Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Flyvbjerg: Jak zajistit, aby se megaprojekty nestaly černou dírou na peníze

Flyvbjerg: Jak zajistit, aby se megaprojekty nestaly černou dírou na peníze

03.12.2021 5:57
Autor: Redakce, Patria.cz

Představte si, že byste se stali členem rady rozhodující o stavbě nějakého megaprojektu. Cíl by byl jednoduchý: Postavit ho za rozumnou dobu a za rozumné peníze. Co by v takovém případě sloužilo jako indikátor, že se věci nevyvíjejí tímto směrem? Podle ekonoma Tima Taylora může odpověď na takovou otázku poskytnout nová studie, kterou zpracoval Bent Flyvbjerg a která byla zveřejněna v Harvard Business Review.

Flyvbjerg zjednodušeně řečeno tvrdí, že náklady megaprojektu snižuje, jestliže jsou použity standardizované metody, které lze rychle aplikovat v různém prostředí. „Pokud někdo začne tvrdit, že projekt vyžaduje práci nějakého slavného architekta, který přijde s nějakým novým řešením, zpozorněte. To samé platí, pokud někdo volá po nějakém umělci, který by měl přijít s originální výzdobou,“ píše ekonom. Obecně je podle něj třeba mít se na pozoru pokaždé, když je vyžadováno specifické a unikátní řešení.

Projekt je naopak lepší navrhnout tak, aby šel implementovat v jasně rozdělených částech, kdy každá využije dostupné a vyzkoušené technologie. Příkladem toho, „jak se to má dělat,“ je pak podle ekonoma třeba stavba metra v Madridu. Ze jeho rozšíření byl zodpovědný Manuel Melis Maynar, který čelil tomu, že podobná stavba obvykle trvá minimálně deset let a pokud se objeví komplikace, klidně i dvacet let, jako tomu bylo třeba v Londýně. Maynar ale i přesto dokázal rozšířit madridské metro během čtyř let a podle ekonoma díky tomu, že se držel tří jednoduchých pravidel:

Za prvé, žádné monumenty. Tedy žádné speciální architektonické prvky, žádné odlišné stanice, tak, jako tomu je třeba v Moskvě či Stockholmu. Snaha o originalitu je notorickým zdrojem zpoždění a růstu nákladů, takže v Madridu byly použity standardizované moduly s opakujícími se pracovními postupy.

Za druhé, žádné nové technologie. Zatímco jinde se při budování metra chlubí tím, že přišli s nejnovějším systémem signalizace, samořídících vlaků či něčeho podobného, v Madridu k ničemu takovému nedošlo. Vývoj produktu je totiž velmi rizikový a v Madridu nic takového nechtěli. Jen existující dobře vyzkoušené technologie.

Za třetí, využít rychlost. V Madridu chápali, že čím déle se projekt staví, o to více problémů může vzniknout. Při vrtání tunelů se tak obvykle používají dvě vrtné soupravy, ale v tomto městě jich v jednu chvíli pracovalo i šest, a to na základě výpočtů optimální délky tunelu, který jedna souprava vyhloubí. Nakonec se ještě ukázalo, že jednotlivé týmy mezi sebou soupeřily, což dále zkracovalo délku času potřebného pro vrtání tunelu. A management projektu také mohl porovnávat výkony jednotlivých týmů, studovat rozdíly v jejich práci a implementovat praxi těch nejlepších jinde.

Snaha o největší rychlost může vyvolávat otázky ohledně kvality, ale Flyvberg tvrdí, že kvalita trpí zejména kvůli snaze o originální řešení, implementaci nových technologií a podobně. A pokud srovnáme prostorné a vzdušné stanice metra v Madridu s „katakombami Londýna nebo New Yorku“ a dodáme, že v Madridu bylo metro postaveno za poloviční náklad a s dvojnásobnou rychlostí ve srovnání s obvyklým standardem, hovoří to samo za sebe.

Zdroj: The Conversable Economist, HBR

Foto: https://www.metromadrid.es/

 
 
 
 

Čtěte více:

Akcie Erste klesly nejvíce od února. CaixaBank zvažuje prodej až desetinového podílu
22.10.2021 10:45
Španělská CaixaBank SA uvažuje o prodeji části nebo celého svého podíl...
Rohlik Group příští rok pod novou značkou vstoupí do Itálie, Rumunska a Španělska
18.11.2021 9:44
Rohlik Group příští rok začne pod novou značkou Sezamo doručovat on-li...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
24.01.2022
17:54Zatím žádné dno: Úvod týdne znovu ve znamení výprodejů rizika. Zátěží i Rusko  
17:30Fond KKR koupí za 1,6 miliardy eur nizozemského výrobce kol Accell, vlastníka značky Ghost
15:41Co je krach na burze a co se děje na trzích teď
14:12Bitcoin klesl pod 34.000 dolarů, je nejníže od konce loňského července
13:13Týdenní výhled: Fed potvrdí protiinflační tažení, růst sazeb odstartuje v březnu. K tomu výsledky Applu a Tesly  
11:52Týden začíná negativně, dobrá data jdou stranou, pozornost míří k Fedu  
11:43Růst podnikatelské aktivity v eurozóně v lednu zpomalil, omikron zasáhl služby
10:49Jak se mění investiční prostředí a kdo uspěje na akciovém trhu podle Jima O'Neilla
10:02Tuzemské firmy vstoupily do nového roku optimisticky, říká Petr Dufek
9:18Důvěra v ekonomiku se v lednu po půl roce zvýšila. Hlavně díky očekávání v průmyslu a stavebnictví
9:15Rozbřesk: Akcie pod “palbou”. Co může změnit Fed a koruna odepsala část zisků
8:52Evropa zahájí červeně, panují obavy z Fedu a Ruska
8:22Ekonomická úroveň ČR v poměru k zemím eurozóny mírně klesla
6:02Akcie a dluhopisy nečeká v letošním roce nic dobrého, varují stratégové BofA
23.01.2022
15:04Proč téměř nikdo netušil, že přijde inflace?
9:06Víkendář: Nové technologie a budoucnost bankovnictví
22.01.2022
15:08Nobelovka a Harvard vynalezly perpetuum mobile na peníze
9:11Víkendář: Po sto letech přišla změna, kterou stále neumíme plně vysvětlit
21.01.2022
22:03Trhy končí týden na vlně špatných zpráv  
17:40Co udělá zvedání sazeb s nejdůležitější proměnnou na finančních trzích?

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Halliburton Co (12/21 Q4, Bef-mkt)
International Business Machines Corp (12/21 Q4, Aft-mkt)
7:00Koninklijke Philips NV (12/21 Q4)
9:30DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
10:30UK - PMI v průmyslu