Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Nejlepší alternativní investice: 450 % za deset let

Nejlepší alternativní investice: 450 % za deset let

20.11.2015 14:00
Autor: Redakce, Patria.cz

V září minulého roku otevřeli dva muži na jedné zapadlé farmě ve Francii vrata od stodoly a hleděli na dědictví po jejich dědečkovi: Desítky automobilových veteránů od vozů Bugatti, přes Ferrari, Porsche, Jaguar až po Maserati. Tito muži neměli představu, na co vlastně hledí, takže si na pomoc zavolali aukční síň Artcurial. Nakonec bylo prodáno 59 vozů za celkovou sumu 28,5 milionu dolarů. Tím nejlepším bylo Ferrari 250 GT z roku 1961, které vyneslo neuvěřitelných 18,5 milionu dolarů.

Následující graf porovnává desetiletou návratnost různých alternativních investic. Nejhůře na tom jsou vzácné hodinky, jejichž návratnost se pohybuje pod 100 %. Druhé nejhorší jsou šperky s návratností mírně nad 150 %. Zdaleka nejvyšší je návratnost u automobilových veteránů – pohybuje se kolem 450 %. Druhé nejvýnosnější jsou investice do známek, odstup od aut je ale vysoká, protože známky vynesly zhruba 250 %:

-2

Ne každý veterán je ceněn stejně. Jen asi 3 % z těch, které jsou nabízeny na aukcích, se úspěšně prodají. Které značky jsou nejžádanější? Analyzovali jsme dostupná data z mezinárodních aukcí za posledních třicet let a výsledkem je následující tabulka.

pre1-2

Nejdražším prodaným autem je Ferrari 250 GTO, které se prodalo v srpnu 2014. Celkem jich bylo prodáno jen 39 a tento konkrétní vůz měl za sebou velmi pestrou historii, včetně absolvování legendárních závodů a vážné havárie. Z padesáti nejdražších aut je 30 vozů Ferrari. Celkové zastoupení jednotlivých značek mezi nejdražšími vozy shrnuje graf:

-1

Hagerty Collector Car Index sleduje vývoj cen veteránů v rámci jednotlivých značek. Výše naznačená dominance značky Ferrari je patrná i z posledního obrázku. Ceny německých značek (BMW, Porsche, Mercedes-Benz), britských (Bentley, Rolls Royce) a amerických značek (Ford GT) totiž dlouhodobě stagnují, ale ceny u vozů Ferrari prudce rostou:

pre1-1

Co je na Ferrari tak výjimečného? Hodnota veteránů se odvíjí od řady faktorů, včetně vzácnosti, počtu vyrobených vozů, poptávky na trhu, estetického hlediska, nostalgie, technického stavu, příběhu, který s konkrétním vozem souvisí, a podobně. A právě Ferrari dokáže u většiny těchto kritérií bodovat. Je obecně považováno za nejsilnější značku, což je z velké části odrazem nízkého počtu vyrobených kusů. Jinak řečeno, s těmito vozy souvisí exkluzivita. Investoři by pak neměli zapomínat, že naprostá většina veteránů se na aukcích neprodá a úspěch přichází jen u zlomku nabízených vozů.

Autorem je Simon Davidson.

Zdroj: Priceonomics


Čtěte více:

Kofola na burze 2. prosince, cena akcie bude do 650 korun
20.11.2015 9:52
Obchodování s akciemi nápojářské společnosti Kofola na pražské burze b...
ABN AMRO je na trzích; při IPO vláda získala 3,6 mld. EUR
20.11.2015 12:01
Návrat ABN AMRO je pro spoustu finančních expertů posledními odstavci ...
Profesoři vrací úder, podali žalobu na Zemana
20.11.2015 13:08
Univerzita Karlova a Vysoká škola ekonomická společně s Jiřím Fajtem, ...

Váš názor
  • tož nevím, ale
    23.11.2015 11:30

    sběratelská vášeň přece není investování. Nebo jsem zaspal dobu?:-)
    Jesse
    • Re: tož nevím, ale
      23.11.2015 15:08

      Zberatelska vasen je na jednej strane vasen, na druhej investovanie. Vezmite si ako priklad obrazy od slavnych majstrov, alebo mince. Co myslite, kto kupuje tie najdrahsie a najexkluzivnejsie kusky? Obycajni zberatelia si to nemozu dovolit, ide o same drahe veci. Kupuju si ich ti najbohatsi a vidia v tom investiciu na uchovanie majetku. O tom, ci bude napr. inflacia, sa dozviete podla rekordnych predajov na aukciach. Ked bohati ludia vidia, za nastane inflacia, tak vo zvysenej miere investuju do umenia, alebo vzacnych minci. Vtedy padaju rekordy. Uvedomte si, ze tito ludia maju najlepsie informacie. Nesledujte FED, sladujte aukcie. Ak vidite padat rekordy, budte si isty, ze nieco visi vo vzduchu: bud inflacia, alebo menova reforma (napr. odchod vyznacneho clena Eurozony), alebo ekonomicky chaos. Nedajte v takom pripade na predpovede bank, ale riadte sa instinktom bohatych.
      eurofisher
      •  
        23.11.2015 15:29

        Nuž dobře, ale to se týká opravdu jen malé skupiny lidí, cca 0,1%. BTW: k čemu by byla taková investice, když ji většinou nehodlají zpeněžit? A investice má význam pouze tehdy, jsou-li náklady zrealizovány v zisk. V případě sbírky obrazů a jiných cenností, které se převážně dědí z generace na generaci jsou takové investice neinvesticemi, tedy sběratelstvím :-)) Ale jinak souhlas ve spojitosti s inflací. V případě vynuceného prodeje přijde inflace vhod :-))
        Jesse
  •  
    23.11.2015 10:40

    Automobilove veterany nepovazujem za investiciu. Na to aby ste predali veterana potrebujete stastie, a na to aby ste ho predali so ziskom, potrebujte aj hlupaka, ktory ho kupi. Sami uvadzate, ze na aukciach sa predaju asi 3 percenta vystavovanych kusov. Zial, ide len o ozaj vynimocne vzacne modely. ako napriklad Ferrari. Beznou praxou v sucasnosti je, ze sa kupi jeden veteran a z neho specialisti vyhotovia dva rovnake automobily a tie sa predaju v roznych castiach sveta. Naproti tomu povazujem za najlikvidnejsi trh s mincami. Zasadne radim kupovat iba mince v top stave a cim lepsi rocnik, tym vyssia cena. Ale pri velmi dobre zachovalych minciach neprerobite. Znamky v poslednych rokoch nie su az tak ziskove ako mince.
    eurofisher
  • Cars pro muže,
    20.11.2015 16:16

    ale i ladybags jsou velmi profitabilní v čase. Taková "Birkinka" z limitované edice Hermes by mohla vyprávět. I Bottega Veneta má své historické žádáné perly. LV vyřazuji - tu znemožnili nejen chinakopie, ale i zdejší úplatková afera.
    AMN
    • Re: Cars pro muže,
      20.11.2015 16:28

      V zájmu pohlavní rovnosti EK nařizuje, že za každým článkem pro muže musí následovat článek pro ženy :-) Už ČR harmonizovala ten zákon, podle nějž už i ženy mohou pracovat v dolech?
      kadanfm
Aktuální komentáře
26.07.2024
22:00Optimistický závěr týdne  
17:33Fungovalo to dobře a pak najednou vůbec
16:54Akcie se zvedají, ale namísto návratu technologií probíhá rotace do tradiční ekonomiky  
15:59EU oficiálně zahájila řízení se sedmi členskými státy kvůli vysokým deficitům
15:47Rozkol mezi top techy a zbytkem trhu nebyl stabilní. Probíhá hledání nové rovnováhy, soudí exmanažerka Goldman Sachs
13:58Perly týdne: Korekce ano, medvědí trh ne
12:25Jakub Blaha: Automobilky mají za sebou katastrofický týden  
11:50Sabotáže ve Francii na prahu olympijských her: Koordinované žhářské útoky zasáhly železnici
11:46Jak se postavit k technologiím při nynějších korekcích na trhu? Neutíkala bych plošně od velkých i vybírala mezi menšími, říká Rebecca Patterson
11:43Mercedes po poklesu potávky po elektromobilů a slabých prodejích v Číně snižuje výhled
10:46Evropa zvedá hlavu, poté co se to Wall Street nepodařilo  
9:25Rozbřesk: Americká ekonomika odmítá zahájit přistávací manévr
8:51Evropské indexy zahájí smíšeně, Mercedes snížil odhad ziskové marže  
6:24Investiční nápady na akciové i sektorové sázky podle portfolio manažera
25.07.2024
17:54Ekonomům predikce recesí moc nejdou. Co k ní nyní říkají trhy vládních a korporátních dluhopisů?
17:06Evropa v červeném, Amerika bojuje za zlepšení. Data tlumí dopad výsledků  
16:11IBM se vzepřela výprodeji technologií a po výsledcích roste  
15:31Tomáš Vlk: Ekonomika USA rostla v 2Q překvapivě rychle díky spotřebitelům  
15:12Tempo růstu americké ekonomiky ve druhém čtvrtletí zrychlilo na 2,8 procenta
14:07Zisk Harley-Davidson díky poptávce po dražších motocyklech vzrostl o 23 pct.

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data