Ekonomové francouzské investiční banky Natixis si kladou otázku, co by mohlo brzdit oživení eurozóny poté, co poleví pandemie. Jejich cílem tak není odhadnout, kdy bude možné ekonomiku znovu plně otevřít. Ale to, co by jí i poté mohlo bránit v návratu k předchozímu výkonu.
Natixis považuje za nebezpečí možné chování korporátního sektoru. Bylo totiž „učiněno rozhodnutí, že firmy se mohou během současné krize více zadlužit“ a to by se mohlo projevit na jejich ochotě investovat. Vlády se totiž snaží zabránit bankrotům firem vyvolaným propadem ekonomiky a poptávky a tudíž společnostem garantují úvěry a poskytují půjčky. To ale znamená, že až krize poleví, korporátní sektor bude zadluženější než před ní. To se podle Natixisu projeví nižší ochotou investovat a tvořit pracovní místa tak, jako tomu bylo i po poslední krizi.
Změna může nastat rovněž v chování domácností. Ty jsou nyní podle Natixisu nuceny šetřit, protože řada obchodů je uzavřena. Nebezpečí ovšem spočívá v tom, že domácnosti nemusí současné úspory změnit v pokrizový nákupní boom, ale namísto toho se rozhodnou, že správnou reakcí na aktuální ekonomickou situaci jsou vyšší úspory. Vedle útlumu investic by tak kvůli obavám domácností mohlo dojít i k útlumu spotřeby.
Natixis si všímá i toho, že na periferii eurozóny rostou rizikové spready na trhu vládních obligací (viz graf). Dochází k tomu i přesto, že ECB nakupuje vládní obligace a výsledkem je negativní tlak na hospodářství takto postižených zemí. K tomu se přidává propad mezinárodního obchodu, který je podle ekonomů banky dán jednak krizí některých rozvíjejících se ekonomik a také poklesem globální poptávky po zboží dlouhodobé spotřeby.

Dlouhodobější pokles investic a spotřeby domácností spolu s problémy v mezinárodním obchodu a tlaky na periferii eurozóny mohly bránit tomu, aby její ekonomika po opadnutí pandemie prošla oživením. Natixis zmiňuje, že bránit se proti tomuto scénáři lze sdílením závazků zemí eurozóny, které by pomohlo snížit rizikové spready. A ku pomoci by mohla být také opatření namířená proti zániku pracovních míst, která by pozitivně působila na sentiment domácností i firem.
Zdroj: Natixis