Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Problémy v dodavatelských řetězcích - případ amerických přístavů

Problémy v dodavatelských řetězcích - případ amerických přístavů

01.11.2021 15:13
Autor: Redakce, Patria.cz

Ekonom Tim Taylor na stránkách The Conversable Economist tvrdí, že výbornou demonstrací problémů v amerických dodavatelských řetězcích jsou fotky amerických přístavů, před kterými čekají na vyložení dlouhé řady lodí. Taylor v této souvislosti poukazuje na studii Světové banky a IHS Markit, která obsahuje i indexy efektivity práce více než 300 přístavů v celém světě. Jak si vedou ty americké a proč?

Zmíněné indexy jsou sestavovány jednak na základě statistických dat a také podle „pragmatické metodologie reflektující odborné názory a úsudek“. V roce 2020 na tom podle nich byla nejlépe japonská Jokohama a na druhém místě přístav King Abdullah v Saúdské Arábii. Oba přístavy přitom drží svá místa jak při použití první, tak druhé metodologie. Mezi padesáti nejlepšími přístavy pak figurují zejména ty z východní Asie.

Nejlépe hodnoceným přístavem z Evropy je Algeciras ve Španělsku (podle metodologie desátý nebo třicátý druhý). Nejlepší severoamerický přístav je z Kanady, přístavy z USA se do první padesátky nedostaly. Na základě statistické analýzy, která je v podstatě založena na době nutné k vyložení lodi upravené o faktory, jako je velikost nákladu a typu lodi, si americké přístavy vedou následovně: Los Angeles je z celkového počtu 351 přístavů na 328. místě, Long Beach na 333. místě, Tacoma na 335. místě a například Houston na 266. místě.

Analýza poukazuje dále na to, že námořní doprava je páteří mezinárodního obchodu a na dlouhé vzdálenosti představuje tu nejekonomičtější a z hlediska využití energií nejlepší cestu. Právě přístavy se ale mohou stát zdrojem frikcí a dodatečných nákladů a mohou snižovat konkurenceschopnost tohoto způsobu dopravy. Špatně spravované přístavy nemají dostatečnou kapacitu a prostor, nedisponují potřebnou provozní efektivitou a vedením a panuje tu nedostatečná koordinace mezi státními úřady a jejich požadavky.

Taylor k analýze dodává, že jejím výsledkem je pouze žebříček kvality a ne diskuse nad tím, co je příčinou vyšší či nižší kvality v konkrétních případech. Ekonom sám míní, že v případě amerických přístavů může za nízkou kvalitou stát třeba i to, že odbory na západním pobřeží USA jsou „militantní“ a dokázaly svým členům vyjednat velmi vysoké mzdy, a zároveň brání zvýšení efektivity práce přístavů.

K tomu se přidávají jiné věci, třeba zákon, který požaduje, aby zboží mezi americkými přístavy bylo přepravováno pouze loděmi vyráběnými v USA s americkou posádkou a registrovanými v USA. Na závěr Taylor píše, že jde o problémy, které tu byly před pandemií, ta je ale jasně odkryla. Na jejich odstranění by pak bylo třeba poměrně dramatických změn.

Zdroj: The Conversable Economist, The Container Port Performance Index 2020



 

Čtěte více:

Na německou průmyslovou výrobu v srpnu dopadly problémy s dodavatelskými řetězci, automobilový sektor meziměsíčně klesl o 17,5 procenta
07.10.2021 9:34
Průmyslovou výrobu v Německu v srpnu utlumily přerušené dodavatelské ř...
Nekonečná krize v dodavatelských řetězcích má konečně pořádnou oběť
14.10.2021 5:49
Nekonečná krize v dodavatelských řetězcích si konečně vyžádala pořádno...
Šéf ČEZ Beneš: Elektřina od ledna zdraží o třetinu, plyn až o dvě třetiny. Padli další dodavatelé
18.10.2021 8:27
Energetická společnost ČEZ zdraží od ledna elektřinu i plyn. Generální...
Braňo Soták k výsledkům Snap a nešvaru jménem 'problémy v dodavatelských řetězcích'
22.10.2021 13:29
Rozmohl se nám tady takový nešvar. „Problémy v dodavatelských řetězcíc...
Analytik k výsledkům Applu: Logistické problémy i v příštím kvartálu
29.10.2021 16:46
Dodavatelské řetězce jsou asi nejvíc skloňovaným problémem této výsled...

Váš názor
  •  
    01.11.2021 15:48

    https://medium.com/@ryan79z28/im-a-twenty-year-truck-driver-i-will-tell-you-why-america-s-shipping-crisis-will-not-end-bbe0ebac6a91 ....hlavně, že ta inflace prý bude přechodná.....
    abc1
Aktuální komentáře
18.11.2025
22:03Negativní nálada na Wall Street: trh vyčkává na výsledky Nvidia, downngraded u akcií Amazonu či Microsoftu  
17:35PODCAST Týdenní výhled: Nvidia pod drobnohledem, trhy zůstávají nervózní  
17:16Valuace a desetiletá návratnost amerických akcií: tentokrát jinak?
16:57Anthropic uzavřel dohodu s Nvidií a Microsoftem. Koupí kapacitu Azure za 30 miliard dolarů
15:49Bank of America: Nízké pozice na hotovosti spouští varování pro akciové trhy  
14:54Raiffeisenbank a.s.: Výplata úrokového výnosu dluhopisů XS2821764326, XS2821774390 a XS2406886973
14:28CEO Alphabetu: Žádná společnost není proti prasknutí AI bubliny imunní
12:16Amazon a Microsoft čelí vyšetřování Evropské komise. Hrozí jim přísnější regulace
12:02V Evropě pokračuje akciový výprodej, futures však naznačují odpolední zklidnění  
10:29Japonské trhy pod tlakem. Napětí s Čínou, výprodej na AI i obavy o domácí finance  
10:15Ceny průmyslových výrobců klesají devátý měsíc. Zemědělství a služby zdražují
9:23AkzoNobel a Axalta se spojují. Vzniká lídr s hodnotou 25 miliard USD
8:58Rozbřesk: Proč rostoucí nezaměstnanost zatím nebrzdí mzdovou dynamiku?
8:56Globální trhy v červených číslech, Bitcoin i AI tituly pod tlakem a Novo Nordisk zahajuje cenovou válku s Eli Lilly  
6:04Očekávaní jsou vysoká. Investoři vyhlížejí středeční výsledky Nvidie
17.11.2025
17:11Goldman Sachs nově čeká, že akcie v následujících 10 letech vynesou 7,7 procenta ročně
15:35J&J koupí vývojáře léků na rakovinu Halda Therapeutics za 3,05 miliardy dolarů
15:08Rozmach AI vyvolává nedostatek levných paměťových čipů
13:01Evropská komise zlepšila odhad růstu české i unijní ekonomiky
10:27EPH a TotalEnergies zakládají společný podnik za 10,6 miliardy eur

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:10USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
14:00HU - Jednání MNB, základní sazba
16:00USA - Průmyslové objednávky, m/m