Asiaté jsou ochotni dřít se dnem i nocí za žebrácký výdělek, zatímco zpohodlnělé Evropany si zaměstnavatelé musí hýčkat jako v bavlnce. Tak se ve všeobecném povědomí smýšlí o globální dělbě práce. Objevují se ale známky, že dlouhodobý trend by se mohl obracet. Jihokorejská automobilka Kia se minulý týden ve svých domácích továrnách s odbory dohodla nejen na zvýšení mezd, ale kývla i na další dlouhodobý požadavek svazových předáků – zrušení nočních směn. Vedení Hyundai, největší automobilky v zemi, stejnému tlaku ustoupilo v srpnu.
Konec práce přes noc v Jižní Koreji přichází zrovna v době, kdy se v Evropě a Severní Americe děje pravý opak. Liverpoolská továrna vyrábějící luxusní vozy Jaguar a Land Rover minulý měsíc ohlásila znovuzavedení nočních směn, aby tak mohla uspokojit prudce rostoucí poptávku po svém modelu Evoque. Velká trojka amerických automobilek, které během krize, často na naléhání vlády, zredukovaly nadbytečné kapacity, nyní zaznamenává strmý nárůst odbytu a ve stále větší míře přechází na nonstop provoz.
Podle analýz konzultantských společností se podíl továren s nočními směnami v Americe dlouhodobě pohybuje mezi 10 až 15 %. V roce 2009 tento podíl klesl na 9 %, avšak od té doby se dostal na rekordních 40 %. I Kia a Hyundai jedou ve svých produkčních halách ve Spojených státech na tři směny, ačkoliv se v domovské zemi zavázaly práci v noci zrušit navždy.
V Evropě je situace komplikovanější. Zatímco některé značky zažívají nelehké časy (Citroën, , Fiat), řadě jiným (BMW či Jaguar) se daří. Podíl továren s nočním provozem tak z 29 % v roce 2006 vzrostl na současných 35 %. Stále se však pohybuje pod historickým průměrem 50 %.
Podobně různorodé jsou trendy v rámci Evropy i v ostatních výrobních odvětvích. Podle statistik EU se noční směny všeobecně rozmnožily v Německu a jsou na vzestupu ve Velké Británii. Ve Francii, Španělsku a Itálii jsou ale na ústupu.
Nepřetržitý provoz se nejvíc vyplatí v odvětvích využívajících mnoho drahých strojů a relativně málo lidského kapitálu, což je třeba případ automobilového průmyslu. V řadě vyspělých ekonomik jsou noční směny přijímány kladně, hlavně protože dávají lidem práci. Někdy je podporují i vlády. V Německu prémie za noční směny nepodléhají zdanění.
Vývoj pracovních režimů ve vyspělejších ekonomikách Asie a Evropy ukazuje na probíhající posun mezi Západem a Východem. Zatímco v Německu nebo v Británii se zaměstnanci smířili s tím, že práce v noci je lepší než žádná práce, jejich kolegové z Východu, donedávna symbol neúnavné píle a odhodlání, se cítí natolik zabezpečeni, že trvají na zrušení nepřetržitého provozu.
(Zdroj: Eurostat, Bloomberg, Reuters)