Aktualizováno Americký výrobce letecké techniky Boeing vykázal rekordní celoroční čistou ztrátu 11,94 miliardy dolarů (256,3 miliardy Kč). Na vině jsou dopady koronavirové pandemie a s nimi související cestovní omezení, ale i problémy s letadly 737 MAX, oznámila dnes firma. Těm dnes ale regulátoři Evropské unie povolili vrátit se do komerčního provozu. Boeing také znovu odsouvá výrobu svého zcela nového letadla 777X, nově až na konec roku 2023. Akcie firmy před začátkem obchodování odepsaly více než čtyři procenta.
Tržby Boeingu se za loňský rok snížily o 24 procent na 58,16 miliardy dolarů. Ztráta za rok 2019 činila 636 milionů dolarů a už v té se odrážely potíže s letadly 737 MAX.
Koronavirová krize loni prohloubila pokles poptávky po největších letadlech. Boeing loni dodal zákazníkům pouze 157 letadel, což je nejméně za 43 let. Dodávky byly asi o 60 procent nižší než v roce 2019. Aerolinky si kvůli mezinárodním cestovním omezením nepřebírají dodávky, což poškozuje tok hotovosti ve firmě. Na vývoj stroje 777X přitom šlo ve čtvrtém čtvrtletí 6,5 miliardy dolarů.
Historický propad letecké dopravy nepříznivě ovlivnil i dodávky letadel 787 Dreamliner. To mělo za následek hromadění desítek letadel v době, kdy na majitele čeká asi 450 strojů 737 MAX, jejichž provoz byl před téměř dvěma lety v celém světě přerušen kvůli dvěma tragickým nehodám.
Za čtvrté čtvrtletí má americký Boeing čistou ztrátu 8,4 miliardy dolarů proti ztrátě 1,01 miliardy USD ve stejném období předchozího roku. Tržby se pak ve čtvrtletí meziročně snížily o 15 procent na 15,3 miliardy dolarů.
Boeing výsledky hospodaření za loňský rok zveřejnil ve stejný den, kdy Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) povolila obnovit komerční provoz letadel Boeing 737 MAX na území EU. Provoz byl před téměř dvěma lety v celém světě přerušen kvůli dvěma tragickým nehodám. Obnovení provozu letounů už v listopadu odsouhlasili regulátoři ve Spojených státech.
"Po důkladné analýze jsme dospěli k závěru, že letoun 737 MAX se může bezpečně vrátit do služby," uvedl šéf EASA Patrick Ky. Provoz letadel byl v březnu 2019 přerušen po nehodách v Indonésii a v Etiopii, při kterých zemřelo celkem 346 lidí. Problémy kolem letadel 737 MAX už stály americkou společnost Boeing desítky miliard dolarů.
Povolení k návratu do vzduchu se týká upravené verze letounu Boeing 737 MAX s řadou bezpečnostních vylepšení. Mezi podmínky EASA pro návrat letounů do služby patří rovněž adekvátní školení pilotů. "Budeme i nadále pozorně sledovat provoz letadel 737 MAX, jakmile vstoupí zpět do služby," upozornil Ky.
Z problémů amerického konkurenta těžil evropský výrobce Airbus, který si tak druhým rokem po sobě udržel pozici největšího výrobce letadel na světě. I on ale loni dodal na trh jen 566 letadel, což je o 34 procent méně než v předchozím rekordním roce.
Výkonnost akcií Boeing za posledních 5 let:
Graf: Patria.cz