9
-------------------------------------------------------