Pravděpodobně většina z nás ví, že kouření škodí zdraví, ale lidé stále kouří proto, aby získali nikotin z tabáku. Několik lidí zjistilo, že škodlivý je především kouř, ne nikotin nebo tabák. Hlavní zpráva pro kuřáky pak zněla „skonči, nebo umřeš“, žádná jiná možnost neexistuje. Ale toto dogma není jednoduše pravdou. Existuje totiž možnost pro závislé na nikotinu. Tabákové koncerny našly cestu z bludného kruhu, který se kolem nich pomalu uzavíral, poté co se v restauracích, barech a na pracovištích díky zpřísnění zákonů začal vytrácet „kult“ cigaretového dýmu.
Jejich sázka padla na šňupací a žvýkací tabák, avšak bez ne příliš „hygienického“ odplivnutí, ale bez tabákového kouře. Využití tohoto moderního způsobu může v porovnání s kouřením snížit riziko spojené z užíváním tabáku o 99 %. Samozřejmě to neznamená, že někdo, kdo neužívá nikotin, by měl začít s bezdýmovým tabákem. Je to jednodušší, lacinější a o něco zdravější neužívat nikotin vůbec, ale když jinak nemůžete, pak tou nejhorší variantou je kouření. Změna z obyčejného kouření cigaret na bezkouřovou variantu bude úspěšnější než samotný pokus skončit a nevydržet. Bezdýmový tabák může snížit riziko obecného ohrožení, stejně jako tomu bylo s bezpečnostními pásy při rychlé jízdě či používáním bezpečnostních helem při cyklistice a hokeji.
V číslech finančních ukazatelů tabákových koncernů přinesl zákaz kouření na pracovištích v Kalifornii, New Yorku a dalších 12 státech USA pokles spotřeby cigaret v roce 2005 o 1,89 mld. kartonů, tedy propad o 22 % od roku 1995. Naopak v této dekádě došlo k růstu tržeb šňupacího tabáku o 27 % na 972 000 plechovek. Podle některých analytiků se jedná o velmi atraktivní segment trhu. Obě největší společnosti nechtějí stát mimo hru, a tak zahájily ofenzívu. Philip Morris USA, jenž patří pod křídla Altria Group, představil v červenci ve státě Indianapolis Taboku, čímž podle CEO Louise Camilleriho udělal první krok na cestě k růstu společnosti bez tradičních cigaret. Konkurenční Reynolds American koupila v květnu Camel Snuts a měsíc na to oznámila záměr koupit výrobce šňupacího tabáku Conwood Co. za 3,5 mld. USD. Tak se společnost ze Severní Karoliny dostala k 25 % trhu ve Spojených státech. Analytici odhadují, že se v brzké době stane terčem převzetí číslo jedna na trhu společnost UST Inc.
Zdali tabákové koncerny popadnou druhý dech, nebo ne, bude záležet na tom, jak se 2,5 cm dlouhý balíček Taboky na trhu prosadí, ale nezapomeňme na jedno, bezdýmový tabák je návykový a způsobuje závažná onemocnění a sami výrobci na tuto informaci po vleklých soudních sporech o „light“ verze cigaret raději upozorňují dopředu.
Zdroj: Bloomberg, Altria Group, studie Albertské univerzity