Omezení reklamy v České televizi a současně dvě procenta ročních výnosů z reklamy ze soukromých televizích, které poputují na český film, chce uzákonit ministr kultury Jiří Besser (za TOP 09). Potvrdil to v neděli v diskusním pořadu České televize.
"Ta dvě procenta, pokud budou uzákoněna, budou opisovat i všechno, co se ekonomicky bude ve společnosti dít. A to nejen inflaci, ale také reklamní a televizní trh," prohlásil Besser.
Podle generálního ředitele televize Nova Jana Andruška návrh zákona o ČT reklamu ve veřejnoprávní televizi neomezuje, jde o pouhý "mýtus". "Naopak návrh toho zákona reklamu vrací v určitém omezeném množství, protože v roce 2007 se dohodlo, že reklama zde prostě skončí. Televize Nova s tím počítala a byla to jedna z podmínek, proč jsme se dobrovolně zapojili do digitalizace," uvedl Andruško. Návrh ministra Bessera považuje za kompromis.
Reklama by podle návrhu měla v České televizi zůstat od listopadu letošního roku pouze na ČT2 a ČT4, a to maximálně v objemu půl procenta jejich celkového vysílacího času. Současně by komerční televize měly odvádět do Státního fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie dvě procenta svých ročních čistých výnosů z reklamy. Předlohu bude v polovině července projednávat ještě Poslanecká sněmovna.
Televize Nova a Prima by tak měly zaplatit zhruba 150 až 160 milionů korun ročně, které dosud do fondu plynuly z reklamy v České televizi. Andruško uvedl, že na Novu podle současných propočtů z celkové částky připadne okolo 100 milionů korun.
Vedoucí projektu digitalizace České televize Pavel Hanuš upozornil na fakt, že program ČT2 se profiluje jako "umělecký" kanál. "Divák ČT2 je specifický. Reklama mu vadí více, než na ostatních kanálech ČT," řekl. O výnosech z reklamy na ČT2 ale odmítl Hanuš spekulovat. Podle něj se teprve ukáže, kam vývoj bude směřovat.