Čínské automobilky získaly nejmenší podíl na evropském trhu s elektromobily za posledních osm měsíců poté, co nová cla zvýšila náklady na dovoz automobilů do regionu až o 35 %.
Podle údajů automobilového výzkumného centra Dataforce se výrobci jako BYD Co. a MG společnosti SAIC Motor Corp. v listopadu podíleli na registracích elektromobilů v Evropě 7,4 %, což je méně než 8,2 % v říjnu. To je zároveň nejnižší úroveň od března.
Zdroj: Bloomberg
Evropská unie zavedla dodatečná cla na konci října poté, co šetření zjistilo, že státní podpora poskytla čínskému průmyslu elektrických vozidel nespravedlivou výhodu. Měsíce jednání nevedly k vyřešení obchodního sporu, což vedlo Brusel k tomu, že nové poplatky připojil ke stávajícímu 10% dovoznímu clu.
Sazby se vztahují na všechny elektromobily vyrobené v Číně, včetně těch, které vyrábějí západní značky jako AG a Inc., ale jejich výše se liší v závislosti na tom, jak velkou podporu automobilka obdržela a zda spolupracovala při vyšetřování EU.
Nejvíce byla zasažena státní mateřská společnost MG SAIC, jejíž cla nyní dosahují 45 %. Kdysi britská značka sportovních vozů, která byla dlouho nejprodávanější čínskou automobilkou v Evropě, v poslední době oslabila a podle údajů další výzkumné společnosti Jato Dynamics zaznamenala minulý měsíc 58% pokles registrací oproti předchozímu roku.
Na pozadí ústupu MG se společnost BYD prosazuje a její registrace v Evropě se v listopadu více než zdvojnásobily na 4 796 vozů.
Zdroj: Bloomberg
„BYD přebírá trh, zatímco MG zaznamenává velké neúspěchy,“ řekl Julian Litzinger, analytik společnosti Dataforce.
Dodal, že růst společnosti BYD je zdravý, neboť téměř 80 % jejích registrací připadá na soukromé a fleetové zákazníky.
Čínské automobilky, které touží po expanzi na velké světové trhy, narazily v Evropě na odpor poté, co byly v podstatě vyloučeny z USA. Podle čínských celních údajů zveřejněných v pondělí klesl v listopadu celosvětový vývoz elektromobilů z této země oproti předchozímu roku o 19 %, z toho do EU o 23 %.
Nižší náklady na baterie poskytly čínským firmám cenovou výhodu, ale tato otázka vyvolala protekcionistické impulsy, protože úředníci v USA a EU se snaží chránit místní výrobce automobilů. Odvětví, které zaměstnává stovky tisíc pracovníků v Německu, Francii a Itálii, se potýká s přechodem od automobilů poháněných spalovacím motorem.
Podle Litzingera cla EU sice otupila čínský tlak v regionu, ale jejich zavedení obecně vedlo k menšímu než očekávanému oslabení.
V Německu a Francii se však podle něj registrace elektromobilů čínských výrobců v listopadu snížily oproti předchozímu roku o více než polovinu. Naopak ve Velké Británii, která není členem EU a tarify nepřijala, zaznamenali čínští výrobci elektromobilů meziroční nárůst o 17 %.
Přechod na elektromobily, který byl kdysi považován za nevyhnutelný, se v roce 2024 na mnoha světových trzích zpomalil a stal se nepředvídatelnějším, což vedlo automobilky k přehodnocení jejich strategií od modelových řad přes umístění závodů až po firemní struktury.
Čínské automobilky podnikají kroky k lokalizaci výroby v Evropě, ale tyto snahy budou vyžadovat čas, než dozrají.
Automobilky na celém světě hledají způsoby, jak sdílet náklady, protože se snaží držet krok s nákladnými technologickými změnami.
Minulý týden vyšlo najevo, že společnost Nissan Motor Co., která se potýká s problémy, zkoumá možnost spojení s jiným japonským výrobcem Motor Co., částečně proto, aby posílila jejich schopnost konkurovat v oblasti elektrických vozidel.
Zdroj: Bloomberg