Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Flyvbjerg: Jak zajistit, aby se megaprojekty nestaly černou dírou na peníze

Flyvbjerg: Jak zajistit, aby se megaprojekty nestaly černou dírou na peníze

03.12.2021 5:57
Autor: Redakce, Patria.cz

Představte si, že byste se stali členem rady rozhodující o stavbě nějakého megaprojektu. Cíl by byl jednoduchý: Postavit ho za rozumnou dobu a za rozumné peníze. Co by v takovém případě sloužilo jako indikátor, že se věci nevyvíjejí tímto směrem? Podle ekonoma Tima Taylora může odpověď na takovou otázku poskytnout nová studie, kterou zpracoval Bent Flyvbjerg a která byla zveřejněna v Harvard Business Review.

Flyvbjerg zjednodušeně řečeno tvrdí, že náklady megaprojektu snižuje, jestliže jsou použity standardizované metody, které lze rychle aplikovat v různém prostředí. „Pokud někdo začne tvrdit, že projekt vyžaduje práci nějakého slavného architekta, který přijde s nějakým novým řešením, zpozorněte. To samé platí, pokud někdo volá po nějakém umělci, který by měl přijít s originální výzdobou,“ píše ekonom. Obecně je podle něj třeba mít se na pozoru pokaždé, když je vyžadováno specifické a unikátní řešení.

Projekt je naopak lepší navrhnout tak, aby šel implementovat v jasně rozdělených částech, kdy každá využije dostupné a vyzkoušené technologie. Příkladem toho, „jak se to má dělat,“ je pak podle ekonoma třeba stavba metra v Madridu. Ze jeho rozšíření byl zodpovědný Manuel Melis Maynar, který čelil tomu, že podobná stavba obvykle trvá minimálně deset let a pokud se objeví komplikace, klidně i dvacet let, jako tomu bylo třeba v Londýně. Maynar ale i přesto dokázal rozšířit madridské metro během čtyř let a podle ekonoma díky tomu, že se držel tří jednoduchých pravidel:

Za prvé, žádné monumenty. Tedy žádné speciální architektonické prvky, žádné odlišné stanice, tak, jako tomu je třeba v Moskvě či Stockholmu. Snaha o originalitu je notorickým zdrojem zpoždění a růstu nákladů, takže v Madridu byly použity standardizované moduly s opakujícími se pracovními postupy.

Za druhé, žádné nové technologie. Zatímco jinde se při budování metra chlubí tím, že přišli s nejnovějším systémem signalizace, samořídících vlaků či něčeho podobného, v Madridu k ničemu takovému nedošlo. Vývoj produktu je totiž velmi rizikový a v Madridu nic takového nechtěli. Jen existující dobře vyzkoušené technologie.

Za třetí, využít rychlost. V Madridu chápali, že čím déle se projekt staví, o to více problémů může vzniknout. Při vrtání tunelů se tak obvykle používají dvě vrtné soupravy, ale v tomto městě jich v jednu chvíli pracovalo i šest, a to na základě výpočtů optimální délky tunelu, který jedna souprava vyhloubí. Nakonec se ještě ukázalo, že jednotlivé týmy mezi sebou soupeřily, což dále zkracovalo délku času potřebného pro vrtání tunelu. A management projektu také mohl porovnávat výkony jednotlivých týmů, studovat rozdíly v jejich práci a implementovat praxi těch nejlepších jinde.

Snaha o největší rychlost může vyvolávat otázky ohledně kvality, ale Flyvberg tvrdí, že kvalita trpí zejména kvůli snaze o originální řešení, implementaci nových technologií a podobně. A pokud srovnáme prostorné a vzdušné stanice metra v Madridu s „katakombami Londýna nebo New Yorku“ a dodáme, že v Madridu bylo metro postaveno za poloviční náklad a s dvojnásobnou rychlostí ve srovnání s obvyklým standardem, hovoří to samo za sebe.

Zdroj: The Conversable Economist, HBR

Foto: https://www.metromadrid.es/

 
 
 
 

Čtěte více:

Akcie Erste klesly nejvíce od února. CaixaBank zvažuje prodej až desetinového podílu
22.10.2021 10:45
Španělská CaixaBank SA uvažuje o prodeji části nebo celého svého podíl...
Rohlik Group příští rok pod novou značkou vstoupí do Itálie, Rumunska a Španělska
18.11.2021 9:44
Rohlik Group příští rok začne pod novou značkou Sezamo doručovat on-li...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
03.11.2025
8:58Rozbřesk: Programové prohlášení vlády přináší mnoho nákladných slibů
8:49Znárodnění ČEZ se odkládá, Buffett se loučí rekordními čísly a Francie řeší rozpočet  
8:26Věštec z Omahy se loučí. Berkshire Hathaway nechává s rekordní hotovostí a silným ziskem
6:06Přichází zlaté období Tesly?
02.11.2025
8:54Víkendář: Boom umělé inteligence znepokojivě připomíná technologickou bublinu z 90. let
01.11.2025
9:47Víkendář: Americká mentální recese
31.10.2025
22:05Americké akcie mažou zisky na konci obchodního týdne  
17:13Zvýší AI schopnost splácet vládní dluhy - pár dalších poznámek
15:24Braňo Soták: Amazon drží pozice v rámci AI závodu a vylepšuje probitabilitu  
15:15Traders Talk: Fed v mlze, Amazon roste, Meta pálí peníze a ČEZ vyčerpal růstový prostor
13:44Apple zveřejnil zisky i tržby nad odhady Wall Street. iPhone 17 by se měl stát hvězdou Vánoc  
13:01Nvidia uzavřela lukrativní dohodu v Jižní Koreji. Tamní vládě a firmám dodá 260 tisíc AI čipů
12:38Perly týdne: Gates, Dalio a Woodová o AI a bublině
11:18Evropa sklouzává níž, ale Wall Street má našlápnuto k obratu vzhůru  
11:02Reddit roste téměř 70% tempem a týdně ho navštíví 444 milionu uživatelů. Akcie si v pre-marketu připisují +12 %  
10:50O Warner Bros. Discovery je velký zájem. Do boje vstupuje také Netflix
10:03Analytik k výsledkům Erste Bank: Silný úrokový výnos táhne výsledky, investoři čekají na Polsko  
9:21Rozbřesk: Koruna se po silném HDP stabilizuje a vyčkává na ČNB
8:51Erste zvyšuje výhled, Meta láme rekordy, Apple brzdí Čína a cloud Amazonu se dále nafukuje  
8:19Erste Bank ve 3Q překonala odhady Patrie a navýšila výhled. Čistý zisk vzrostl na 901 mil. EUR

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:30CZ - PMI v průmyslu
16:00USA - Index ISM v průmyslu
16:00USA - Výdaje ve stavebnictví, m/m