Pro stavitele lodí byla kdysi Čína zlatý dolem. Teď z ní utíkají a snaží se zachránit, co se dá. Nižší poptávka po přepravě komodit nedávno překazila plány jihokorejského loďaře STX prodat své plavební linky, což vyústilo v odpis 435 mil. USD v rámci celého konglomerátu, a mohlo by ohrozit i schopnost skupiny splatit do konce roku dluh ve výši 1,2 mld. USD.
Ještě před několika lety přitom vyhlídky STX tak špatně nevypadaly. Boom námořní dopravy společnost přiměl k vybudování komplexu loděnic v přístavu Ta-lien na severovýchodě země.
Jenže druhá největší ekonomika světa mezitím zpomalila v růstu, což v kombinaci s dluhovou krizí v eurozóně přispívá k razantnímu poklesu transportních tarifů. Neutěšenou situaci v sektoru minulý týden podtrhla čistá ztráta za rok 2012 společnosti China Cosco Holdings, největšího čínského kontejnerového přepravce. Pro Cosco se jednalo o třetí prodělečný rok v řadě.
„Čína byla zemí zaslíbenou, společnost STX v ní spatřovala příležitost k razantnímu růstu,“ tvrdí Park Moo Hyun z Securities v Soulu. Místo toho se z čínských investic stala noční můra, která loďaře pronásleduje dodnes.
Konglomerát STX, do něhož patří společnosti s aktivy za víc než 20 mld. USD, se pokouší rozprodejem majetku získat 2,2 mld. USD. Tento týden by se mělo rozhodnout, jestli věřitelé přijmou návrh na odložení splatnosti dluhů a vytvoření nového splátkového kalendáře. Zbavovat aktiv se chce i Cosco.
Úpadek se rozšířil do celého odvětví. Od vypuknutí finanční krize objednávky nových lodí propadly. Zatímco v roce 2008 činil celkový objem zakázek 174 mld. USD, loni dosáhl pouze 85 mld. USD. Údaje zveřejnila společnost Clarkson, největší světový lodní makléř.
Pokles dopadá nejhůř na STX, jelikož krom lodí vyrábí i motory a další komponenty, z nichž se plavidla montují. Všech pět veřejně obchodovatelných dcer loni skončilo ve ztrátě. STX Offshore & Shipbuliding, světová loďařská čtyřka podle objednávek, zaúčtovala největší ztrátu ve své historii.
Holdingu se zatím podařilo získat zhruba polovinu částky potřebné pro splacení letošního dluhu. Prodala podíly v STX Energy a STX OSV Holdings. V rámci snah o zlepšení situace také došlo ke sloučení STX Metal s STX Heavy Industries, třetím největším výrobcem lodních motorů na světě.
STX se také snaží čínským investorům prodat podíl v loděnici v Ta-lienu. Původně chtěla její akcie umístit na burze v Hongkongu či Singapuru. Analytici věří, že skupina by prozatím mohla bankrotu uniknout.
(Zdroje: Bloomberg, YahooFinance, Trading Economics)