Aktualizováno Největší světová sociální internetová síť Facebook potvrdila záměr vydat akcie za pět miliard dolarů, v přepočtu 97 miliard korun. Vyplývá to z dokumentů, které předala burzovním úřadům. Jde o největší nabídku akcií v historii technologického sektoru a jednu z největších vůbec. Společnost, o které se jakožto o neobchodované obtížně získávají podrobná provozní data, oznámila, že její loňské tržby dosáhly 3,71 miliardy dolarů, což je zhruba dvojnásobek oproti roku 2010 a 24násobek za poslední čtyři roky.
Pět miliard dolarů je jen předběžná hodnota a čeká se, že nabídka se bude v dalších měsících podle reakce investorů zvyšovat, sdělila už předtím agentura IFR ze skupiny Thomson Reuters. Facebook jmenoval pět manažerů chystané primární nabídky svých akcií a za hlavního organizátora zvolil investiční banku , dalšími manažery emise budou , , Capital a plus Allen & Co.
Akcie Facebooku začnou obchodovat pod symbolem FB na Nasdaqu nebo . Výnos chce firma využít na rozvoj a všeobecné pracovní účely.
Zakladatel Mark Zuckerberg potenciálním investorům napsal, že Facebook založil jako sociální misi, ne společnost, a tím bude veden i nadále. "Cílem pro mne je učinit sociální síť Facebook alternativním komunikačním nástrojem k tisku a televizi. Jsem přesvědčen, že mnoho lidí dneška chce užívat služby od firem, které věří také v něco dalšího, než jen maximalizaci zisku," uvedl Zuckerberg.
Načasování začátku primární nabídky znamená, že na veřejný trh by mohly akcie Facebooku vstoupit někdy v květnu. Primární nabídka dominantní internetové sítě zastiňuje všechny ostatní emise firem z technologického sektoru, z nichž nejvyšší byla zatím emise akcií Googlu v hodnotě dvou miliard dolarů. Je také jednou z největších v historii amerických akciových trhů.
Právě a jeho sociální síť Google+ jmenoval Facebook v dokumentech k IPO mezi potenciálními riziky. Ne nepodstatnou konkurencí je také na krátkých zprávách stojící Twitter. IPO Facebooku bude testem, zda skutečně existuje nad sociální sítí stojící společnost, která je schopna robustností IPO a kapitalizací konkurovat rivalům typu McDonald’s či . Zle zdrojů se spekuluje o valuaci v rozmezí 75 až 100 miliard dolarů. Taková valuace by Facebook s jeho 800 miliony uživatelů cenila na 26,9násobek 12měsíčních tržeb. To by byl dvojnásobek proti vstupu na burzu v roce 2004.
Testovat zájem investorů o akcie nových internetových firem začaly loni společnosti jako , Zynga nebo Groupon a analytici po emisi sítě dokonce začali varovat před druhou internetovou bublinou. Později ale nadšení investorů vyvanulo a například akcie Zyngy v jejich prosincovém tržním debutu klesly pět procent pod emisní cenu. Celkem v IPO v roce 2011 získalo 19 internetových společností 6,6 miliardy dolarů.
Facebook již prodal část svých akcií neveřejně bohatým investorům, ale tyto akcie se vyměňují na neoficiálním trhu. Prvním náznakem zájmu o jeho veřejné IPO může být včerejší nestabilita webových stránek americké komise pro cenné papíry SEC poté, co se u ní dokument k IPO Facebooku objevil. Dle mluvčího SEC Johna Nestera nyla SEC nucena aktivovat dodatečné kapacity, aby její web neselhal.
(Zdroj: Facebook, SEC, Bloomberg, čtk)