Aktualizováno Společnost AG, majitel tuzemské sítě velkoobchodů Makro, snížil výhled pro letošní tržby a zisk, když zahájení letošní vánoční nákupní sezóny zhodnotil jako slabé. Akcie společnosti na frankfurtské burze reagují až 12% intradenním propadem na 32,75 EUR, největším za poslední tři roky.
Čtvrtá největší maloobchodní skupina na světě nově očekává za letošní rok tržby na úrovni 67,3 miliardy eur, přičemž konsensus trhu je 67,5 mld. EUR. AG se přitom odvolává na rostoucí pesimismus spotřebitelů v Evropě a nepříznivé makroekonomické prostředí, především na jihoevropských trzích. Nová prognóza počítá letos s růstem tržeb v rozmezí 0 až 4 procenta, zatímco dříve očekávala prodeje na horní hranici, tedy 4 %.
Horší prognóza kontrastuje s vyjádřením společnosti v listopadu, kdy uvedla, že zisk před zdaněním, úroky a jednorázovými položkami letos vzroste o 5 až 10 procent a s předpokladem růstu ve 4Q porostou také tržby. Dnešní profit warning však společnost zdůvodnila narůstajícími dopady evropské dluhové krize na důvěru spotřebitelů.
Tržby v úvodu prosince byly obzvláště slabé v oblastech mimo prodej potravin, jako je spotřební elektronika a oděvy, uvedl mluvčí společnosti Michael Inacker. „Více opatrná“ je společnost ve výhledu pro španělský a britský trh, kde hrozí recese.
Na rozdíl od zkušeností maloobchodníka v Evropě se start vánoční nákupní sezóny ve Spojených státech výjimečně vydařil. Maloobchodníci zde o takzvaném černém pátku utržili 11,4 miliardy dolarů (+6,6 procenta meziročně) a zaznamenali tak v tomto ohledu rekord. Data však mapují pouze jediný den bez jistoty, že nákupní horečka spotřebitelům ke konci roku vydrží.
Společnost AG uvedla, že zhoršení výhledu nijak neovlivní plán prodeje nákupního řetězce Kaufhof a pokračuje v jednání s několika investory, nikoli exkluzivně s rakouskou skupinou Signa. Ta však podle týdeníku Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung chce docílit dohody o transakci do Vános.
je čtvrtá největší maloobchodní skupina na světě a v České republice vlastní velkoobchody Makro. provozuje velkoobchodní sklady, obchody s elektronikou, hypermarkety i obchodní domy. Má přes 2200 obchodů ve více než 30 evropských, asijských a afrických zemích. Ve střední a východní Evropě působí společnost od roku 1993, v ČR je zastoupena od roku 1997. Její divize Makro Cash&Carry ČR provozuje 13 velkoobchodních center a podle tržeb patří mezi největší obchodní řetězce v zemi.
Akcie společnosti ztratily od začátku roku 38 procent hodnoty, tržní hodnota AG se tak snížila zhruba na 10,9 miliardy eur. Dnes odpoledne padají o více než 11 procent pod 33 EUR.
(Zdroj: Bloomberg, WSJ)