Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Dvořák: Projekt transformace letiště na a.s. je hotový

Dvořák: Projekt transformace letiště na a.s. je hotový

27.6.2007 14:20
Autor: ČTK

Praha 27. června (ČTK) - Projekt transformace státního podniku Letiště Praha na akciovou společnost je hotový. Na neformálním setkání s novináři to řekl nový ředitel letiště Miroslav Dvořák. Celý proces transformace letiště začne, až k tomu dá pokyn ministerstvo dopravy, které nechce přesný termín zveřejnit. Podle Dvořáka by mohlo být letiště akciovou společností do konce roku, nejpozději příští rok na jaře.

Problém však může nastat v nevyjasněných kompetencích mezi ministerstvy dopravy a financí. Zatímco nyní letiště spadá pod dopravu, jako akciovou společnost by ho podle zákona mělo řídit ministerstvo financí. Jak uvedl Dvořák, je možné, že se obě ministerstva dohodnou a i nadále zůstane letiště pod vedením resortu dopravy. V úvahu připadá také změna kompetenčního zákona.

Po změně právního statusu čeká podnik privatizace. Ta se uskuteční nejdříve rok a čtvrt od rozhodnutí vlády o transformaci, sdělil Dvořák. Nejdříve tedy letiště získá nového vlastníka v polovině roku 2009.

Zatímco ještě před nedávnem MD mluvilo spíše o dlouhodobém pronájmu, nyní se přiklání k prodeji firmy. Podle Dvořáka má pronájem smysl pouze v případě, když je delší než 40 let, jinak hrozí, že se nový nájemce nebude chovat jako dobrý hospodář. Přímý prodej údajně vynese více peněz než pronájem.

O ceně letiště nechtěl Dvořák spekulovat. Náměstek ministra dopravy Jiří Hodač před nedávnem ČTK řekl, že cena by mohla být zhruba 70 miliard korun. Podle Dvořáka nebude mít zveřejnění takovýchto odhadů na konečnou cenu žádný vliv. Letiště je pro investory údajně velice lukrativní a poptávanou společností. "Cena bude taková, jakou to letiště má," spoléhá se Dvořák na trh.

O letiště již nyní projevily zájem desítky investorů z celého světa. Přesné číslo Dvořák neřekl, uvedl pouze, že mezi zájemci jsou i české firmy. Zásadním problémem, který musí vedení letiště před privatizací vyřešit, jsou pozemky pro novou ranvej. Ty z velké části vlastní soukromí vlastníci, z nichž k největším patří finanční skupina Penta. Celkem potřebuje letiště vykoupit 1,2 milionu metrů čtverečních plochy.

Letiště se však dosud s Pentou nedohodlo na ceně, takže v krajním případě je možné, že dojde na vyvlastnění pozemků. Pravděpodobná cena při vyvlastnění by byla nejspíše 1100 korun za metr čtvereční. Nyní čeká vedení na výsledky analýzy, která naznačí, jakou cenu si může letiště dovolit nabídnout, aby se zvýšila jeho hodnota v privatizaci. O konkrétních termínech začátku výstavby dráhy nechtěl Dvořák hovořit.

Již nyní je však jasné, že původně plánovaný termín otevření ranveje v roce 2009 je nereálný. Dráhu si tak zřejmě postaví již nový majitel, kterému však chce současné vedení odkázat všechny potřebné pozemky i povolení. "Když máte povolení, tak je to stejné, jako by tam tam dráha byla, nejcenější je vytvořit to právo vystavit dráhu," nevidí žádný rozdíl Dvořák.

Letiště loni odbavilo 11,5 milionu pasažérů; za současné dráhové kapacity je podle mluvčí Evy Krejčí schopno pojmout až 15 milionů cestujících. Kapacita terminálů je přitom až 20 milionů. Maximální počet vzletů a přistání za hodinu je nyní 42, od října chce letiště toto číslo zvýšit na 44 a do budoucna počítá až se 46 pohyby za hodinu. Dál už zřejmě ale kapacitu stávající dráhy není možné zvyšovat.

Podobné problémy s nedostatečnou kapacitou dráhy řeší nyní i vídeňské letiště, kterému se chce Praha vyrovnat. Loni Praha odbavila asi dvě třetiny cestujících ve srovnání s Vídní. Pro dosažení výkonu Vídně je však nutné přilákat dálkové dopravce, kteří by do Prahy vozily přestupující cestující z východní Asie a Ameriky.

Letiště již s některými dopravci na Dálném východě jednalo, především v Číně a Japonsku. Jako velkou konkurenční výhodu Prahy, oproti například Frankfurtu, vidí Dvořák kratší přestupní doby. Zatímco na velkých letištích potřebuje cestující na přestup mnohdy až dvě hodiny, v Praze mu stačí 20 minut. "Je to naše výhoda jako přestupního uzlu," řekl Dvořák.

Letiště Praha je s loňským miliardovým čistým ziskem jedním z nejúspěšnějších podniků, které dosud patří státu. Zároveň je to největší vzdušný přístav v nových členských zemích Evropské unie. Do Ruzyně nyní létá 51 aerolinií, které zajišťují spojení do 120 měst po celém světě. Ruzyňské letiště zaměstnává téměř 2500 lidí.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data