Hledat v komentářích

Investiční doporučení

Výsledky společností - ČR

Výsledky společností - Svět

IPO, M&A

Týdenní přehledy

 

Detail - rozhovor
Šéf ELTON Martin Pabiška: Hodinářský obor se vrací k řemeslné práci

Šéf ELTON Martin Pabiška: Hodinářský obor se vrací k řemeslné práci

17.06.2017 13:03
Autor: Pavel Daniel

ELTON, hodinářská firma vyrábějící slavné hodinky Prim, otevřela Martinu Pabiškovi nový svět. Z automobilového průmyslu a sériové „just-in-time“ velkovýroby se totiž ocitl v manufaktuře, kde pětatřicet hodinářů vyrábí speciály a malé série, každé hodinky vezmou stokrát do ruky a na konci procesu není nudná pružina či kus nárazníku, ale krása. Krása, která měří čas. To ovšem neznamená, že ten tady plyne pomaleji. Generální ředitel a předseda představenstva Martin Pabiška má za sebou hektický rok. Během něj převzal řízení firmy ELTON hodinářská, udělal v ní tvrdou restrukturalizaci, dostal jí zpět do černých čísel a především jí ukázal budoucnost. Vizi s pevnými základy, na nichž se tradiční příběh může opět rozvíjet.

Patria.cz: Čím by měl Prim zaujmout v 21. století, kdy lidé nosí Apple Watch a na rukou jim přibývají elektronické náramky?

Řemeslem. Ruční prací. Tím, že naši hodináři vezmou každé hodinky stokrát do ruky, než vzniknou. Jsme manufaktura a svět se vrací k řemeslné práci. A to je naše vize i pro toto století. V naší vizi nepočítáme se sériovou vyrábou chytrých plastových hodinek, ale vždy budeme ručně dělat speciály a limitované edice. Takové, které mají nejen přidanou hodnotu v individuální výrobě a značce Prim, ale jsou ceněné i investičně. Loni jsme přišli s konstrukčně vylepšeným mechanickým strojkem, dokončujeme mechanické hodinky s mimostřednou ručičkou, uvažujeme o chronografech. To je naše cesta na další měsíce a roky.

Patria.cz: Pomáhá vám návrat světa k retro stylu?

Možná trochu ano, ale my nechceme ustrnout jako retro. Naopak. Začínáme spolupracovat s vysokými školami, máme nové designéry, firmu zásadně měníme. Zevnitř i zvenku. Prostě pracujeme na znovuzrození Primu a vlastně děláme restart celé značky, kterou chceme dostat opět na výsluní. Kam historicky patří.

Patria.cz: V rámci holdingu Czechoslovak Group, který v ELTON hodinářské loni převzal majoritu, musí být Prim vedle Tatry či Avie třešnička na jeho dortu tradičních českých značek. S novým vlastníkem jste přišel i vy?

Ano. Pracuji dlouhodobě jako krizový manažer, jsem strojař, byl jsem činný hlavně v autoprůmyslu a někdy v únoru 2016 jsem potkal pana Jaroslava Strnada, který tehdy přebíral ELTON hodinářskou. A ukázalo se, že krizového manažera bude potřebovat.

Rozhovor

Patria.cz: Co jste udělal jako první?

Začali jsme pracovat s tamním skvělým týmem lidí, což jsou srdcaři, kteří díky vstupu nového investora zase dostali vizi do budoucnosti. A musím říct, že se to podařilo, že v době tvrdé restrukturalizace neodešel z firmy vlastně nikdo. Samozřejmě jsme museli stabilizovat finanční toky, dohlédli jsme na to, abychom dostali pod kontrolu cash-flow a prošli jsme všechny náklady a příjmy. ELTON byl předtím dlouhodobě ztrátový, takže jsme skládali zase kostky dohromady. A vedle toho jsme se podívali na strukturu výroby a obchodu. Je třeba si uvědomit, že jedeme zakázkovou produkci, každé hodinky jsou malý projekt a celá výroba je proto velmi komplexní. Jen aktuálně máme živých zhruba 350 zakázek, které jsou v různé fázi.

Patria.cz Jak dlouho trvala restrukturalizace firmy?

Řekněme, že ta žhavá fáze zhruba šest až devět měsíců. Přizvali jsme poradce, začali jsme přecházet na mezinárodní standardy účetnictví IFRS a na konci loňského roku byla firma vyčištěná a připravená na to, abychom mohli zase stavět na zdravých základech. Loni v srpnu jsme začali vyjednávat také o refinancování, protože firma byla dlouhodobě nepříliš výhodně úvěrována. Udělali jsme výběrové řízení a nakonec jsme navázali spolupráci s ČSOB.

Patria.cz: O kolik se vám zlevnilo financování přechodem do ČSOB?

Nechci říkat konkrétní podmínky, ale jsou neporovnatelně výhodnější. A nejde jen o úrokové sazby, ale hlavně o komplexnost nabízených služeb a servis. Jak se o nás banka stará, jak s námi aktivně jedná. Když je nutné podepsat ještě například další dokument související s financováním, tak přijedou její bankéři za námi. Prostě se cítíme jako zákazníci.

Patria.cz: Jak měníte Prim směrem k zákazníkům?

To je zásadní věc. Najali jsme nový marketingový tým a chceme, aby lidé zase začali cítit, že jde ze značky Prim energie. Že je fresh, že míří do budoucnosti. Zveme zájemce, ať se přijedou podívat k nám do manufaktury, ať opravdu vidí, jak tam každé hodinky vyrábíme a kolik práce na nich naši hodináři odvedou. Loni jsme udělali první hodinky z bronzu, což je v branži velmi neobvyklé a rozšiřujeme zkušenosti s titanem, zlatem, platinou či damascénskou ocelí. A vracíme se i ke starým technologiím, jako je smaltování. Na trhu nás to odlišuje.

Patria.cz: Jak do vašeho konceptu zapadá nový vlajkový obchod v obchodním domě Kotva?

To byla jedna z prvních větších investic do obchodu. Je třeba si uvědomit, že my nejsme, nebudeme a ani nechceme být velkosériovou výrobou. Naopak. Jsme ruční výroba s pětatřiceti hodináři a našim cílem je spolupracovat s významnými klenotníky a designéry na českém i světovém trhu. A budovat tak kolem naší značky bonus exkluzivity. Což pak znamená, že je její nákup zajímavý i z pohledu investičního. Proto chceme mít v Česku jen několik krásných obchodů na těch nejzajímavějších místech, které budou tradiční směřování Primu podtrhovat. Ale jdeme postupně.

Nejprve jsme stabilizovali výrobu, přišli jsme s dvěma novými speciály – jeden je věnovaný Václavu Havlovi, druhý Karlu IV. – a teprve když máte usazenou produkci, můžete intenzivně rozvíjet obchod. Což teď děláme. Pro nás je důležitý osobní kontakt se zákazníky a rozvíjíme také segment B2B, kdy umíme připravit firmám série hodinek přímo na míru. Včetně jejich designu, pouzder i číselníků.

Rozhovor

Patria.cz: Proč vznikla limitovaná edice PRIM HIROSHIMA?

To je skvělý příběh. Japonští hodináři – obchodníci mají velmi dobře zmapovaný světový trh hodinářů a vědí o nás díky tomu, že jedna japonská studentka, která zde studovala, doma připomněla, že Atomový dóm v Hirošimě byla původně stavba, kterou architektonicky připravil Čech Jan Letzel. Byl to rodák z Náchoda, což je kousek od Nového Města nad Metují, kde my vyrábíme. Pro Japonce je velkou architektonickou modlou, a když zjistili, že kousek od jeho bydliště existuje manufaktura na hodinky, vydal se náš současný obchodní partner do Česka a nakonec jsme společně připravili tuto kolekci. Japonský zákazník totiž poptává teď přesně to, co je naším základním DNA – tedy čistotu a nadčasovost designu, unikátnost a přidanou hodnotu.

Patria.cz: Jaké jsou teď pro vás klíčové modely hodinek?

Ikonické jsou řady ORLÍK, DIPLOMAT, SPARTAK či BRUSEL. Klíčové projekty pro ELTON hodinářskou jsou mechanické hodinky s vlastním strojkem a často také s ručním nátahem, což mají naši zákazníci rádi. Loni jsme v jednom našem produktu opustili švýcarský strojek značky ETA a nahradili jsme ho vlastním strojkem, který se nám podařilo dovyvinout. A například Japonci to velmi kvitují, chtěli si na něj počkat. Nyní tedy najdete in-house strojek ve většině našich mechanických hodinek, kromě jednoho specifického modelu. A druhým důležitým segmentem jsou limitované edice. Chceme každý rok přicházet se třemi až čtyřmi. S takovými, které budou mít významný společenský a historický přesah.

Patria.cz: Jak by měla firma ideálně vypadat za pět let?

Tak, že bude mít širší portfolio vlastních mechanických strojků, skvěle fungující obchodní síť v Česku, protože tuzemský trh je pro nás stále klíčový a začneme růst do zahraničí. Chceme rozvíjet náš trh v Japonsku a rád bych k němu přidal ještě minimálně dvě tři další destinace. Budeme dál používat selský rozum, držet se vysokých standardů řízení a budeme budovat značku, která patří k českému rodinnému stříbru, jehož nejdůležitější přidanou hodnotou, jsou naši hodináři.

Rozhovor vznikl ve spolupráci se společností ELTON a divizí Korporátního bankovnictví ČSOB.

 
 
 
 
 

Čtěte více:

Marie Zemanová, ředitelka Penzijní společnosti ČSOB pro Patrii.cz: Nemusíme žít kvůli penzijku jako asketové
25.03.2017 12:33
Dětské penzijko skupiny ČSOB za sebou nedávno nechalo jeden rok existe...
Jaroslav Mužík z ČSOB Asset Management pro Patria.cz: Poradenství, ne individuální nákupy. To je budoucnost fondového byznysu v ČR
15.04.2017 12:07
Budoucnost fondového byznysu leží v poradenství. Kdo dokáže nabídnout ...
Šéf financí ČEZ Novák pro Patria.cz: Vyplácet víc můžeme po dobu náběhu příležitostí investovat
22.03.2017 14:58
Nárůst výroby elektřiny z jaderných elektráren, nové technologie a nav...
Firma z Měcholup bojuje i proti hluku v open spacech. Máme zahraniční ambice, říká spoluzakladatel
09.04.2017 17:05
Nemůžete se soustředit na práci, protože o stůl vedle se kolega po tel...
Rusnok pro Patria.cz: Podmínky pro přísnější měnovou politiku zjevně splněny nejsou
30.03.2017 16:09
„Veškeré podmínky splněny zjevně nejsou,“ odpověděl guvernér ČNB Jiří ...
IEA pro Patria.cz: Zelené energie čeká příliv investic. Hlavně do větru a do soláru
17.04.2017 15:53
Energetika prochází celosvětově hlubokými změnami. V odvětví zelených ...
ČNB vykoupila potřebu ekonomiky na 30 let dopředu, říká šéf korporátního bankovnictví ČSOB
20.04.2017 10:49
Na trhu je obrovský převis něčeho, co nemá žádnou korelaci k reálné ek...
Galerista Kodl k Čechům a umění: Těší mne rekordy, ale hlavně noví sběratelé z řad investorů
17.05.2017 18:48
Od revoluce v roce 1989, tedy doby, od které se aukce umění u nás zača...
Expert: Odpudivý Corbyn se vymstil, skok na sliby všeho všem překvapuje
09.06.2017 15:17
Hlavní omyl? Spoléhání se na odpudivost osobnosti Jeremy Corbyna. Přek...
Rodinné firmy, budoucnost energetiky i logistika. Tak vidí klíčová témata šéf ČSOB Advisory Štěpán Černohorský
15.06.2017 17:34
Dnes předávání otěží v českých rodinných firmách, proměna tradiční i n...

Offline rozhovory
Martin Novák pro Patria.cz: Dividenda ČEZ může sahat i ke 112 korunám. O trhu, dopadu windfall daně, rekordech tradingu i rozvoji jádra a LNG
11.11.2022 7:19
Energetika ČEZ za první tři čtvrtletí letošního roku téměř zosminásobi...
Rovnice úspěchu šéfa financí Kofoly Martina Piskláka: Jak udržet výši dividendy a EBITDU nad miliardou?
11.10.2022 6:31
Kofola má za sebou rekordní první polovinu roku 2022. Dle slov finančn...
Směřujeme k rekordnímu výsledku i dividendě. Zvláštní daň je jedním z rizik, říká šéf financí ČEZ Martin Novák
10.08.2022 7:32
Energetika ČEZ uzavřela první pololetí roku s nárůstem očištěného čist...
Ředitelé Franklin Templeton: Vysoká inflace a nejistota vedou investory k větší orientaci na akcie a diverzifikaci
15.07.2022 6:08
Rostoucí inflace vede investory k hledání možností, jak dosáhnout kla...
Míříme k výplatě rekordní dividendy. Výhled sunou vzhůru tři klíčové faktory, říká finanční ředitel ČEZ Martin Novák
12.05.2022 6:11
ČEZ v tuto chvíli předpokládá výplatu dividendy ze zisku za rok 2022 n...

Online rozhovory

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.

Nejčtenější zprávy týdne

Jsme také na sociálních sítích

Facebook Twitter RSS Youtube RSS

Právě diskutujete

Nejčtenější zprávy dne

Nejdiskutovanější zprávy týdne

Analýza dne

Analytik k výsledkům KB: Rekordní celoroční zisk nad 17 mld. Kč a dividenda 60 Kč
07.02.2023 20:34
Tuzemské banky dosáhly v uplynulém roce dle předběžných dat ...více
    Analýzy online