Ukončení reklamy na hlavních kanálech veřejnoprávní televize povede k monopolizaci televizního reklamního trhu, kdy televize Nova a Prima dosáhnou 95 procent tržního podílu. Uvedl to obchodní ředitel České televize Robert Kvapil v rozhovoru pro deník Právo. Digitalizace televizního vysílání podle Kvapila nepřispěla ke zvýšení obchodní konkurenceschopnosti, ale naopak posiluje duopol obou komerčních stanic. Nevylučuje, že taková „centralizace“ povede v budoucnu ke zvýšení reklamních cen. To podle něj uvítají televize, které šly při klesajícím trhu v roce 2009 s cenou výrazně dolů a nyní se jen těžko dostávají na předkrizovou úroveň. „Divím se klientům a mediálním agenturám, že více nebojovali,“ podotkl Kvapil.
Prospěch z možného „přelití“ reklamních příjmů České televize však mít soukromé televize nebudou, domnívá se Kvapil a takovou úvahu označuje za „naivní“. Jednotlivé televizní stanice mají svou stabilní diváckou základnu, klient tak usiluje vždy o kombinaci médií, aby maximalizoval zásah reklamy. „Peníze se tedy přelijí do jiných mediálních kanálů nebo je klient neutratí. Prodělají tedy nakonec především televizní stanice, protože se zavázaly k platbám do fondu kinematografie,“ soudí Kvapil.
Generální ředitel Novy, která patří do skupiny Central European Media Enterprises (CETV), tento měsíc prohlásil, že Nova je připravená nahradit výpadek příjmů Státního fondu kinematografie a souhlasí navíc se zachováním reklamy na kulturním a sportovním programu ČT. "Do Státního fondu na podporu kinematografie jde 150 milionů korun ročně. Jsme připravit se podílet na získání stejné, možná i vyšší částku," uvedl Andruško.
Česká televize podle jejího obchodního ředitele plnila díky své unikátní cílové skupině funkci určitého stabilizátora cen, které tak zůstávaly na úrovni odpovídající kvalitě cílové skupiny. „Klient buď preferoval kombinaci kampaní na Nově a ČT, nebo Primě a ČT, málokdy pouze na komerčních stanicích,“ vysvětluje.
Pokud bude změna zákona o televizní reklamě dotažena do konce, od listopadu zmizí reklama ze stanic České televize ČT1 a ČT 24 i jejího webu. Reklama má zůstat pouze na kulturním a sportovním programu ČT, tedy ČT 2 a ČT 4, konkrétně v rozsahu půl procenta denního vysílacího času. Poslanci rozhodnou o změně zákona v polovině července.
(Zdroj: Právo, mediafax, čtk)