Silné nákupy Číny pomohly letos na jaře zvednout ceny komodit ve světě. Je však stále jasnější, že značná část těchto nákupů má sloužit k nahromadění zásob v Číně a nemůže mít setrvající tendenci.
Manažeři firem zabývající se obchodem s komoditami a jejich přepravou popisují pro (6,14 USD, 0,33%), že Čína v předcházejících měsících hromadila zásoby v celé řadě základních produktů zahrnujících železo, hliník, měď, nikl, cín, zinek, řepku a sojové boby. Od dubna začala hromadit také významný objem ropy. Čínské cíle se mění komoditu od komodity. Čínské společnosti nakoupily velké množství železné rudy na spotovém trhu v očekávání, že v ročních smlouvách, které jsou těsně před uzavřením, budou stanoveny ceny vyšší. Ze strategických důvodů čínská vláda hromadí zásoby ropy a některých kovů a nakoupila obrovské množství hliníku a řepky, aby izolovala domácí producenty tohoto zboží od poklesu celosvětových cen během zimy.
Čína „hromadí enormní zásoby veškerých komodit“ a to nemůže být setrvalý trend, řekl Tim Huxley, generální ředitel velkého námořního dopravce Wah Kwong Maritime Transport Holdings. Tyto mimořádné nákupy, které následovaly po ekonomickém poklesu, překračují běžné potřeby země. Pomohly zvrátit cenový kolaps komodit, ale mohly by také omezit rozsah cenového růstu v budoucnu. „Strategické hromadění zásob v Číně a náhrada domácí produkce nižší kvality za kvalitnější dovozové zboží podpořila nedávné cenové rally u mnoha kovů, ale udržitelný obrat v poptávce nenastane do té doby, než se ekonomiky Spojených států, Evropy a Číny nevzchopí,“ řekl Terry Fanous, senior viceprezident společnosti Moody´s v Sydney. Zároveň dodává, že se oživení těchto ekonomik zřejmě nedočkáme dříve než v příštím roce. Index globálních cen komodit GSCI společnosti The Standard & Poor’s vzrostl o 42 % od svého minima z 18. února, ale je stále nižší, než polovina jeho hodnotového rekordu z 3. července.
Jeden z nejdůležitějších ukazatelů mezinárodního obchodu s komoditami je Baltic Exchange Dry Index, který měří denní náklady spojené s pronájem velkých tankerů. Zatímco minulý týden index GSCI nepřestával růst, Baltic Exchange Dry Index se v této době propadl o pětinu. Podle dat z trhu majitelé lodí momentálně účtují 58 000 dolarů denně, ale na příští rok nebo na rok 2011 jen 24 000 dolarů denně. To je známkou toho, že v této době bude počet lodí převyšovat počet nákladů (i díky tomu, že loděnice ještě dokončují lodě objednané během nedávného boomu).