Provozovatelé obchodních flotil spolu s investory pumpují miliardy dolarů do nových zaoceánských tankerů na přepravu dieselu, benzínu či kerosinu. Horečnatá aktivita v loďařství je důsledkem americké břidlicové revoluce, která značně zvýšila exportní potenciál Spojených států a Kanady v segmentu ropných produktů.
Spojené státy stále dováží část spotřebovávané surové ropy. Nově využívaná ložiska v břidlicových formacích, k nimž se těžaři dostávají pomocí technik horizontálního vrtání a hydraulického štěpení, snížila náklady na provoz rafinerií, jelikož domácí ropa je levnější než dovozy. To jim umožňuje být konkurenceschopnější v porovnání se soupeři na jiných kontinentech. Výsledkem je růst vývozu zpracované ropné produkce a zvýšená poptávka po tankerech – a raketový vzestup připravených dravců.
Příkladem je newyorská společnost Scorpio Tankers. Z málo známého operátora několika cisternových lodí se během posledních tří let stal jeden z největších hráčů v segmentu námořní přepravy ropných produktů s flotilou 50 lodí. Scorpio má objednáno 65 dalších korábů v hodnotě 3,5 až 4 mld. USD, které by měly být dodány do roku 2016. Akcie společnosti za posledních 24 měsíců posílily o 100 %.
„Jednoduše řečeno, americký export – a globální expanze rafinérských kapacit – radikálně přetváří poptávku po službách tankerů,“ tvrdí Rubert Bugbee, prezident Scorpia. Podle statistik amerického Energetického informačního úřadu (EIA) Spojené státy v červenci vyvážely rekordních 3,8 mil. barelů ropných produktů denně. V porovnání s rokem 2010 se jedná o dvoutřetinový nárůst.
Nikolay Dyvik z norské konzultantské firmy DNB Markets odhaduje, že růst amerických vývozů zvýší poptávku po produktových tankerech v průměru o 7 % (měřeno dle kapacity) ročně v následujících třech letech. Poptávka po tankerech na surovou ropu by naproti tomu měla ve stejném období klesnout o 1,5 %, zčásti proto, že Spojené státy nebudou muset dovážet tolik nezpracované suroviny a budou dále snižovat importy. Dánský námořní gigant Maersk hodlá investovat 400 mil. USD do 10 nových produktových tankerů a zároveň se pokouší zbavit několika tankerů na surovou ropu.
Tahounem růstu nemá být jen americký energetický boom. Rafinerské kapacity po celém světě by podle analytických odhadů měly během následujícího desetiletí růst meziročním tempem 2,1 %, což je dvojnásobek oproti uplynulé dekádě.
Loděnice pociťují výsledný efekt už teď. Podle poradenské společnosti Dewry se počet objednaných plavidel na přepravu ropných produktů zvýšil z 68 v roce 2010 na loňských 116. Jelikož loďaři za první tři kvartály evidují 80 nových objednávek, měl by letošek být ještě lepší. Souhrnná tonáž nových objednávek vzrostla z 3,3 mil. v roce 2010 na 5,8 mil. loni.
Trendu se chytly fondy soukromého kapitálu, které podle odhadů expertů z branže do financování výstavby tankerů v posledních třech letech investovaly kolem 5 mld. USD. Varovné hlasy upozorňují na to, že horečnatá stavební aktivita povede k převisu nabídky a k vytváření nadkapacit, tak jako tomu bylo v segmentu tankerů na surovou ropu, kontejnerových lodí či plavidel na přepravu sypkých materiálů. Prozatím ale vítr jasně fouká ve prospěch produktových tankerů.
(Zdroje: WSJ, Bloomberg)