(ČTK) - Nejhodnotnější evropskou značkou se letos stala francouzská značka luxusního zboží Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH). Její hodnotu odborníci vyčíslili na 27,6 miliardy eur (679 miliard Kč). Druhá je finská (25,33 miliardy eur) a třetí britský (25,32 miliardy eur). V Česku je nejhodnotnější značkou Sazka (444 milionů eur; 10,9 miliardy Kč), která se ovšem mezi padesát nehodnotnějších evropských značek nedostala. Vyplývá to ze studie eurobrand2010, kterou zpracoval European Brand Institute ve Vídni.
Francouzská skupina LVMH je největším světovým producentem luxusního zboží. Vyrábí šampaňské Moët & Chandon, Dom Perignon a Veuve Clicquot, koňak Hennessy či šperky Chaumet a hodinky TAG Heuer.
Ředitel European Brand Institute Gerhard Hrebicek dnes ČTK sdělil, že největší růst hodnoty letos zaznamenaly značky z farmaceutického, zdravotnického a biotechnologického průmyslu. Nejvýrazněji vzrostla hodnota britské British (o 34,6 procenta), následovaná (o 19,1 procenta) a (o 11,6 procenta). Naopak hodnota značek v automobilovém průmyslu kvůli hospodářské krizi klesla v průměru o 14,1 procenta a v oboru IT a technologií o 14,5 procenta. Hodnota značek v sektoru finančních služeb průměrně klesla o 10,8 procenta.
"Hodnota značek kolísá méně než hodnota akcií daných firem na kapitálových trzích. Značky se po krizi rychleji vzpamatovaly a některé průmyslové obory stále mají růstový potenciál v oblasti tržní kapitalizace," podotkl Hrebicek, podle kterého hodnota značek roste rychleji než indexy na akciových trzích. Hodnota deseti nejhodnotnějších značek se za poslední rok zvýšila v průměru o 32,1 procenta, zatímco hodnota indexu DAX vzrostla o 22,6 procenta
Studie eurobrand2010, zaměřená na posouzení hodnoty evropských značek, zahrnuje více než 3000 značek z 24 zemí a 16 průmyslových oborů.
Nehodnotnější značky Evropy:
2.Nokia |
25,331 miliardy eur |
3.Vodafone |
25,318 miliardy eur |
4.INBEV |
23,604 miliardy eur |
5.Unilever |
22,212 miliardy eur |
6.Telefónica |
21,880 miliardy eur |
7.Nestlé |
19,563 miliardy eur |
8.Deutsche Telekom
| 18,001 miliardy eur |
9.SAB Miller |
17,572 miliardy eur |
10.Mercedes-Benz |
16,940 miliardy eur |
(Zdroj: studie eurobrand2010, European Brand Institute)