Evropa
AP Moeller Maersk A/S
Dánská banka Jyske dnes komentovala pozici největšího světového přepravce. Problémy nadbytečné kapacity se postupně zlepšují s tím, jak se zvyšuje tempo vyřazování starých plavidel a jak klesá poptávka po plavidlech nových. Klienti budou navíc v budoucnu preferovat stabilní hráče ze strachu z dalších bankrotů (reference na korejského přepravce Hanjin, který vyhlásil bankrot v druhé polovině tohoto roku). Cenu plánované akvizice přepravce Hamburg Sud, kterou Maersk oznámil na začátku prosince, odhadla banka na 3 – 4 mld. USD. Po dokončení transakce se přepravní kapacita Maersk navýší na 3,8 mil. TEU (standardizovaná jednotka vycházející z 20stopých kontejnerů) ze současných 3,1 mil. TEU a získá tak 18,6% podíl světového trhu. Různé dohady tvrdí, že by v brzké době mohlo dojít také k oznámení akvizice korejského přepravce Hyundai Merchant Marine, jenž absorboval zmiňovaný Hanjin. Odhadovaná cena transakce by byla 1 – 2 mld. USD a navýšila by přepravní kapacitu Maersk o dalších cca 450 000 TEU. Výsledný podíl na světové přepravě by následně dosáhl 20,8 % a postavil by Maersk daleko před hráče číslo dva – MSC s 13,5 %.
Náš pohled také směřuje k postupné konsolidaci odvětví. Období nízkých cen vyřadilo menší hráče a ty velké zanechalo díky úsporným opatřením s dostatečnou hotovostí na účtech. Vezmeme-li v potaz akviziční scénář, kdy by Maersk platil nejvyšší možnou cenu, tak jsou obě transakce lehce proveditelné. Ve třetím kvartálu držel na svých účtech 4,2 mld. USD. Poměr Long-Term Debt/Equity je v současnosti 39 %, což znamená dlouhodobé závazky ve výši 13,8 mld. USD. Přibrat tedy další 3 mld. USD dluhu na akvizice by nebyl zásadní problém. Otázkou zůstává zdali je 20% tržní podíl dostatečný na ovlivnění přepravních tarifů nebo Maersk bude muset stejně čekat, dokud poptávka konečně převýší nabídku.
Akcie Maersk Class A dnes přidaly 4,5 %.