Celkové tržby z reklamy u všech typů médií kromě internetu se loni v Česku snížily meziročně o 2,5 pct na 52,592 mld. Kč. Nejvýraznější pokles postihl televizní reklamu, naopak více peněz směřovalo do reklamy v denících a časopisech, rozhlasových stanicích, kinech a také do venkovní reklamy. Na dotaz ČTK to sdělila firma Kantar Media, jejíž údaje vycházejí z ceníků za reklamu a neberou v úvahu množstevní slevy ani barterové smlouvy. Zhruba dvouprocentní pokles tuzemský reklamní trh vykázal i v roce 2009, v předchozích letech naopak rostl.
Tržby za reklamu vysílanou hlavními televizními stanicemi loni v Česku podle údajů Kantar Media klesly meziročně o devět procent na 25,64 miliardy korun z 28,186 miliardy Kč o rok dřív. Ostatní televizní stanice, mezi které patří například kabelové televize, loni naopak vykázaly takřka trojnásobný nárůst reklamních tržeb na 595,8 milionu korun proti 209,9 milionu v roce 2009.
Pokles televizní reklamy v hlavních televizních stanicích podle prezidenta Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavla Brabce souvisí s roztříštěností tuzemského televizního trhu, na kterém česky vysílá už více než 60 digitálních televizí, i snahou klientů hledat vlastní komunikační řešení v nových médiích. Negativní vliv měly podle Brabce také vysoké a nereálné ceny televizní reklamy.
Menší televize, které naopak vykázaly růst reklamních tržeb, mají podle Brabce i nadále mimořádnou šanci ukousnout velkým televizním stanicím z koláče sledovanosti i příjmů. Brabec ale zároveň upozornil, že investice do plnoformátových projektů, jako je například TV Barrandov, jsou velmi neekonomické. "Meziroční nárůst reklamy do TV Barrandov o 224 pct je jistě skvělým výsledkem především jejich obchodního zastoupení Media Master, nicméně z dlouhodobého hlediska provozních nákladů této televize to je zcela marginální částka," míní Brabec.
V kategorii tištěných deníků a časopisů se loni reklamní tržby zvýšily meziročně o 2,2 procenta na 18,392 miliardy korun, o rok dřív to bylo 17,991 miliardy Kč. "Bez aktivních investic do paralelních online systémů budou mít naše tištěná média problémy podobně jako ve světě. Je potřeba konsolidovat obchodní modely, které se již nikdy neobejdou bez online inovativních alternativních komunikačních kanálů," podotkl Brabec. Třetí pozice z hlediska objemu reklamních tržeb v roce 2010 připadla venkovní reklamě, která mírně vzrostla na 3,17 miliardy korun z 3,1 miliardy Kč o rok dřív.
Reklamní tržby tuzemských rádií se loni zvýšily o 12 procent na 2,987 miliardy korun, v roce 2009 rádia za reklamu utržila 2,664 miliardy Kč. Sítě rozhlasových stanic, mezi které patří například MMS, vykázaly pokles tržeb o tři miliony korun na 1,277 miliardy korun. "Reklama v rádiu se bude potýkat v budoucnu zřejmě jen s mírným poklesem a kvalitní žánrové formáty budou vždy nalézat své loajální posluchače," uvedl Brabec.
Prudký nárůst tržeb loni Kantar Media zaregistrovala u reklamy vysílané v tuzemských kinosálech, a to o 54 procent na 185,2 milionu korun ze 119,9 milionu Kč v roce 2009. Návštěvnost kin loni vzrostla z 12,47 milionu diváků v roce 2009 na 13,537 milionu diváků, což je nejlepší výsledek od roku 1993.
Podle údajů Kantar Media loni meziročně rostly také tržby za reklamu vysílanou na obrazovkách například v lékárnách, čerpacích stanicích a prodejnách obchodních řetězců. Těmto reklamním plochám se meziročně zvýšily inzertní příjmy na 66 milionů korun z 64 milionů Kč o rok dřív. "Rychloobrátkové zboží kupují zákazníci s impulsním rozhodnutím. Reklamní podpora těchto produktů v místě prodeje je tak velmi efektivní. Nákupní rozhodnutí se reklamou v místě prodeje zvyšuje až o osm procent," upozornil Brabec, podle kterého zájem firem o tento druh reklamy nadále poroste.
Pokles loni naopak postihl reklamu v nákupních prostorech, jejíž objem klesl na 278,4 milionu korun z 322,1 milionu v roce 2009. Údaje o reklamě na webu dnes zveřejnilo Sdružení pro internetovou reklamu. Výdaje zadavatelů internetové reklamy v hrubých cenách loni v Česku meziročně stouply o 17,5 procenta na 4,24 miliardy korun.