České školy mají různorodou kvalitu, některé „dovednosti“ zvládají velmi dobře (především přírodní vědy), v jiných je to slabší (funkční gramotnost). Zřejmě nejtěžší to ale mají s výukou cizích jazyků, především angličtiny. V dnešním světě nestačí klasická školometská znalost, vhodná snad k louskání jednoduchých textů v angličtině, ale je klíčové umět komunikovat, pokud možno s rodilými mluvčími. Takovou úroveň výuky ale však při nejlepší úrovni nemohou poskytnout učitelé, kteří se angličtinu učili jako cizí jazyk, leckdy dosti pozdě. Jedinou nadějí jsou opět rodilí mluvčí, tedy Britové, Američané, Australané, Kanaďané, atd.
A tady naráží české školství, alespoň to státní, na velký problém. Vzdělání je totiž u nás „zadarmo“. To se samozřejmě obchází pomocí sofistikovaného systému plateb za družinu a kroužky, ale přece jenom, většina věcí ve škole je pro rodiče (ne tak pro daňové poplatníky) zadarmo. A protože je to „zadarmo“, platí se všechno ze státních peněz a těch je málo. Rozhodně jich není dost na zaplacení rodilých mluvčí na výuku angličtiny.
Kolik by taková slušná výuka angličtiny mohla stát? Při počtu deseti žáků a pěti hodin výuky týdně by nijak oslnivě zaplacený učitel přišel každého rodiče na nějakých 1350 korun měsíčně (počítáme-li plat 40 tisíc měsíčně). To není zanedbatelná částka, ale také to není částka horentní a pro většinu domácností by šlo o rozumnou a dosažitelnou investici.
Jiná situace je ale při pohledu z hlediska státního rozpočtu. Na základních a středních školách dnes studuje přibližně 1,400,000 žáků. Zaplatit stejnou kvalitu výuky jim všem by státní rozpočet přišlo na nějakých 23 miliard korun. To je už ovšem zcela jiná úroveň a nelze se divit, že žádný ministr financí o takovém navýšení výdajů nechce ani slyšet.
Jednoduchý příklad s výukou angličtiny ukazuje paradoxnost a neefektivnost poskytování nějakého statku všem a zadarmo. Pokud bychom si výuku angličtiny ve školách platili sami, nebyl by to velký problém zařídit ani odfinancovat. Protože ale trváme na tom, že školství je „zadarmo“, angličtina se stále na většině škol vyučuje nedostatečně…