Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Změna není vždy procházkou po růžovém koberci, šéf firmy nemusí být oblíben, důležitý je respekt

Víkendář: Změna není vždy procházkou po růžovém koberci, šéf firmy nemusí být oblíben, důležitý je respekt

11.09.2022 10:05
Autor: Redakce, Patria.cz

„Nejudržitelnější“ evropská letecká společnost Wizz Air chce i přes náročné prostředí expandovat jak v Evropě, tak v Asii. Její ředitel a zakladatel Jozsef Varadi na Bloombergu hovořil o její strategii i vývoji v celém odvětví. Nejdříve ale vyprávěl o tom, že si nikdy nemyslel, že se stane podnikatelem. Začínal v P&G, následně pracoval v maďarské letecké společnosti Malév, a to v době, kdy šlo o „typickou socialistickou firmu“. V ní ale Varadi podle svých slov zjišťoval, jakým směrem se chce dál ubírat a jaké jsou vlastně jeho schopnosti a možnosti.

V roce 2003 EU schválila přijetí nových zemí včetně Maďarska a zároveň se změnilo prostředí v leteckém byznysu směrem k větší konkurenci. To vše podle podnikatele představovalo příležitost, kterou se rozhodl využít. Rychle ale zjistil, že nemá dostatek zdrojů a jednu chvíli byla firma na hranici bankrotu. V tu chvíli na Varadiho doléhala i zodpovědnost, kterou cítil za své zaměstnance. Zároveň měl ale z jejich strany obrovskou podporu, která se projevila i tím, že odmítli firmu opustit ve chvíli, kdy byla v problémech. A dál pracovali na tom, aby Wizz Air nakonec uspěla.

„Nikdy nebude fungovat všechno,“ uvedl podnikatel, podle kterého pro úspěch stačí, když vyjde pár pokusů. Poukázal v této souvislosti na rozdílnou kulturu ve Spojených státech a v Evropě. V USA je podle něj společensky přijatelné, pokud někdo nedosáhne úspěchu. V Evropě se ale na takového člověka pohlíží negativně, což souvisí i s tím, že podnikatelská kultura zde není tak rozvinutá. „Dělám chyby, bez nich bych nezjistil, nenaučil bych se, co můžu dokázat,“ řekl také Varadi.



Jak bude celé odvětví vypadat za deset let? Na tuto otázku podnikatel odpověděl, že jeho odvětví je pro něj fascinující a mobilita je jednou ze základních potřeb lidí. Poptávka po službách tedy bude, výzvou je posunout celé odvětví k větší udržitelnosti. Wizz Air podle slov jejího zakladatele zkouší řadu technologií, které by měly vést k dekarbonizaci. Pomáhá jí i to, že podle Varadiho má nejmladší letadla, která mají nejnižší spotřebu paliva. „Relativně ke zbytku odvětví jsme dost zelení,“ dodal.

Nízkonákladové firmy komoditizují celé odvětví, cestování se stává komoditou, míní expert. A tento trend bude dál pokračovat. Wizz Air se na počátku zaměřovala zejména na klienty, kteří létali „ze západu na východ“. Tedy například z Londýna do Polska. Nyní je portfolio služeb širší a firma se „pokouší porozumět tomu, kam se lidé chtějí přesouvat.“ Na závěr pak Bloomberg připomněl Varadiho slova, podle kterých šéf firmy nemusí být oblíben. K tomu v rozhovoru dodal, že podle něj tomu tak skutečně nemusí být, šéf nemusí mít smysl pro humor a podobně. Důležitý je respekt.

„Tohle pro mě není milostný příběh. To, aby vás lidé měli rádi, je mnohem méně důležité než respekt. Ten potřebujete. Musíte se také smířit s tím, že pokud vedete ostatní, budete vytvářet kontroverzi. Půjdete proti zájmu některých lidí, ale bez toho změna nepřijde. Změna není procházkou po růžovém koberci,“ uzavřel Varadi.

Zdroj: Bloomberg, Youtube





Čtěte více:

Skandinávské aerolinky SAS požádaly v USA o ochranu před věřiteli
05.07.2022 9:33
Skandinávská letecká společnost SAS požádala ve Spojených státech o oc...
Německý podnikatel Kühne překonal spolkovou vládu a stal se největším akcionářem v Lufthanse
07.07.2022 11:14
Německý investor a podnikatel v logistice Klaus-Michael Kühne se stal ...
Boeing by mohl kvůli regulaci zrušit program modelu 737 MAX 10, řekl šéf firmy
08.07.2022 10:27
Šéf americké společnosti Boeing Dave Calhoun v rozhovoru s časopisem A...
Primoco zvýšil v pololetí tržby na osminásobek a ukazatel EBITDA obrátil do plusu
18.07.2022 8:58
Český výrobce bezpilotních letounů Primoco UAV SE říká, že tržby spol...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
20.09.2025
15:14Vytváří AI největší tlak na zaměstnanost u mladých lidí?
9:04Víkendář: Krugman o politice americké vlády a jejím dopadu na ekonomiku
19.09.2025
22:03Americké akcie mají za sebou silný týden  
17:46Akcie a peníze – americká a čínská verze
16:58Nové sankce EU proti Rusku: 118 lodí z ruské stínové flotily nebo banky
16:10Analytický radar: Colt sází na akvizice a míří k větší roli v obranném průmyslu
15:04Umělá inteligence a pracovní místa: „poslední“ slovo
14:30UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s.: Oznámení výplaty úrokového výnosu z hypotečních zástavních listů (XS2541314584)
13:27Dohoda s Nvidií neřeší hlavní problém Intelu: ztrátovou Foundry Services
12:15Český zahraniční dluh ve stoupl o 69,6 mld. na 5,36 bilionu Kč
11:55Perly týdne: Fed měl snížit sazby o 75 bazických bodů?
11:04KKCG Financing a.s.: Pololetní finanční zpráva k 30.6.2025
10:56Gartner: Globální výdaje na AI se letos vyšplhají na téměř 1,5 bilionu dolarů
10:49Výnosy stoupají, akcie v Evropě také. Na programu jednání Trump - Si  
9:01BoJ mění směr: Prodej ETF značí konec jedné éry japonské měnové politiky
8:58Rozbřesk: Jestřábí ČNB a slabý dolar = nadále silná koruna
8:57Šéf KHNP rezignoval. Byl pod tlakem kvůli kritizované smlouvě s Westinghouse
8:54Prezident KHNP rezignoval, Trump bude jednat se Si a snižování sazeb Fedem je více nejisté  
18.09.2025
22:00Spojení Intelu a Nvidie přineslo pozitivní náladu  
17:19Německý dluhový obrat a americký tah na italský dluhový „standard“

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data