Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Internetové tituly všech barev na Wall Street propadají. Co přinese IPO Groupon?

Internetové tituly všech barev na Wall Street propadají. Co přinese IPO Groupon?

8.6.2011 15:02
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Akcie společností zaměřujících se e-commerce či sociální sítě, které v posledních měsících vyvolaly nadšený zájem amerických investorů, nezažívají právě nejúspěšnější týdny. Zejména čínské internetové firmy dostávají řádně na frak; i kvůli tomu, že na trh nyní přichází akcie manažerů a hlavních vlastníků, s nimiž se hned po IPO nesmělo obchodovat.

Za názorný příklad může posloužit Dangdang, čínská obdoba Amazonu, u něhož se free float v současnosti pohybuje kolem 19 mil. kusů tzv. amerických depozitních akcií (ADS). K nim má nyní přibýt dalších 58 mil. kusů a internetový maloobchodník to snáší velmi těžce. Od fanfaronského IPO v prosinci loňského roku se jeho akcie propadly o 45 % a uvolnění dalších ADS do oběhu pravděpodobně prodejní tlak jen zvýší.

To samé platí pro internetový videoportál Youku, jehož koncept kopíruje YouTube a jenž na newyorskou burzu vstoupil současně s Dangdang. Jeho akcie sice od té doby dokázaly vyšplhat až na dvojnásobek oproti závěrečnému kurzu z prvního obchodního dne, avšak za poslední dva měsíce téměř všechny své zisky odevzdaly a nyní jsou 10 % nad prvním dnem. Na trh má teď přijít dalších 20 mil. kusů akcií, přičemž současný free float činí 30 mil. kusů.

Hlavní příčinou propadu čínských technologických titulů jsou obavy z velmi konkurenčního prostředí na domácím trhu. Dangdang v poslední době zklamal jak tržbami, tak čistým ziskem. Analytici nicméně odhadují, že další vlna výprodejů, tentokrát ze strany vlastníků a managementu, by kvůli současným nepříznivým cenovým podmínkám neměla hrozit.

V posledních dnech se nedařilo i dalším zaručeným internetovým trhákům letošní IPO sezóny. LinkedIn, sociální síť zaměřující se profesní kontakty, jen za včerejšek odepsala skoro 7 %. První den obchodování končila na 95 dolarech, včerejší závěrečná cena přitom ležela o dvacet dolarů níže. Podobně vypadá vývoj na ruském vyhledávači Yandex, který se z počátečních téměř 40 dolarů svezl hned několik dnů po IPO o čtvrtinu níže.

Záplava nových technologických titulů na Wall Streetu přitom nekončí. Pozornost se nyní soustředí na Groupon, americkou verzi Slevomatu nabízející nejrůznější zboží a služby s výraznými slevami. K dispozici je už i 280tistránkový prospekt k emisi a podle mnohých nevěstí nic dobrého.

Společnost, založená v listopadu 2008, už stihla nashromáždit 522 mil. USD ztrát. Disponuje sice 83 miliony uživatelů, ale méně než pětina si jich na portálu někdy něco koupila. Počet zaregistrovaných účtů roste, jenže poměr obchodů na ně zase klesá. V roce 2009 firma prodala 69 nabídek na 100 uživatelů, vloni to bylo 60 a letos v 1Q jen 34. Společnost se pyšní mezinárodní expanzí, ale za hranicemi USA jsou její poměry ještě horší. V Berlíně její služby využilo 18 % zaregistrovaných uživatelů, v Londýně 9 %.

Největším problémem Grouponu jsou, překvapivě, astronomické marže a velké ztráty. Sice to zní jako protimluv, ale není. V minulém roce se společnost pyšnila 45% hrubou marží, což znamená, že z každého voucheru na jídlo v restauraci v hodnotě 20 USD jí 9 dolarů zbylo v kapse a 11 dolarů inkasovala restaurace. Takto vysoké marže jsou podle analytiků těžko dlouhodobě udržitelné. Groupon má výhodu v tom, že je v segmentu průkopník a před konkurencí má náskok, ale konkurence nikdy nespí. Letos v 1Q už mu hrubá marže klesla na 42 %.

Ani závratná marže ale Groupon neuchránila od ztrát, jelikož marketing zaměřený na expanzi a zatlačení konkurence spolykal všechny příjmy. Ty za poslední čtyři čtvrtletí sice vzrostly 14krát, ale náklady na reklamu vystřelily 50tinásobně. Společnost tak v tomto období utržila 645 mil. USD, čistý výsledek však skončil ztrátou 146 mil. USD.

Nacenění emise ještě známo není, ale pro účely ohodnocení opcí na nákup akcií pro management byla stanovena částka 15,80 USD za kus. Celý Groupon by tak měl hodnotu 5 mld. USD. Na začínající firmu s 500 mil. USD ztrát to není špatné.

(Zdroj: MarketWatch, CNBC)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
15.12.2017
15:41Americký průmysl po silném říjnu ztrácí tempo
14:49Oracle naplnil tržní očekávání, cloudový byznys ale neuspokojuje (komentář analytika)  
14:29Přední ekonomové se dostali do neobvyklého sporu. Stojí za pozornost
13:29Summers krotí optimismus: Jsme jen v přechodném ekonomickém opojení
12:53ČEZ vede exkluzivní jednání o prodeji bulharských aktiv
12:10BMW postaví u Sokolova testovací dráhu za 200 milionů eur
11:46Evropa mírně ztrácí, pod tlakem H&M (-15 %)
11:27EIB poskytne fondu Inven Capital přes miliardu Kč na investice do inovací
10:52Dolar pouze drží pozice, schvalování daňové reformy míří do finále  
10:37Ztrácí Putinomika na síle?
10:24Čtyři byty z deseti letos kupují investoři, vyplývá ze studie EKOSPOL
9:15Rozbřesk: ECB dál mává holubičími křídly. Inflace pod cílem nejméně do 2020
8:15Trhy zřejmě v pátek zamíří níže. ČEZ může prodat elektrárnu Varna bulharskému kupci  
8:06Bulharsko schválilo prodej elektrárny Varna, kterou vlastní ČEZ
6:32Zapomeňte na bitcoin. Investoři do měn rádi českou nudu
14.12.2017
22:01Americké trhy bez výraznějších zpráv mírně ztrácely, Teva si připsala 10%
19:25Zdánlivě nerozbitná investiční teze od Morgan Stanley
18:45Světový trh s ropou bude v prvním pololetí v přebytku, říká IEA
17:59Summary: Prodej větrníků, nákup filmů a internetová neutralita
17:35Pražská burza rostla třetí den za sebou, PX +0,52 %

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
14:30USA - Empire State Manufacturing index
15:15USA - Průmyslová výroba, m/m