Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Flyvbjerg: Jak zajistit, aby se megaprojekty nestaly černou dírou na peníze

Flyvbjerg: Jak zajistit, aby se megaprojekty nestaly černou dírou na peníze

03.12.2021 5:57
Autor: Redakce, Patria.cz

Představte si, že byste se stali členem rady rozhodující o stavbě nějakého megaprojektu. Cíl by byl jednoduchý: Postavit ho za rozumnou dobu a za rozumné peníze. Co by v takovém případě sloužilo jako indikátor, že se věci nevyvíjejí tímto směrem? Podle ekonoma Tima Taylora může odpověď na takovou otázku poskytnout nová studie, kterou zpracoval Bent Flyvbjerg a která byla zveřejněna v Harvard Business Review.

Flyvbjerg zjednodušeně řečeno tvrdí, že náklady megaprojektu snižuje, jestliže jsou použity standardizované metody, které lze rychle aplikovat v různém prostředí. „Pokud někdo začne tvrdit, že projekt vyžaduje práci nějakého slavného architekta, který přijde s nějakým novým řešením, zpozorněte. To samé platí, pokud někdo volá po nějakém umělci, který by měl přijít s originální výzdobou,“ píše ekonom. Obecně je podle něj třeba mít se na pozoru pokaždé, když je vyžadováno specifické a unikátní řešení.

Projekt je naopak lepší navrhnout tak, aby šel implementovat v jasně rozdělených částech, kdy každá využije dostupné a vyzkoušené technologie. Příkladem toho, „jak se to má dělat,“ je pak podle ekonoma třeba stavba metra v Madridu. Ze jeho rozšíření byl zodpovědný Manuel Melis Maynar, který čelil tomu, že podobná stavba obvykle trvá minimálně deset let a pokud se objeví komplikace, klidně i dvacet let, jako tomu bylo třeba v Londýně. Maynar ale i přesto dokázal rozšířit madridské metro během čtyř let a podle ekonoma díky tomu, že se držel tří jednoduchých pravidel:

Za prvé, žádné monumenty. Tedy žádné speciální architektonické prvky, žádné odlišné stanice, tak, jako tomu je třeba v Moskvě či Stockholmu. Snaha o originalitu je notorickým zdrojem zpoždění a růstu nákladů, takže v Madridu byly použity standardizované moduly s opakujícími se pracovními postupy.

Za druhé, žádné nové technologie. Zatímco jinde se při budování metra chlubí tím, že přišli s nejnovějším systémem signalizace, samořídících vlaků či něčeho podobného, v Madridu k ničemu takovému nedošlo. Vývoj produktu je totiž velmi rizikový a v Madridu nic takového nechtěli. Jen existující dobře vyzkoušené technologie.

Za třetí, využít rychlost. V Madridu chápali, že čím déle se projekt staví, o to více problémů může vzniknout. Při vrtání tunelů se tak obvykle používají dvě vrtné soupravy, ale v tomto městě jich v jednu chvíli pracovalo i šest, a to na základě výpočtů optimální délky tunelu, který jedna souprava vyhloubí. Nakonec se ještě ukázalo, že jednotlivé týmy mezi sebou soupeřily, což dále zkracovalo délku času potřebného pro vrtání tunelu. A management projektu také mohl porovnávat výkony jednotlivých týmů, studovat rozdíly v jejich práci a implementovat praxi těch nejlepších jinde.

Snaha o největší rychlost může vyvolávat otázky ohledně kvality, ale Flyvberg tvrdí, že kvalita trpí zejména kvůli snaze o originální řešení, implementaci nových technologií a podobně. A pokud srovnáme prostorné a vzdušné stanice metra v Madridu s „katakombami Londýna nebo New Yorku“ a dodáme, že v Madridu bylo metro postaveno za poloviční náklad a s dvojnásobnou rychlostí ve srovnání s obvyklým standardem, hovoří to samo za sebe.

Zdroj: The Conversable Economist, HBR

Foto: https://www.metromadrid.es/

 
 
 
 

Čtěte více:

Akcie Erste klesly nejvíce od února. CaixaBank zvažuje prodej až desetinového podílu
22.10.2021 10:45
Španělská CaixaBank SA uvažuje o prodeji části nebo celého svého podíl...
Rohlik Group příští rok pod novou značkou vstoupí do Itálie, Rumunska a Španělska
18.11.2021 9:44
Rohlik Group příští rok začne pod novou značkou Sezamo doručovat on-li...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
01.12.2025
12:02FT: Partneři OpenAI si půjčili 100 miliard dolarů. Firma samotná podepsala kontrakty za 1,4 bilionu dolarů
12:00Stříbro na rekordu. Bílý kov zdvojnásobil hodnotu, zatímco zlato jde do strany
11:52Podmínky v českém zpracovatelském průmyslu se v listopadu zhoršily
11:30Nervozita z Japonska stahuje trhy do červeného  
10:01Kryptoměny znovu pod tlakem. Bitcoin spadl na 86 tisíc dolarů
9:20Webinář Investiční trefy a přešlapy 2025 s Pavlem Mokošem již 4. prosince
8:56GEVORKYAN oznámil nové projekty, Trump vybral nového šéfa Fedu a krypto trh pod tlakem  
8:44Rozbřesk: Jestřábí BoJ zvyšuje averzi k riziku – pomůže to euru, nebo dolaru?
8:36Primoco UAV SE: Informace o překročení hodnoty nových zakázek miliardu korun v roce 2025
6:05Predikce na rok 2026 počítají s pokračujícím růstem. Některé banky míří u S&P 500 až k 8 000 bodům
30.11.2025
9:04Víkendář: Německá ekonomika je o 1 % větší než na konci roku 2017, zatímco ta americká vzrostla o 19 %
29.11.2025
8:55Víkendář: Poukazování na chyby Američanů Evropě její problémy nevyřeší
28.11.2025
20:40Wall Street se zvedla, ale technologický Nasdaq přesto zakončil měsíční obchodování ve ztrátě 1,5 %  
18:09Nový normál: Tentokrát jinak?
15:54Diskont Evropy zůstává, ale ekonomika se začíná obracet. Příležitost pro investory?  
14:09Perly týdne: Nadšení z Googlu a třetina akcií v „medvědím trhu“
14:02Největší burzovní výpadek za roky: CME zastavila obchodování po poruše v datacentru
11:24Výpadek a zkrácené obchodování naznačují nevýrazný konec týdne  
11:16Jan Bureš: HDP znovu překvapilo pozitivně, česká ekonomika jede na "plný plyn"
10:38PODCAST Trhy & Bohatství: Průmyslové nemovitosti byly na investičním trhu léta popelkou, říká Milan Kratina

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:30CZ - PMI v průmyslu
16:00USA - Index ISM v průmyslu